Miltoniopsis

• 6 Reacties
  • 991 Gelezen

Miltoniopsis
« Gepost op: maart 08, 2012, 07:43:35 pm »
Hallo

Ik heb mijn miltoniopsis nu reeds een 2-3 weken in bezit. Jammer genoeg heb ik precies de indruk dat de bloemen niet volledig opengaan.

Op verschillende fora las ik dat dit geslacht graag hogere luchtvochtigheid heeft. Kan ik dit makkelijk oplossen door onderaan in de overput hydro korrels te doen en daar water in zetten? Wel zodanig dat de wortels niet in het water staan.

Ook staat er op het etiket bij de plant, staat er 2x per 7 dagen water geven. Klopt dit allemaal?

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Re: Miltoniopsis
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2012, 07:19:50 am »
Hoeveel water moet een plant hebben? Daar zijn geen vaste regels voor. Alles hangt af van temperatuur, luchtvochtigheid, omgeving. Miltoniopsis is absoluut geen gemakkelijke plant, ze mogen niet te veel water hebben want zijn zeer gevoelig voor rotte wortels en ze mogen ook nooit helemaal uitdrogen. Ik vind ze heel mooi en heb ze nog nooit heel lang kunnen houden, hoogstens een 2-tal jaren. Misschien is de overgang van de winkel naar de omstandigheden thuis wat te groot. Ik zou zuinig zijn met water en de bloemen wel lichtjes benevelen met regenwater (niet sproeien).
greetz,
jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2012, 09:42:01 am »
Wat Granny schrijft had net zo goed mijn tekst kunnen zijn.
In de winkel wordt deze plant vaak als gemakkelijk aangeboden. Veel ervaren liefhebbers hebben veel moeite om hem in goede conditie te houden. Een ander typisch verschijnsel is de zogenaamde harmonikabladeren. Kwestie van water gift tijdens de groei. Even moet de plant dat iets meer hebben. Maar dat is erg gevoelig. Als die watergift dan te weinig is, is er een groeistoornis, wat zich manifesteerd in harmonikabladeren. En eenmaal misgroeit verandert dat niet meer.  Ook dat ondervindt haast iedereen!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2012, 02:02:45 pm »
Hmm dat geeft veel moed... Ik ga mss beter toch minderen met water geven en slechts beperken tot 1x per week.

Zijn de bladeren ook niet gevoelig aan water? Ik heb ergens dat je beter ook ervoor zorgde dat de bladeren niet nat werden?

Gevonden => http://www.nov-orchidee.nl/bb/viewtopic.php?t=647&sid=da6dfc04025619094fd612ee0a1f3abd

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: maart 10, 2012, 08:54:16 pm »
Ik heb in jaar Miltonias gezien in het wild. In Costa Rica. Prachtige witte !
Die stonden daar druipnat, het was dan ook regenseizoen en de planten zagen er niet uit!

Het rare is, als wij die zo nat kweken, dan krijgen we vlekken op d ebladeren, of treed vaak rot of schimmelproblemen op.

Ik hoorde al eens mensenvertellen, dat bv; jonge, gevouwen bladeren niet lossen en op elkaar kleven en dat dit door wat water kan verholpen worden.  Ik heb daar zelf geen ondervinding mee.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2012, 06:53:37 am »
Dank je wel. Ik heb ondertussen in de overpot in de bodem steentjes gedaan en daar tot aan de top water in gegoten. Nu staat de Miltoniopsis er gewoon bovenop. Eens zien of dit helpt.

Hoewel het voor die tak met bloemen veel te laat is. Ze zijn ondertussen al helemaal verdort :(.

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 12, 2012, 07:00:23 pm »
Citaat van: "Phal"
Ik heb in jaar Miltonias gezien in het wild. In Costa Rica. Prachtige witte !
Die stonden daar druipnat, het was dan ook regenseizoen en de planten zagen er niet uit!
Miltonia is wel een ander geslacht dan Miltoniopsis en daar heb ik nooit problemen mee.De planten zelf zijn niet mooi, ze moeten zo veel mogelijk licht hebben en daardoor kleuren de bladeren geel maar dat is normaal en hoort bij de soort.
greetz,
jeannine