Re: 3 planten samenbrengen

• 2 Reacties
  • 627 Gelezen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Gepost op: november 26, 2011, 05:47:24 pm »
Ik zou de planten verpotten en de wortels flink snoeien zodat ze terug in dezelfde maat pot kunnen, wel alle drie apart.
Wil je ze samen, dan kan je de 3 potjes in een gepaste schaal zetten bedekt met wat sphagnum, zodat het lijkt of ze samen in 1 pot staan maar je kan ze dan wel afzonderlijk verzorgen.
jeannine/Granny

« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2011, 06:15:43 pm »
Phalaenopsis kunnen inderdaad opnieuw in hun eigen pot verplant worden en de wortels kunnen flink teruggesnoeid worden. Soms is het gewoon handig om de basis van de plant eraf te halen  om de plant opnieuw vorm en stevigheid te geven. De" luchtwortels" komen dan in de pot terecht, maar dat kan geen kwaad.
Er is eigenlijk geen goede reden om ze samen in een pot te zetten. Het zou eerder een nadeel kunnen zijn omdat je ze dan met z'n 3 in een grote pot moet zetten en dus meer bark moet gebruiken om ze goed vast te zetten en dus blijven ze langer vochtig... Zoals Granny zegt dus: alle 3 afzonderlijk in een pot, maar in 1 schaal als je dat leuker vindt.

Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2011, 09:02:37 pm »
Ja her en der op de website vind je info.  Vaak vergeten mensen er naar te zoeken...

Alvast ook deze opmerking over het 'samen' oppotten van planten.  Ik heb daar nog al ongelukkige ervaringen mee. Als die planten dan samen gaan bloeien en gezond gaan staan is het leuk. Maar vaak blijft één plant achter en gaat die het mooie zicht van de twee andere dus danig beïnvloeden, dat je spijt krijgt van je beslissing. Als je het oplost zoals Granny aanbrengt kan je de achterblijver er mooi uithalen en vervangen door een betere plant...

Kwestie snoeien van wortels... Liefhebbers hebben daar schrik van... Ik heb ook niet graag dat ze mijn benen afkappen.  Maar als het niet dringend noodwendig is, dan stel je dat best uit tot na de winter maart-april. Dan gaat de plant sowieso goed groeien. En snel herstellen.  Na verpotten enkele dagen geen water, zodat wonden indrogen, anders is er gevaar voor rot of intreden van bacteriën.
Groetjes,
Patrick - Phal