miltonia

• 3 Reacties
  • 693 Gelezen

*

Offline cindy

• 58
    • Bekijk profiel
miltonia
« Gepost op: januari 14, 2012, 09:31:58 pm »
hallo iedereen,
ik heb vorig jaar een miltonia gekocht die uiteraard volledig is uitgebloeid. ik zou er graag terug bloem in krijgen, maar als ik zoek op internet krijg ik soms tegenstrijdige berichten. de ene zegt dat ik hem koeler moet zetten en licht, de ander zegt niet verplaatsen en nog steeds mest geven. ik krijg er een punthoofd van.  :? heeft er van iemand van jullie al ervaring met een miltonia? zo ja, dan kan ik best wel tips gebruiken...
merci
cindy
pluk de dag!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: miltonia
« Reactie #1 Gepost op: januari 14, 2012, 11:46:34 pm »
Ik vrees dat ik je zal moeten teleur stellen.
Eerst en vooral heeft het geslacht Miltonia heel wat vertegenwoordigers, met soms wel erg verschillende afkomst en dus ook verschillende eisen. Sommige zijn erg gemakkelijk in cultuur, sommige echt wel moeilijk.

Maar ik veronderstel dat jij doelt op de relatief vaak aangeboden Miltoniopsis hybriden. Populair ook wel eens 'Viooltjes orchidee' genoemd. Er bestaan enkele natuurvormen, maar ook heel wat hybriden. En die worden veel aangeboden.
Ik kweek ze niet met succes!!!  Dus wellicht ben ik ook niet de beste raadgever!  Maar wellicht helpt U de correcte geslachtsnaam verder.

In Costa Rica zag ik een natuursoort in het wild. Vlakbij het Quetsal nationalpark, net over de Cerro de la muerte, in de vallei van de Saverge. Eenvoudiger gezegd in het hoogland. En geloof me het was regenseizoen en het was erg koud. Zelfs de bediende in het hotel, de garcons aan tafel, liepen met een gewatterde jas rond. Op de bomen waar ik de planten in volle bloei aantrof zat een centimeters dikke laag mos, waarin hun wortels zaten. En op het moment dat wij er waren drupte het water van de bomen. Dat is natuurlijk niet constant zo!

En ik zag ook maar één soort!

Als je naar de Website gaat naar het P&P menu, bij reisverhalen, dan vindt je onder Costa Rica 2010 mijn reisverhaal op blz.25 vindt je een foto van een soort die ik in de natuur aantrof. Waarschijnlijk Milionopsis roezlii. Die zat op een boom op een tak met een cm's dikke laag mos. Het regende en was erg koud, het water drupte van de bomen. Een witte bloem.

Een terugkerend probleem bij die planten is de vorming van zogenaamde harmonica-bladeren. En dat heeft te maken met groeionderbrekingen. De planten zouden constant licht vochtig moeten worden gehouden. Niet doornat! Maar ook luchtig in een omgeving met veel luchtbeweging. Qua licht is hunbehoefte eerder licht beschaduwd. Ze staan niet in volle zon.  De planten hebben erg platte bulben en zijn niet in staat veel water of voedsel op te slaan. De mosrijke omgeving voorspelt voor mij, dat d enatuursoorten niet veel voedsel vragen.Maar de hybriden vragen wat voeding als er zich nieuwe scheuten vormen, om zo de bulben goed te laten ontwikkelen. Tijdens dat proces vormen zich ook de bloemtakken, van tussen de sterk gevouwen bladeren. Die bloemen open zich vaak al voor de bulb helemaal gevormd is.  

Bij ons moeten we erg goed oppassen voor rot. In kwekerijen worden de planten vooral in monoculturen met succes gekweekt.

Ik hoop toch een beetje geholpen te hebben.
Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline cindy

• 58
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2012, 09:59:28 am »
hey,
dankjewel voor de reactie. ik heb inderdaad een hybride gekocht bij leo nagels in zandhoven. ik zie geen bulben aan de plant. ik heb ze nu in de keuken gezet, met veel luchtbeweging /niet te licht/ behoorlijke vochtigheidsgraad.... we zien wel, lukt het niet dan is dit jammer, maar dan heb ik plaats voor een andere!! :)
cindy
pluk de dag!

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2012, 05:51:52 pm »
Ik heb redelijk wat ervaring met Miltonia, dan bedoel ik wel Miltonia en NIET Miltoniopsis (zijn 2 verschillende geslachten!!) Met de Miltonia's heb ik eigenlijk geen probleem, die bloeien elk jaar weer en zijn ook niet moeilijk, ook al zijn het botanen. Moeten wel héél veel licht hebben want de bladeren mogen echt geel van kleur zijn door het vele licht.
Wat de Miltoniopsis betreft, deze vind ik persoonlijk heel wat moeilijker, ze mogen niet uitdrogen maar ook niet te nat. Niet in de volle zon en niet te warm.
greetz,
jeannine/Granny