Cypripedium formosanum

• 21 Reacties
  • 4495 Gelezen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Cypripedium formosanum
« Gepost op: december 14, 2011, 11:04:26 am »
Ik heb mijn plantjes ontvangen (4 neuzen) en heb enkele vraagjes hierover.
Ze zijn bestemd voor het terras, dus potcultuur. Laat ik ze nu het best in hun potje staan (11 cm diep) of moet ik ze reeds in een grotere pot zetten en moet deze diep of eerder ondiep zijn?
Ik heb ook gelezen dat iemand ze in de koelkast zet, omdat de temperatuur daar het best kan gecontroleerd worden. Maar met pot en al in de koelkast?????? Of mogen ze ook zoals de pleiones uit de pot worden genomen om te overwinteren?
Graag advies !!!

groetjes,
jeannine/Granny

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Re: Cypripedium formosanum
« Reactie #1 Gepost op: december 15, 2011, 08:28:58 am »
Niemand thuis??????  :evil:

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: december 15, 2011, 09:58:53 am »
Ik heb hiermee geen ervaring. 't Is te zeggen ik heb dergelijke planten in de tuin. In een emmer, met op halve hoogte gaten, zodat onderaan steeds een waterreservoir ontstaat. (±10cm water)
In de winter dek ik die af met een glazen stolp. Maar de vorst kan er aan!

Als je zo'n pot zou laten staan op een terras, waar de kou er langs alle kanten aan kan, zal de grond temperatuur nog veel dieper zakken. Of die plant daartegen kan...?

Binnen kweken is voor mij nieuw. Maar ik zou zeggen hou ons op de hoogte...
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2011, 11:39:38 am »
Bedankt Phal. Ik heb ervoor gekozen om ze in de potjes te laten en in de koelkast te zetten. Ze hebben daar dan een constante temperatuur terwijl je met onze winters alles kan verwachten, ook het risico dat het soms te vlug een warme periode is met daarop terug vorst. Ik hou ze dus tot begin maart in de koelkast.
Wordt vervolgd!!!!!!!!! :wink:
greetz,
jeannine/Granny

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 15, 2011, 06:36:52 pm »
Je denkwijze is vast goed.

Ooit had ik Blettila's  (toch wel de gemakkelijkste tuinorchidee!)  in volle grond, onbeschermd en die deden het jaar na jaar beter. Tot zo'n winter wanneer het einde februari warmer werd. Heel maart warm en zelfs een deel van april. Bovendien was het een zeer natte periode met veel regen.   Heel wat planten begonnen uit te lopen. En dan na die natte-warme periode een late koudegolf. Een week vorst en gure wind. Heel wat planten waren dood. Deels de Blettila's ook. En bovendien gingen die dode planten rotten. De knollen en wortels groeien sowieso door elkaar heen en de ene rotte knol stak de nog gezonde er naast aan! Gevolg! Eén rotte boel. Sinds dien dek ik zo veel mogelijk af.

Dus je denkwijze van constante kou tot warmer mag, is vast goed...

Nu mag ik de ijskast niet voor mijn plantjes gebruiken. Maar jij bent waarschijnlijk baas over je ijskast...
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2012, 11:23:22 am »
Neusjes komen boven, ben benieuwd  :wink:

greetz,
jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2012, 01:13:00 pm »
Ik ben uit nieuwsgierigheid gaan kijken. 2 jaar geleden bracht ik mijn pot mee naar de PNP-dag. Ik had een 16-tal bloemen. Vorig jaar heb ik die verpot en verdeelt over 2 potten. De mooiste scheuten zette ik terug op dezelfde plaats. Die gaven een 5-tal bloemen.  In de tweede pot kwam amper 1 scheut met bladeren boven de grond.  Ik vreesde dat de rest dood was.

Momenteel 26/02/12
Staan er in de oude pot 13 neuzen boven de grond.
In de nieuwe pot 3 neuzen boven d egrond, maar wel opvallend slanker, wellicht zonder bloem.

Overigens als Cypen U interesseren, lees dan ook het voorstel voor een uitstap naar judith Prins op 21 maart.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2012, 06:15:26 pm »
Citaat van: "Phal"
2 jaar geleden bracht ik mijn pot mee naar de PNP-dag
Het is toen dat ik verliefd geworden ben op die pot (dat was prachtig!!) en ben toen beginnen zoeken  :lol:

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2012, 08:59:35 pm »
Ik ben altijd fier als ik een meisje verlieft kan maken... Maar van een pot.

Waarschijnlijk heb ik weer iets verkeerd begrepen!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2012, 08:35:35 am »
Cypripedium begint te groeien maar ik heb sterke twijfels of het de formosanum is. Die heeft nl toch van die brede gekartelde bladeren, dat is trouwens de reden waarom ik hem heb gekocht omdat ik juist dat zo mooi vind. Kan ik hier niks van merken  :roll:

jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2012, 10:36:27 am »
Gisteren op bezoek geweest bij Judith Prins in Nederland.

Fotootje om te laten watertanden.

Nu ze had die binnen gehaald voor de vorst periode en ze waren aan't uitlopen gegaan. Zodat ze die planten aanvankelijk niet meer terug buiten durfde te brengen. Ze zijn dus ver vooruit.
Mijn eigen planten -in de tuin- staan zo'n 5-tal cm boven. De bladeren ontvouwen zich nog niet. Maar jou plant kan nog een formosanum zijn, nog even afwachten zou ik zeggen.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 06, 2012, 07:31:40 am »
Pfffffffffffffffff!!!! Laten watertanden, dan mag je wel zeggen  :evil:

greetz,
jeannine

« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2012, 10:26:56 am »
Ik vind hem nochtans prachtig!!
Spijtig dat je niet hebt gekregen wat je wou!! maar het is toch een mooike :)
groetjes
sandy

« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2012, 11:19:05 am »
't Is altijd jammer als je niet gekregen hebt wat je bestelde... zeker als het prijskaartje nogal verschillend is  :roll:
Toen we bij Judith op bezoek waren in maart, moesten we er ook op vertrouwen dat zij wél weet wat er in de potjes zit. Ik heb er toen ook één meegebracht: de "gewone" Cypripedium formosanum. Ik ben eens benieuwd.
Toch goed gekweekt, Jeannine.
Groeten,
Marleen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2012, 01:32:13 pm »
Citaat van: "Marleen"
' Ik heb er toen ook één meegebracht: de "gewone" Cypripedium formosanum
Zo gewoon vind ik die formosanum niet Marleen, of bedoel je misschien de reginae? IK was er al lang naar op zoek, sedert dat ik die van Phal had gezien en wel speciaal voor zijn mooie bladeren.

Ik heb intussen naar Judith gebeld en we hebben afgesproken dat ze in november de juiste plantjes zal opsturen voor de prijs van deze die ik heb gekregen, verzendingskosten ten hare laste.
jeannine