Beginneling

• 25 Reacties
  • 4131 Gelezen

Re: Beginneling
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2013, 10:54:39 am »
Fijn, dat ik zoveel reacties krijg. Ze zijn allemaal van waarde voor mij als beginner. Nu heb ik een andere vraag.
Ik heb reeds twee Dendrobium planten, t.w. Thailand Black en Kingianum. Zij hebben de afgelopen tijd koud gestaan en nu heb ik ze in kamer gezet waar de vloerverwaming aan is. Nu wordt er van de Thailand Black een blad geel.
Wat moet ik doen om dit tegen te gaan?. Hoeveel water/mest moet ik nu geven?.
Graag even een berichtje, zou jammer zijn als deze plant verpieterd. Heeft een grote scheut gemaakt. Kan ik deze opnieuw inpoten?.
Alvast bedankt.
Jan

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 01, 2013, 01:41:27 pm »
Deze 2 Dendrobiums zijn totaal verschillend qua verzorging. De Dendrobium Thailand black is een Dendrobium phalaenopsis en mag dezelfde verzorging als de Phalaenopsis, wordt dus warm gekweekt en tussen 2 gietbeurten laten opdrogen. De kingianum daarentegen kan je koel kweken, blijft bij mij buiten staan tot een temp. van 5°C.
Beiden zijn in elk geval zeer sterke planten en moeilijk kapot te krijgen. Over het geven van meststoffen lopen de meningen soms uiteen, sommigen geven zeer regelmatig en zelf geef ik zeer weinig, behalve sommige soorten zoals Cymbidium die nogal wat meststof kunnen verdragen. Wat je wel mag onthouden is “beter te weinig dan te veel” en zwakke of zieke planten krijgen NOOIT voeding, die moeten eerst herstellen.
Een geel blad aan je Dendrobium phalaenopsis kan geen kwaad, dat trek je er gewoon af.
Greetz,
jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #17 Gepost op: februari 03, 2013, 07:24:00 pm »
Kwestie gele bladeren op Dendrobium.
Dendrobium is een plant die typisch zijn bladeren verliest en waar dan naakte verschrompelde bulben over blijven. Niet echt een 'mooie' plant!  Dus een geel blad hoeft geen zorg te zijn.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #18 Gepost op: februari 05, 2013, 07:36:35 pm »
Heb de beschikking in ons appartement van een kamer 2,75 mtr. x 2,50 mtr. Aan de oostkant een raam van boven naar beneden. De maten zijn 2,65 mtr. x 2,75 mtr.Dus zoals ik denk een prima lichtinval. Hier ga ik mijn toekomstige Orchideeën kweken. Ben van plan om een draadwerk aan de muur te maken  waar ik enige exemplaren aan kan ophangen. Is het nu nodig om Grolux lampen op te hangen of is er voldoende licht. Er is een formule om het licht te berekenen, maar die ben ik (80 jaar) helaas vergeten.
Heb de volgende aanbevelingen gekregen om met deze planten te beginnen:

Cattleya:   -Blc. Alma Kee Tip
      -Blc. China Lady Orchis
      -Blc. Pathum Green

Dendrobium:-Dendrobium Comet King
         -Dendrobium Hawaiian King Giant
         -Dendrobium phalaenopsis

Wat denken de experts hiervan?
Jan

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2013, 07:28:49 am »
Oei experts...

Alvast dit, Licht is een groot probleem. Onze ogen passen zich aan en slechts weinig licht is al voldoende om van alles waar te nemen. Maar om planten te laten groeien heb je veel meer licht nodig. Die lichtsterkte drukt men uit in Lux. Voor epifieten heb je al direct enkele duizende Lux nodig, voor aardorchideeën kunnen met net iets minder dan 1000 Lux overleven.  

Op de website staat er wat informatie over!   Kies 'Orchideeën' > 'Beginners' > 'Waar op letten bij orchideeën' > Licht.

Als je licht wil bij geven mits gebruik van lampen is het belangrijk zo veel mogelijk licht aan zo laag mogelijke energie te kiezen. Welke lichtkleur is iets minder belangrijk.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #20 Gepost op: maart 01, 2013, 06:55:49 pm »
Misschien kan iemand mij een paar soorten mini-phalaenopsis opnoemen.
Voor de te nemen moeite zeg ik jullie dank.
Met vriendelijke groet vanuit Venlo/ Nederland.
Jan

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 01, 2013, 10:08:21 pm »
Hybriden zijn er , maar zal je mij niet horen (of lezen) aanbrengen. De commerciele naamgeving is onnavolgbaar!

Natuursoorten dus. Er zijn er die absoluut als mini kunnen benoemd worden. Maar of je die gemakkelijk gaat vinden... Ph. gibbosa, Ph.lobbii, Ph.parishii, Ph.appendiculata, Ph.chibae, ...
ook Ph. modesta, Ph.javanica, ...

Iets groter en wellicht klein van bloem, maar soms met flinke bloemstelen: Ph. equestris, Ph.lindenii, Ph.celebensis, Ph. maculata, ...

Succes.
Kijk ook eens op onze website op het P&P menu > cultuurpag. > Presentaties > Phalaenopsis > Natuursoorten.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #22 Gepost op: april 01, 2013, 09:51:04 am »
Als nieuweling heb ik ergens gelezen, dat je Orchideeën ook kunt kweken op hydrocultuur.
Heeft iemand hier ervaring mee?.
Is volgens mij gemakkelijker omdat je kunt zien of er water gegeven moet worden of ????????.
Alleen lijkt me, dat je meer moet bemesten.
Graag jullie ervaringen.
Bedankt.
Jan

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 01, 2013, 07:32:41 pm »
Slechts enkele soorten lenen zich hier toe.
Epifieten moeten allemaal tussendoor droog komen te staan.

Ik zag ooit erg goede resultaten met Pleione. En Disa's doen het erg goed op vers, stromend water.

Zelf heb ik geen ervaring .
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #24 Gepost op: juni 02, 2014, 04:58:18 pm »
Heb een vraag. Mijn Paphiopedilum vertoont op de bark een lichte schimmel.
Moet ik deze nu verpotten?.
Graag jullie antwoord.
Alvast bedankt.
Jan

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 02, 2014, 09:08:38 pm »
De meeste Paphiopedilum kwekers verpotten jaarlijks. Best voor de groei start! Dus maart april. Maar als je schimmel meent te ontdekken zou ik dat direct doen! Wellicht behandelen met een schimmelwerend middel, of spoelen met proper water, met daar wat zuurstofwater (ontsmettingsmiddel uit het EHBO kabinet) En dan oppotten en droog weg zetten, minstens een week geen water. Bij het verpotten raak je vaak wortels en maak je wondjes, geef die de tijd om uit te drogen. Als de wondjes direct nat staan en er zijn restanten van schimmels zullen die zich graag vestigen op die wondjes.
Groetjes,
Patrick - Phal