Botrytis?

• 1 Reacties
  • 424 Gelezen

Botrytis?
« Gepost op: mei 19, 2012, 07:46:40 pm »
hallo

Ik heb een orchidee gekregen. Deze heb ik Apple genoemd (omdat ze groen is). Deze was doordrenkt en heeft waarschijnlijk te nat gestaan bij de verkoper. Op het eerste zicht was er niets mis mee maar na een paar dagen heb ik zwarte plekken ontdekt onderaan het blad. Op sommige plekken waren er een soort web erover. Bij wat googelen kwam ik erop uit dat ze waarschijnlijk de botrytis schimmel zou hebben.

Ik heb alle besmette bladeren afgeknipt. Ocharme ze heeft er nu geen enkel meer. En ik heb die ingespoten met een product van DCM. De naam weet ik niet juist meer maar het is een product 3 in 1. Die werkt tegen spinnen, ziektes en insecten. Ik heb overal gespoten totzelfs de orchidee zorgvuldig uit de pot gehaald en de wortels mee besproeit. Ik heb ze ook afgezonderd van de andere. Momenteel krijgt ze ook heel weinig water want dat bevordert de schimmels.

Verder zien de bloemen en de wortels er nog goed uit. Het is 5 dagen geleden dat ik die behandeld heb.

Heb ik goed gedaan?
Is een schimmel besmettelijk? Of mag ze terug bij de andren?
Gaan die bladeren er terug aangroeien?
Als er een nieuw orchidee in huis kom ben ik van plan om deze preventief te besproeien met dat product van Dcm. Mag dat of toch beter niet?

Mvg cecile

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Botrytis?
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2012, 05:21:55 pm »
Schimmels draag je gemakkelijk over. Door contact, maar zelfs worden schimmelsporen meegedragen door wat luchtbeweging!

Dus een erg lastig probleem.

Vermits het in Uw geval over hybriden gaat van een geslacht wat tegenwoordig wel erg gemakkelijk te vinden is en aan erg schappelijke prijzen, is de beste raad de plant zo snel mogelijk in de vuikbak te gooien en geen risico te nemen voor Uw andere planten.

Is het dan sowieso een verloren zaak?
NEEN ! Je kan dat behandelen, je kan contact met andere planten vermijden, je kan de plant gezond krijgen, wellicht mits verlies van bloei gedurende een bepaalde tijd, enz.  
Wat doe je best, als je de plant toch wil behouden?
Behandelen met schimmelwerend middel. Verpotten, alle zieke delen, rotte wortels enz. Verwijderen. Waar je moet knippen of sniden, met een ontsmet mes of schaar. Een weekje droog houden na het verpotten, voor je water geeft.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal