Rare misvorming van een blad v/e.phalaenopsis

• 6 Reacties
  • 1655 Gelezen

Rare misvorming van een blad v/e.phalaenopsis
« Gepost op: december 11, 2011, 12:43:49 pm »
[attachment=1:1xzr2s4z]IMG_1088.jpg[/attachment:1xzr2s4z][attachment=0:1xzr2s4z]IMG_1086.jpg[/attachment:1xzr2s4z]ik heb een phalaenopsis die enkele weken geleden  bladvlekken ontwikkelde.
Licht verheven ,en blijkbaar transparant geworden.
Dacht aan een besmetting door een soort rups die mijn blad van binnen opat.
Maar zie niets bewegen.
Rest van plant ziet er ok uit

Nu heb ik een tweede blad met dezelfde symptomatologie.
Ben dan maar begonnen  met de twee bladeren weg te snijden met een scherpe scalpel.
Wondzalf op de snijranden gedaan
Kan iemand me helpen met het identifiëren van mijn vijand .

stefke

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
Re: Rare misvorming van een blad v/e.phalaenopsis
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2011, 01:08:46 pm »
Mijn eerste indruk is een brandwond. Staat er een lamp o.i.d. dichtbij?

Ruud

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2011, 10:48:42 pm »
Zonder foto kan je dit niet beschrijven, maar ook die foto toont niet alles. Ook ik denk op de eerste hand aan verbranding. Maar door zon is dat deze tijd van het jaar uitgesloten!
Een lamp kan natuurlijk, maar dan moet die er wel erg dicht tegen staan, zeg maar raken. Dat zal dan ook wel niet.   Dus verbranden, vergeet ik even.

Dan Uw eigen vrees. Vraat van binnen uit... Neomaden, neomathoden, ik ben even de correcte naam kwijt. Heel kleine wormpjes die tussen de bladcelwanden in leven en gangen vreten in het blad. Als die een grotere plek leeg eten, dan gaan de celwanden tegen elkaar aanliggen en uitdrogen. Dat ziet er dan uit als ware het een brandplek.  Is dus een mogelijkheid. Maar als je het blad tegen een fel licht houdt moet je toch die wormpjes kunnen zien. Ook al zijn ze vrij klein.

Ik denk evenwel eerder aan iets bacteriëls. Wellicht 'doorgegeven' door een zuigend insect of slechte hygiëne. Ik denk dat wegsnijden en ontsmetten de beste oplossing is. Maar dan vooral contact met andere planten vermijden. Messen zeer goed ontsmetten!!!

Succes en hou ons op de hoogte.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2012, 05:03:59 pm »
Na een periode dat ik andere katten te geselen had, terug bij onze phals.
Her-evaluatie van de patient (of patiente)????
Geen bijkomende schade na amputatie van de aangetaste bladeren....
....OEF...geen ziekte....fluister dit bijna

Heb een tweede patient(e) waar de oorzaak duidelijk werd...
Mysterie opgelost....jullie hadden gelijk
Had een aantal phals (van de 60tal in mijn bezit) ,op de zolder onder een velux geplaatst... hier is wel geen verwarming voorzien.
T°C TUSSEN 15 EN 18 GRADEN  VANDAAG --- EIGENLIJK TE KOU VOOR DEZE PLANTEN
Maar ja , teveel phals gekocht ... dus improvisatie..........wil ze niet verliezen ....ALLEMAAL
daar loopt een geisoleerde buis ,onderdeel van de centrale verwarming,juist achter mijn phals...

Isolatie wat  plaatselijk verwijderd zodat er ,lokaal, wat meer warmte vrijkomt..
Denk dat ze hier hun brandwonden opliepen...begrijp het niet goed, maar t'is de enige logische uitleg.

Mijn probleem bij dit tweede geval is de plaats van deze plekken ,nml twee bovenste bladeren.groot en tegen voetgedeelte..
Wortels ok , onderste twee bladeren kleur en glans ok

Zou bovenste bijna tegen voet moeten afsnijden
Wat denken jullie? Risico-inschatting
Een van de twee is een pracht van een phal.-hybride..wil hem niet kwijt

Stefke

stefke

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2012, 07:27:09 pm »
Als het dus brandwonden zijn, ziet je plant er niet uit! Maar kwaad kan het niet! En vermits er per seizoen toch enkele nieuwe bladeren gaan groeien, (die dan hopelijk niet vervormen) gaan die er overheen groeien zodat het minder opvalt!  Ooit vallen ze dan van zelf af.
Door ze er sowieso af te snijden maak je een wonden en mogelijk probleem. Bovendien zijn er minder bladgroencellen om suikers aan te maken en uitgerekend nu in de winter heb je die nodig. Dus... niet wegsnijden of zeker wachten tot april.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2012, 07:27:29 pm »
Als het dus brandwonden zijn, ziet je plant er niet uit! Maar kwaad kan het niet! En vermits er per seizoen toch enkele nieuwe bladeren gaan groeien, (die dan hopelijk niet vervormen) gaan die er overheen groeien zodat het minder opvalt!  Ooit vallen ze dan van zelf af.

Door ze er sowieso af te snijden maak je een wonden en mogelijk probleem. Bovendien zijn er minder bladgroencellen om suikers aan te maken en uitgerekend nu in de winter heb je die nodig. Dus... niet wegsnijden of zeker wachten tot april.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2012, 04:49:35 am »
Heel erg bedankt voor de goede raad
t'is zo een mooie phal....

Op hoop van zegen

stefke