Geurende Phalaenopsis

• 5 Reacties
  • 1036 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Geurende Phalaenopsis
« Gepost op: december 16, 2011, 02:22:14 pm »
Iemand op het werk, heeft een speciale vraag. Zijn echtgenote (ooit lid van onze vereniging) is ernstig ziek, maar heeft nog heel wat orchideeën thuis voor de venster staan.
Ooit had ze een geurende Phalaenopsis. Ik dacht direct aan Ph.violacea en toonde hem een foto. Maar het was één met iets kleinere licht lila bloemen.  Ik ging er van uit dat dit toch wel een Ph.violacea - hybride zou zijn. Maar volgens hem was het een species. (Wat ik blijf betwijfelen)

Is er iemand die denkt te weten welke Phalaenopsis dit zou kunen zijn?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Re: Geurende Phalaenopsis
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2011, 06:28:20 pm »
Mijn eerste gedacht zou ook een violacea zijn, iets kleiner dan denk ik aan equestris maar die geuren dan weer niet.
schilleriana heeft licht lila bloemen maar is niet kleiner dan violacea. Phalaenopsis modesta misschien?
Er is ook een geurende hybride erg in trek geweest en dat was Ph. liodoro, volgens mij is die ook licht paars.

greetz,
jeannine/Granny

« Reactie #2 Gepost op: december 16, 2011, 07:57:01 pm »
Ik heb de Liodoro , die is niet lichtpaars maar meer roze .

Groetjes Marianne

Uploaded with ImageShack.us
Ik vind ze gewoon mooi .

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2011, 08:38:55 pm »
Die Phaleanopsis liodoro ben ik dus gaan halen bij Jacky !
Doe staat hier naast mij en neem ik maandag mee naar het werk. Maar momenteel geurt hij niet !
De violacea geurt als er zon op komt. Vanmiddag rook ik ook niets, maar veel zon was er wel niet...

Hebben jullie die typische Phaleanopsis violacea geur gemerkt op Phaleanopsis liodoro?
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2011, 08:54:56 pm »
Ik weet helaas niet hoe de geur van de PH Violacea is , maar de PH Liodoro ruikt een beetje naar citrus fruit . Inderdaad  is de  geur soms meer aanwezig en dan weer minder , of dat door de opkomende zon is weet ik niet .Hopelijk is het de gevraagde plant , en kan de Mevrouw nog lang van de plant genieten .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi .

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2011, 09:06:30 pm »
Klopt helemaal citrusgeur... citroengeur schrijft men wel eens. Fris en toch scherp, maar zeker niet 'te'. Zoals toch bij sommige planten. En wat opvalt bijna iedereen lijkt die geur wel lekker te vinden, want soms heb je planten die zwaar geuren en vaak krijg je mensen die dat goed vinden en mensen die dat te veel, te sterk, of zelfs vinden stinken.

Hopelijk zijn ze er blij mee, bedankt voor de reactie.
Groetjes,
Patrick - Phal