jonge blaadjes "kleven" aaneen

• 1 Reacties
  • 534 Gelezen

jonge blaadjes "kleven" aaneen
« Gepost op: september 19, 2011, 05:02:30 pm »
Sindskort heb ik een probleem met jonge scheuten van onze dendrobium en epidendrum. Waarschijnlijk (hopelijk) iets stoms als meer bestuiven, maar ik weet er geen raad mee. De scheuten starten heel goed en blijven mooi groen (althans de buitenste blaadjes) maar in de kern blijven de blaadjes steken en lijken ze aan elkaar te kleven. De blaadjes zelf zijn echter niet klevering qua aanvoelen. Het lijkt wel alsof ze de kracht ontbreken om door te groeien. na een tijdje gaat het binnenste blaadje (dat nog verborgen zit in de kern) bruin worden en is de scheut zo goed als verloren wat bloemen betreft. Weet iemand hier raad mee aub?

Re: jonge blaadjes "kleven" aaneen
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2011, 07:37:02 pm »
Hallo Morphrock,
Welkom hier op het forum!
Je bent de enige niet die dit probleem meldt. Enkele weken geleden was er nog iemand (Marie) die dit vaststelde en toen heb ik gedacht: allé vooruit, 't is niet alleen bij mij...
Ik heb de oorzaak gezocht in het feit dat het zo koud/fris geweest is, terwijl het eigenlijk volop groeitijd is. Zoals je zelf aangeeft, lijkt het wel of de planten geen kracht hebben om echt door te groeien. Door voorzichtig het blad los te maken, komt het soms nog goed, maar als je het te laat merkt, is de scheut inderdaad verloren.
Misschien zijn er nog meer mensen die dit herkennen?
Groeten,
Marleen