vraagje voor u

• 0 Reacties
  • 204 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
vraagje voor u
« Gepost op: mei 07, 2012, 06:14:18 pm »
Zondag kwam er een mailtje binnen ;

Hallo, ik heb een aantal orchideeën die al zes maanden niet meer geen bloemen meer maken waaronder 2 Phalaenopsis en 1 Cambria die staan nu niet in de volle zon, we verwarmen met een mazoutvuur en de temperaturen wisselen nog eens omdat het te warm wordt (26 graden )moeten we de stoof uitdoen en dan daalt de temperatuur tot 20 graden ik geef ze alle weken water dat ik 5 minuten terug verwijder en heb al vloeibaar voedsel gegeven maar niks helpt om terug bloemen te krijgen .
Ik zou u zeer dankbaar zijn indien u raad heeft die bloemen opbrengt. Groetjes Eric Saey.
************************************************************************************************************************

Mijn antwoord moet ik dus opsplitsen.
Maar eerst en vooral toch ook dit!
Wij zijn -vooral dan met de Phalaenopsissen- erg verwend. Ze bloeien quasi constant. Mensen lijken te vergeten dat de hybriden die worden aangeboden af stammen van planten die seizoensgewijs jaarlijks één bloeiperiode hebben. (In onze tuin bloeien Paasbloemen ook slechts in het voorjaar...) Cambria's houden zich bv. Ook aan één bloei per jaar.  Maar van die Phalaenopsis hybriden verwachten we dus het jaar rond bloei.
1e. Phalaenopsis
Het is een gekend fenomeen. Phalaenopsis durft stoppen met bloeien en zelfs als de plant er erg goed uitziet. Of moet ik zeggen vooral als die het goed heeft! Want de beste truk om zet terug aan te zetten tot bloei is ze even een week of twee wat kouder en droog weg te zetten. Wat kouder is dan bv 15°C, niet lager! De plant lijkt dan te zeggen er is iets mis ik moet bloeien, zaadvormen en me voortplanten om me te redden.  Als je de plant na twee weken terug gaat verzorgen, gaat het nog even duren en dan plots komt er onderaan eindelijk geen nieuwe wortel, maar nu een bloemtak!
2e. Cambria
Daar liggen de zaken iets anders. Na/tijdens de bloei horen nieuwe scheuten te ontstaan.  Die moet je voldoende water en mest geven. Zodat ze mooi groot en dik worden. Zodra die wolgroeit zijn, mag je de watergift minderen en stoppen met mesten. Ze gaan dan nieuwe bloei geven en alles herhaalt zich. Hier moet je dus wlecht jaarlijks op één bloei hopen. (Al zijn er hybriden, die in de huiskamer de seizoenen kwijt zijn en soms twee keer bloeien.
Groetjes,
Patrick - Phal