Nieuwling

• 14 Reacties
  • 2248 Gelezen

Nieuwling
« Gepost op: februari 20, 2012, 08:19:49 pm »
Dag Iedereen

Mijn naam is Björn en ben 30 lentes jong. Gedurende 2j heb ik een witte phalaenopsis orchidee gekweekt. Nu moet ik wel toegeven dat de laatste 6 maand dat het orchidee virus is toegeslaan. Mijn mini collectie van 1 is ondertussen al gegroeid naar 3 phalaenopsissen, 3 mini phalaenopsissen, een Dendrobium en een Miltoniopsis. Ik denk dat het allemaal Hybrides zijn :cry:. Ik had beter moeten opletten bij de aankoop ervan. Het moet een plantje zijn waarbij er erg veel water is blijven staan in de kern van de plant. Met als gevolg dat er nu al 1 blad is afgerot. Hopelijk lukt het nog om de plant te redden. Iemand tips?

mvg

Re: Nieuwling
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2012, 08:32:51 pm »
Alvast welkom op het forum!!
Wat de phalaenopsis met water/vocht in het hart betreft... Ik zou hem gewoon blijven verzorgen...
Wie weet vormt hij keiki's (kleine nieuwe plantjes) of hij vormt misschien aan de zijkant zelf één of meerder nieuwe scheuten...
Hangt een beetje vanaf hoe slecht hij eraan toe. Een fotootje zou idd wel een beetje meer info geven.
groetjes
sandy

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2012, 10:21:29 am »
Dat icoontje met schaamrood omdat het hybriden zijn, is voor niets nodig.

OK heel wat liefhebbers zijn gek van botanisch materiaal, maar wellicht startte iedereen met een hybride. En zijn ze niet mooi !!!

Veel succes en welkom.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2012, 05:40:34 pm »
Dank je wel  :wink:. De hybriden zijn inderdaad super mooie orchideeën!

Hierbij enkele foto's van de orchideeën die bij mij op de vensterbank staan.

De phalaenopsissen:
De allereerste, die trouwens zeer mooi in bloei staat momenteel

De 2de aankoop en tevens ook deze die in mindere toestand verkeerd:

Leuke cadeautje van kennissen:

De mini's die momenteel volop een nieuw blad krijgen:
Is het normaal dat deze een 2de nieuw blad krijgt maar het blad gaat niet open?

De miltoniopsis:

en als laatste de dendrobium 'phalaenopsis' type:

Zoals je ziet is deze phalaenopsis in niet zo'n goeie toestand:

Zou deze nog te redden zijn? De bloemen bloeien ondertussen al een week 4.

« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2012, 11:44:48 am »
Zo'n planten kunnen nog geruime tijd meegaan. Zeker de bloemstengel niet afknippen moesten de bloemen doodgaan.
Wanneer de moederplant doodgaat, dan gaat hij keiki's produceren (kleine plantjes) deze kunnen aan de zijkant van de plant groeien of op de bloemstengels... Geduld is het belangrijkste bij een orchidee :)
groetjes
sandy

« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2012, 03:23:46 pm »
Ok leuk,

Dank je wel voor het advies. Ik knip eigenlijk nooit de bloemstengel vooraleer deze helemaal is opgedroogd. Je leest op veel plaatsen om na de bloei de stengel op het zoveelste knop van langsonder te tellen af te knippen. Maar het lijkt zo onnatuurlijk om dat te doen.

« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2012, 08:17:04 pm »
Hallo Björn,
Welkom op dit forum. Zoals je al hebt kunnen lezen, is iedereen hier bezig met de plantjes die ze zelf het mooist vinden... en dat delen we met mekaar: de vragen, de resultaten, de mislukten en de favorieten, de botanische en de hybriden. Als 't maar mooi is, zeker?
Succes met die Phalaenopsis die in mindere toestand verkeert: 't is dikwijls door zo'n planten te proberen te redden, dat je het meeste leert.
Groeten,
Marleen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2012, 12:35:38 pm »
Welkom op het forum Björn en veel succes met je nieuwe hobby  :wink:

greetz,
jeannine

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2012, 06:25:28 pm »
Van mij ook hartelijk welkom.Veel succes.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2012, 07:17:48 am »
Dank je wel iedereen :D

« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2012, 08:44:03 am »
Ondertussen is de orchidee collectie al terug gegroeid met een Dendrobium en 2 winterharde tuinorchideeën.

Foto's van de plantjes volgen nog.

De winterharde zouden moeten de volgende zijn, een Epipactis gigantea en een Bletilla striata 'purple'

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2012, 11:49:39 am »
Die Bletilla striata is echt 'Poep simpel' !  
Ik kweekte die ooit verschillende jaren in volle grond zonder enige bescherming. Doch verloor alles in één winter.
Sinds dien scherm ik ze 's winters af met een glasplaat. (Al zullen de meeste dus zeggen dat dit niet nodig is!)

Epipactis gigantea is een Noord Amerikaanse wespenorchis, die vaak gekruisd wordt met onze inlandse Epipactis palustris. Die laatste heet in de volksmond. Moeraswespenorchis. Waaruit je mag concluderen, dat die liefst iets vochtiger staat. Ik denk dat de gigantea ook graag iets meer water heeft.  Maar voorlopig heb ik geen echte ervaring met die soort. Ooit één zaailing gekocht en in potje laten staan. Werd toen net boven d egrond afgevreten door een slak en is dan nooit terug opgekomen.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2012, 08:44:47 am »
Oh super die info :D. Ik probeer mijn best te doen en hopen op een mooi resultaat.

« Reactie #13 Gepost op: juni 06, 2012, 07:59:52 am »

Dit is de Dendrobium. Ik vermoed dat het de Phalaenopsis type is?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 06, 2012, 09:40:02 am »
klopt!
Groetjes,
Patrick - Phal