OVV - Antwerpen - september 2012

• 5 Reacties
  • 1043 Gelezen

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
OVV - Antwerpen - september 2012
« Gepost op: mei 08, 2012, 08:42:14 pm »
Beste vrienden, wellicht goed om weten.
Op de officiele agenda staat fotografie! en dat blijft vast wel zo.

Maar vorige vergadering werd me gevraagd of ik lange golf verwarming kende.  Ik hoorde het in Keulen donderen!
Het zou verwarming zijn die maar 1/3 van de normale stroomkosten zou vragen voor dezelfde kalorische waarde. Het komt van iets wat als een flat screen TV werd beschreven. En het zou werken zoals een microgolfoven.... Rara wat is da...?

Nu ben ik iemand op het lijf gelopen die dergelijke verwarming verkoopt.
Het is een infrarood verwarming. Die stralingswarmte produceert en die energie zuinig zou zijn. Een element van 700W zou overeen stemmen met een 2000W conventioneel verwarmingselement.
Ik ga niet vooruit lopen op de demo. Maar ik heb de vertegenwoordiger kunnen overhalen om op de september vergadering (dus op 14 september) een demo te komen geven en wat uitleg te verstrekken.

Wie zich toch al geroepen voelt om nu al verder te bekijken wat voor product dit is; www.infranomicbene.com of de internationale site www.infranomic.de bieden meer info.

PS. Er zijn ook andere fabricanten. Het grote verschil zou zijn de temperatuur van het element zelf. In dit geval wordt het maximaal 90°C warm, waar je je net niet aan zou branden of waar je , je hand nog net van zou wegtrekken zonder schade...?  Andere producten zouden tot 170°C warm worden. daar is contact fataal!

Tot 14 september!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
Re: OVV - Antwerpen - september 2012
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2012, 11:44:38 am »
Los van eventuele werkelijke milieu of economische voordelen is het wel jammer dat beide sites volgekletst worden met rabiate onzin. Kennelijk gaan die lui er van uit dat ze alleen technisch volledig ongeschoolde klanten kunnen krijgen die alle onzin voor zoete koek slikken.

Ruud

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2012, 01:48:41 pm »
Wouw Ruud,

Sterke taal!

Maar ik ga er van uit dat je zo reageert omdat je er iets meer van weet of kent dan de doorsnee liefhebber (ik dus) en dat je dit standpunt kunt argumenteren.

Graag meer detail!

Overigens ik zocht naar info op vraag van een lid en bracht deze demo aan, omdat het me werd aangeboden. Ik heb niets met die firma, noch heb ik er me in verdiept tot heden. Dus echt graag meer detail. Wellicht kan feed back er toe leiden, om met hen tot een waardevolle discutie te komen.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2012, 08:43:37 pm »
Dat hun website vol geklets staat kun je al opmaken uit de hoeveelheid halfvage claims zonder enige vorm van uitleg, laat staan bron of onderbouwing. Vooral gezondheidsclaims zijn wat dat betreft altijd zeer vermakelijk. De weinige gezondheidsvoordelen die kloppen zul je met zo'n lullig elementje niet bereiken, daar heb je zo'n medisch IR-kanon voor nodig wat wel in sauna's zit.
Overigens vind ik in principe dat zij hun leugens waar moeten maken en niet dat ik die zooi onderuit moet halen maar goed, een drietal voorbeelden.

Uit jouw verhaal hierboven: Een element van 700W zou overeen stemmen met een 2000W conventioneel verwarmingselement.
Een element van 700W kan niet meer warmte produceren dan 700 Watt (bij 100% efficentie). Nu, dat haalt elk ventilatorloos kacheltje natuurlijk ook. En met ventilator zitten ze nog op 99% of zo. Immers de energie van het ventilatortje wordt ook weer gewoon warmte. Waar zouden die andere wattjes uit een elektrisch element anders heen moeten? Ontsnappen als warmte? Oh nee, dat was juist de bedoeling! Trouwens als een 2000W verwarming effectief maar 700W afgeeft is dat een rendement van 35%. Zelfs een matige open haard haalt dat!! Een houtkachel zit al gauw op 70% en mijn HR-gasketel zit al boven de 95%.
Overtuigd van de kolder van die uitspraak? Gaan we naar de website.

Uitspraak: Omdat je alleen electriciteit nodig hebt, ben je onafhankelijk van de stijgende gas-en olieprijzen.
Jammer alleen dat die gekoppelt zijn (tenminste in NL maar ook in België zal dat niet veel anders zijn). Bovendien zijn electrische wattjes veel duurder dan wattjes uit gas of olie!! Kijk uw rekening maar eens na en vergelijk de kosten en de calorische waarde, schrik en huiver.

Uitspraak: Anders dan bij conventionele verwarmingssystemen verwarmen de Infranomic verwarmingspanelen de lucht indirect. En om die reden droogt de lucht minder uit.  De relatieve vochtigheid blijft nagenoeg ongewijzigd.
EEn infrarood verwarming produceert geen vocht en neemt ook geen vocht op. De absolute hoeveelheid vocht blijft dus gelijk. Bij stijgende temperatuur en gelijkblijvende  absolute vochtigheid neemt de relatieve vochtigheid sterk af. Dat heeft met de wijze van verwarming niets uit te staan.

Uitspraak: Vloeren, muren en het plafond nemen de warmte meteen op en kaatsen de warmte onmiddellijk terug.
Dit geeft het voordeel dat het schimmelopbouw in de muren.
Dat gaat niet lukken he, en opnemen en weerkaatsen. Of de muur neemt de warmte op en wordt dus warmer, of de muur werkt als een spiegel en kaatst terug. Daar ik vrijwel dagelijk met IR werk kan ik u het eerste garanderen. Die laatste kreupele zin had moeten betekenen dat het schimmel tegengaat. Schimmel gedijt bij de combinatie van hoge temperatuur en hoge vochtigheid. Er is mij geen stof bekend die zo graag IR opneemt als water dus een vochtige muur zou eerder kunnen drogen.

Zijn het toch nog 4 voorbeelden geworden.  Wat ik erg jammer vind is dat ze deze onzin menen nodig te hebben terwijl er best goede voordelen te noemen zijn. Zo is IR straling lekker behagelijk. daardoor hoef je minder warm te stoken voor een prettig gevoel. Maar helaas worden dit soort serieuze argumenten niet genoemd.

Ruud

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2012, 08:53:33 pm »
Nog even dit: zodra men een niet medisch product probeert te verkopen met gezondheids claims is de kans dat u belazerd wordt groter dan 99,9%.  

Ruud

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2012, 08:56:16 pm »
OK, alvast bedankt.

Ik kan tijdens die demo wat van Uw reacties op tafel gooien en bekijken hoe men reageert.  Hopelijk wordt het niet zoals zo vaak, een eenrichtings verhaal.
Overigens dat is eigen aan Belgisch publiek! Ooit kwam Pieter Oversteger. Een zeer bekende, maar spijtig genoeg te vroeg overleden liefhebber uit de buurt van Eindhoven een voordracht geven in Antwerpen. Zijn onderwerp was... Discuttie. We vroegen wat hij ging doen. Hij zei: 'Ik steek een Phalenopsis naar boven en zeg dat het een Cattleya is. En dan is de dicuttie begonnen. ' Maar zo gaat het er in Vlaanderen niet aan toe. Je ziet ze denken, waar hebben ze die uitgehaald. Maar niemand reageert. En nadien zeggen ze die kerel weet er niets van!

Hopelijk is men wat mondiger en kritischer tijdens die demo.

Groetjes,
Patrick
Groetjes,
Patrick - Phal