Sophronitis

• 0 Reacties
  • 284 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Sophronitis
« Gepost op: maart 21, 2012, 07:55:05 pm »
[size=200]Sophronitis[/size]

Vandaag deden we met een klein groepje een uitstap naar Nederland. Marleen zal er eerstdaags een relaas over schrijven. Daar loop ik liever niet op vooruit. Maar één ding moet ik kwijt.
Het voorbije jaar hielden we enkele keren halt bij 'De Wilg'. De kwekerij was er slecht aan toe. De planten stonden droog, ze stonden koud, de zaak is verloren,... Niets dan negatieve geluiden. Maar in het voorjaar van 2011 kregen we wel een doos vol planten mee voor de kring-tombola...  En de deur bleef steeds open. Nu is er oneindig veel opgeruimd en helemaal de oude orchideeënkwekerij wordt het wellicht nooit meer. Doch men wil verder met botanische orchideeën en er zijn nog steeds koopjes te doen en lessen te trekken.

KOOPJES : Ik zag er vandaag nog drie verschillende soorten Sophronitis.  Sophronitis cernua, - coccinea en - brevipedunculata. Ze worden daar nog steeds aangeboden voor 7,00€ !!! De meeste plantjes hadden een nieuwe scheut, of toch de duidelijke aanzet er toe. Momenteel hing alles heel erg droog. Maar het mos verraad dat het niet zo lang geleden nog vochtiger moet zijn geweest.

LESSEN : De kas is achteraan afgebroken, de afscheiding tussen open-onverwarmde kas en verwarmde kas met planten is slechts een vel plastiek. De temperatuur deze winter zakte tot 10°C en ik maak me sterk dat het soms wel wat kouder was. Eigenlijk de moment om eens te bekijken welke planten dit probleemloos overleefd hebben!
Groetjes,
Patrick - Phal