PHALAENOPSIS PARISHII

• 15 Reacties
  • 2525 Gelezen

PHALAENOPSIS PARISHII
« Gepost op: november 05, 2011, 07:56:51 pm »
PHALAENOPSIS PARISHII
HEB 2 PLANTJES IN BARK -- GEZET IN EEN PALUDARIUM /80-85% VOCHT-TEMPERATUUR  20 TOT 26 °C NAARGELANG NACHT OF DAG
OP INTERNET WORDEN DEZE PHALS VAAK OP HOUT OF KURK GEMONTEERD- IS DIT BETER?
WIE HEEFT DAAR ERVARING MEE ?

WAT ZIJN NOG ANDERE PHALS DIE NIET TE GROOT WORDEN EN TOCH MOOI BLOEIEN?

HEB ZELF PHAL.DECUMBENS/// KLEIN PLANTJE MET HELE MOOIE MAAR TOCH ZO MINISCUUL KLEINE BLOEMETJES.
BETER VIND IK DTPS.ANNA- LARATI SOEKARDI
HEEL SCHATTIG KLEIN PLANTJE MET EEN REUZEGROTE HEEL MOOIE BLOEM.

WIE HEEFT NOG ERVARING MET ANDERE MOOIE MINI PHALS?

HOE HOUDEN JULLIE DEZE KLEINTJES?

WORDEN ZE OOK IN EEN VENSTERKULTUUR GEHOUDEN? ERVARINGEN?

JULLIE ZIEN?? VELE VRAGEN

ZOU ZE DAN OOK WILLEN HOUDEN...
STEFKE

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: PHALAENOPSIS PARISHII
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2011, 12:51:11 pm »
Wat heet mini's. Ooit was er een vervelende discutie over wat nu wel of niet miniatuurtjes zijn. Men had het over Pleurothallis, Lepanthes, Platystele an andere planten met zeer kleine bloemtjes en waar zelfs de plantjes erg klein zijn.

Een nodeloze duscutie als je de vraag zo duidelijk formuleert zoals U doet.

Ervaring met kleine Phalaenopsis, daar gaat het hier over.

Wel ik heb wel wat tegenwoordig veel aangeboden wordt op de vensterbank. Kleinbloemige hybriden, die eigenlijk alles hebben van een grote hybride, maar alles lijkt half zo groot. En blijkt dat die het op de vensterbank ook even goed doen.

Betreffende natuursoorten, heb ik twee goede ervaringen.
- Phalenopsis equestris (Wat toch ook vrij  klein is.)
- Doritis pulcherima (Al worden de nloemtakken wel zo'n 40cm hoog.) Deze heb ik quasi 20 jaar op de vensterbank.

Ooit had ik een vrij mooie verzameling Phalenopsis species. Ik had dan een muurkastje van 1.5m lengte, 1m breedte en 1.8m hoogte. Ik verwarmde electrisch 2000W en haalde in de winter gemakkelijk 20°C als het buiten vroor. Als de zon scheen, haalde ik 's winters probleemloos 30°C. En alles groeide als kool.
Zodra ik een serre bouwde 4x3m en ±3m hoog in de nok, had ik grote problemen met de verwarming en ik verloor quasi heel de verzameling Phalenopsissen. Ik had ondermeer als mini's Gibbosa, Parishii, (Toen nog Kigidium) decumbense en philipinensis. Ik heb ze echter nooit in de huiskamer geprobeerd.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2011, 09:19:32 pm »
Ik heb een redelijke verzameling Phalaenopsis, waaronder equestris, maar dat zijn toch ook flinke planten, de bloemen zijn wel niet groot maar zeker niet mini. Ook Phalaenopsis philippinensis is een serieuze plant, wel heel mooi.
Een tamelijk klein bloemetje heeft ook Ph. celebensis.
Onlangs enkele kleintjes aangeschaft op kurk maar dat wordt afwachten, niet echt geschikt voor de vensterbank;
Ph. wilsonii - braceana, lowii, lindeni.

Phalaenopsis decumbense = synoniem : accepted name = parishii.

groetjes
jeannine/Granny

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2011, 05:39:57 pm »
Granny, Je hebt helemaal gelijk !!!

ik gebruik KEW en daaruit blijkt dat Kingidium decumbens nu Phalaenopsis zou heten en Phalenopsis philipinensis is dan helemaal geen kleintje!

Gewoonlijk weet ik dan wel waar ik een plant moet onderbrengen. Maar nu heb ik het antwoord niet zomaar klaar...  Hoe heten deze planten nu?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2011, 07:50:21 pm »
Ik gebruik ook de Kew-list in mijn data-base, ik laat ze dan gewoon staan onder de naam die ik ken en op de fiche plaats ik de KEW-link, want het is soms niet meer te doen met al die veranderingen.

Volgens Kew : Kingidium decumbens = Phalaenopsis parishii
                      Kingidium minus = this name is unplaced??? dus die weten het precies zelf niet.

Volgens Jays Orchid species: Kingidium minus = Phalaenopsis minus

jeannine/Granny

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2011, 10:44:34 pm »
OK, dank u,

En Phalaenopsis deliciosa subsp. deliciosa is de nieuwe naam voor Kingidium philipinense.  Dat kunnen we alvast als een kleintje blijven katalogeren, dit in tegenspraak met Phalenopsis philipinensis.

Overigens er zijn nog kleintjes!
Phalaenopsis appendiculata bv.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 09, 2011, 07:33:08 am »
Phalaenopsis appendiculata is het kleinste wat ik ooit gehad heb, spijtig genoeg heeft die het toen niet overleefd.
Hierbij toch even 2 foto's van de Phalaenopsis philippinense, wel geen kleintje maar een hele mooie. Hij is wit met een zweem van licht roze en de achterkant van de bloem is ook heel mooi, dan merk je toch dat het om een botaan gaat.
groetjes
jeannine

« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2011, 05:03:50 pm »
Ph.Phillipinense is wel een mooie.

Waar ik me ook vragen over stel, is het al of niet opbinden op hout of schors.
Bij bvb parishii zijn er veel liefhebbers die ze o hout opbinden.
Ik heb er 2 in kleine potjes op bark (petrens  kwaliteit)
gaan uitstekend

wat zijn jullie gedachten hierover?

stefke

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2011, 08:26:37 pm »
Als je genoeg tijd hebt om ze te verzorgen kan dat geen probleem zijn volgens mij. Ik heb mini Dendrobiums op kurk en dat gaat goed maar tijdens warm weer moeten ze genoeg vocht kunnen hebben.
Van Phalaenopsis heb ik alleen kleine bladverliezende soorten op kurk en dat moet ik nog wat afwachten maar ik ben zinnens om ook eens een grotere op kurk te zetten, bv. Phalaenopsis pulchra en dan zoveel mogelijk keiki's aan te laten hangen. Ze zullen dan de verzorging krijgen zoals mijn Vanda's en Tillandsia usnoides, regelmatig een douche of dompelbad.
groetjes
jeannine/Granny

« Reactie #9 Gepost op: november 11, 2011, 06:26:27 am »
:o
Ik ben echt onwetend ... weet je mij daar meer over te vertellen
Krijg de indruk dat ik,door kennis gemaakt te hebben met jullie forum,de bron der wijsheid gevonden heb.
En wat betreft Phals kan ik niet genoeg weten
Mijn entoesiasme groeit...
 :D
stefke

« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2011, 07:04:33 pm »
Heb reeds een klein lijstje voor kleine phalaenopsisjes die in mijn paludarium (orchidarium) uit te proberen zijn.
Deze lijst is louter opgemaakt ,gebaseerd op wat ik van info( fout of juist) gelezen heb.
Meeste soorten heb ik nog niet gehad. Zie het als een uitdaging.
Zijn misschien niet ideaal voor mijn paludarium  (te groot,te nat,.....)

Sommige soorten zijn reeds besproken in het forum.
Ik zou het apprecieëren als jullie commentaar of opgedane ervaringen hier zou weergeven.
Kan miskopen en miskleunen (sukkelaars) vermijden.
Mijn bijeengeraapt lijstje

P.braceana
P.celebensis >reeds vermeld
P.deliciosa <reeds vermeld
P.equestris apari > te groot
P.equestris rosea > te groot
P.lindenii
P.Javanica
P.parishii >reeds vermeld
P.wilsonii
P.Manii
P.lowii
P.appendiculata
.......

schrijffouten in mijn soortnamen...sorry hiervoor ..zeg het mij ,zodat ik beter wordt...
stef

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2011, 08:34:56 pm »
Ik heb helemaal geen ervaring met paludariums, dus kan je daar weinig bij helpen, weet ook niet hoe zo'n paludarium is, zal ook wel veel verschil in zijn.
Phalaenopsis equestris  is qua verzorging te vergelijken met de gewone hybriden en worden toch ook redelijke planten.  Met de bladverliezende soorten heb ik nog niet de ervaring om veel raad te kunnen geven, maar ik denk dat ze niet van de gemakkelijkste soorten zijn.
Ik heb hiervan Phalaenopsis braceana, wilsonii en lowii en ik doe mijn best om ze zo goed mogelijk te verzorgen. Deze zijn op stukjes kurk of hout gebonden en worden regelmatig beneveld en/of gedompeld (volgens weersomstandigheden en temperatuur). Mocht ik er niet in slagen ze in leven te houden dan zal ik ze ook niet meer kopen want dan heeft het geen zin, dan moet ik aanvaarden dat het echt niet kan in de huiskamer.
Ook Phalaenopsis lindenii heb ik aangeschaft en die schijnt  qua verzorging meest te verschillen van de andere soorten omdat die echt koele temperaturen wil hebben.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat.
groetjes,
jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 13, 2011, 04:09:51 pm »
In Nederland ken ik ene Verhoeven Frans. Hij heeft in etten Leur al eens een lezing gegeven over paludariums. Hij heeft een plantenkamer in zijn huis, diverse paludariums en is eigenlijk oorspronkelijk een Bromelia en pijlgifkikker fanaat.
Zijn beste ervaringen is met Pleurothallis achtigen. Ik zag bij hem nooit Phalaenopsis soorten.  En ik vermoed dat die er zichniet zo goed voor lenen. Luchtbeweging, verdamping op het blad, gevaar voor rot en bacterie... Ik vrees er voor. Maar dat is louter op gevoel!  Ik heb absoluut geen ervaring of zekerheid.

Dus hou ons op de hoogte!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #13 Gepost op: november 13, 2011, 08:36:34 pm »
je zou kunnen gelijk hebben met de combinatie paludarium - phalaenopsis
Wat betreft vocht - problemen is het als dansen op een slappe koord.

1.Ventilatie is  de oplossing
Heb een exo terra terrarium--45x45x60  ---ventilatiegleuf onderaan---gaas boven>>>> geeft natuurlijke luchtverplaatsing .
Kleine computer ventilators (fan) zijn  goedkoper en voldoen uitstekend .Voor de leek >>in elke stroomblok van een pc zit er al een fan.>rood-wit draadjes verbinden met  transfo en je kan beginnen.

2.Geen mist... een watervalletje waarbij het pompje in een onderliggend watergeheel ligt verhoogd het vochtgehalte tot 70-80%
Hoger heb je vaak wanneer je bvb mos als bodembekleding gebruikt.Vocht% stijgt tot 95-100%
Phalaenopsis rot ... na 1 - 2 weken zijn ze stervend..
!!Dus liever functioneel inrichten , dan een natuurevocatie na willen bootsen .

3.Waterverwarming met bvb een  draad- of aquariumverwarming

Blijft zelfs dan nog belangrijk attent te zijn..

Phals  zijn bijna allemaal liefhebber van circulerende lucht, net  als tillandsia's...
Blijft een uitdaging

Men kan zelfs al kant en klaar-orchidariums kopen...Hier doen phals het heel goed in
stefke

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 13, 2011, 09:03:51 pm »
Leuk ding !

Overigens zitten er toevallig ook diertjes in?
Groetjes,
Patrick - Phal