Dendrobiumphalaenopsis

• 2 Reacties
  • 675 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Dendrobiumphalaenopsis
« Gepost op: oktober 19, 2011, 09:13:09 pm »
OK, Phalaenopsis is wellicht niet te verslaan als kamer-orchidee.

Maar ik ben steeds opzoek naar planten die naast de Phalaenopsissen kunnen gedeien.

Wel ik heb succes met deze hybride. Ik heb er enkele staan, en deze doet het zeker het beste. Hij bloeide al enkele jaren na elkaar. Het prettige is dat die ook op de oude bulben bloeit, soms tot drie jaar na elkaar.  Merk hier op dat er zich ook bloemstelen ontwikkelen halverwege de bulb. Normaal bloeien ze enkel in de top.
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: Dendrobiumphalaenopsis
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2011, 06:35:47 pm »
Wel Patrick,
Ik had Dendrobium al enige tijd verbannen uit mijn verzameling wegens te lastig om de rust- en giettijden in't oog te houden. Zo af en toe laat ik mij verleiden tot zo'n mooi exemplaar als die van jou, maar gegarandeerd dat die na 3 jaar alleen nog kleine bulben maakt en nooit meer bloeit. Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe.
Op de veiling in Antwerpen vorige week, heb ik mij opnieuw een Dendrobium aangeschaft. Volgens de eigenaar een "gemakkelijke" natuursoort. Ik mag hem niet meer gieten tot... de bloemen verschijnen? of tot hij ook dood gaat, zeker.
Sommige planten liggen mij blijkbaar niet, maar ik blijf ze toch proberen omdat ze eigenlijk wel mooi zijn.
Mijn vorige "zonde" heeft een goud-gele kleur met paars gestreepte lip. En hij staat tussen de Phalaenopsis.
We zien wel wat het wordt.
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Dendrobiumphalaenopsis
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2011, 05:46:36 pm »
Deze krijgt geen rusttijd!
Deze staat op een vensterbank in de keuken, boven de waterbekkens.
Deze verliest weinig blad. En durft soms 2 keer per jaar bloeien.

Ik kocht er al meer en die doen het helemaal niet zo goed.
Eén staat in de living, die maakt veel ijle bulben en gaat ook bloeien. Met amper 2 bloemtakken op een veel grotere plant. Als hi open staat maak ik ook een foto.
Bij mijn schoonmoeder had ik een in de veranda, maar die is verwaarloost.
En op mijn bureel had ik er ook één, maar die doet het slecht.
Groetjes,
Patrick - Phal