Coelogyne Burfordiense

• 1 Reacties
  • 419 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Coelogyne Burfordiense
« Gepost op: januari 02, 2012, 08:11:51 pm »
Beste vrienden dit bericht kreeg ik binnen via gewone mail. Maar ik denk dat er meer interesse voor is ! vandaar dat ik het hier herneem.

Eerst een vooral mijn beste wensen voor 2012 !! Een prachtig orchiedeeënjaar ;-). Alvast hartelijk dank en sorry voor de overlast ! Vriendelijke groeten, Christine
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2012, 08:42:41 pm door Phal »
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Coelogyne Burfordiense
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2012, 08:17:56 pm »
Christine,

Helemaal geen overlast.
Die Coelogyne is een hybride, wat dus wil zeggen een kunstmatige kruising tussen in dit geval 2 natuursoorten. Hier Coelogyne pandurata gekruist met pollen van Coelogyne asperata. Beide natuursoorten komen uit de tropen,zeg maar waar het erg warm en luchtvochtig is!  Ik zag ze beiden in Borneo in de provincie Sabah. Op geringe hoogte, wat dus weer warm, luchtvochtig en veel licht wil zeggen.

Nu zitten we niet in Borneo, maar in het kille België. Wie stookt tegenwoordig nog 25°C? Wie heeft een goede vochtige omgeving, wie heeft minstens 12 uren licht?  Ik niet! Jij ook niet!  
Dus die planten zijn in een gedwongen rust. Overleven is nu de hoofdzaak.
Tegen einde maart zal alles beter gaan. Dan worden de dagen aanzienlijk langer, de licht intensiteit is wel kleiner, maar wat extra lichturen maken dat goed.  Heb je toevallig een open keuken, waar het voldoende warm is, waar wellicht nabij de pompsteen een vensterbank is, zodat de plant geniet van de damp van het afgieten van patatjes, van het spoelen met warm water, enz. Dan wordt alles  plots veel beter! Pas dan mag je ook aan meststof denken. Als je nu bemest kan de plant dat niet verwerken en gaat hij er zelfs onder leiden!

Dus geduldig zijn is hier de voornaamste boodschap.

Ik heb ook zo’n plant aan een andere collega bezorgd. Die heeft momenteel ook nog geen groei en is zelfs al enkele bladeren kwijt! Ook dat hoeft niet direct problematisch te zijn.  In mijn serre stook ik 20°C, overdag als er enig sinds zon doorbreekt, wordt het snel 25°C, zeker nu, nu dat het buiten helemaal niet koud is.  Ik heb nu een nieuwe groeipunt. Maar eigenlijk ben ik daar helemaal niet zo blij mee. Als het weer omslaat en het wordt erg koud, dan haal ik in de serre die 20°C niet, soms zakt het zelfs ruim onder de 20°C, 12-13-14°C. Als de planten dan wat te nat staan, rot zo’n jonge scheut zomaar weg!

Dus geduldig zijn is hier de voornaamste boodschap.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal