blad/plantschade-oorzaak? leuke verrassing-een dubbele bloem

• 3 Reacties
  • 1035 Gelezen

blad/plantschade-oorzaak? leuke verrassing-een dubbele bloem
« Gepost op: mei 21, 2012, 06:33:14 pm »
Hallo,

Wij zijn een jong koppel uit evergem.
Door een gezamelijke interesse/liefde voor orchideeën hebben wij sinds vorig jaar nogal wat plantjes gekocht.
Deze doen het allen goed, toch de phalaenopsis.
Wij hebben ook drie orchideeën die (fijn) langbladig zijn met verdikkingen (waterreservoir vermoed ik) aan de basis.
Nu, sinds deze uitgebloeid zijn, ééntje was een sukkelaar met doch mooie bloemen die we uit de brico gered hebben en die ongeveer onmiddelijk ophield met bloeien, hebben we toch wel enkele opmerkingen en vragen naar de oorzaak van bepaalde schade en/of mogelijkse verzorging die ze beter kunnen maken.
Ik heb enkele foto's genomen om te tonen.
Wij zijn leken op het gebied van orchideeën, gelukkig heb ik zelf wel enige kennis met planten, heb ooit nog biotechniek gestudeerd :-)

Ook vrees ik hetzelfde probleem te krijgen als mijn andere twee vergelijkbare orchideeën.
Beidde vertonen volgende schade aan de bladen.

Ook blijken de verdikkingen verschrompelingen te tonen.
Dit ook bij de 'sukkelaar' zoals te zien op de eerste foto's.
Bij de andere twee waren deze er niet bij aankoop.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Nu zijn wij niet perfect bezig met de ideale omgeving te creëren wat voor de moeilijkere orchideeën misschien wel nodig is.
Ik dacht dat misschien de luchtvochtigheid te laag is.
Ik weet ook niet perfect welke hoeveelheid water deze nodig hebben.
Voorlopig behandel ik ze zoals mijn phalaenopsis wat misschien niet zo'n goed idee is.
Elke 7 à 9 dagen 30 minuten in koud/lauw water.
Temperatuur 18-20 graden dag/nacht.
Ze hebben heel veel licht, doch geen rechtstreeks zonlicht.
Een kennis die veel orchideeën heeft zei me ze voorlopig in een koudere, minder belichtte kamer te zetten.
Ik wil doch wel goed zorgen voor de orchideeën die ik kocht dus ben zeker tot inzet/aanpassingen bereid.
Ik zal zelf ook verder info verzamelen op deze website :P

Mijn verontschuldigingen voor de lange post en vele vragen.
Duizend maal dank om te lezen en mogelijke reacties/raadgevingen.

Vriendelijke groeten,

Joris & Lidya

oeps heb men berichtje blijkbaar op verkeerde plaats gepost? sorry ...   :roll:

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: blad/plantschade-oorzaak? leuke verrassing-een dubbele bloem
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2012, 07:55:12 pm »
Amaai, lange vraag, dat klopt.

Wij zijn een jong koppel uit Evergem.
 'Proficiat'

waterreservoir
 'Zo zag ik het nog nooit uitgedrukt. Maar het klopt helemaal. Voedsel en waterreserve. Gewoonlijk bij planten die voorkomen in een gebied met wisselende omstandigheden. Als alles altijd optimaal is hoef een plant zich niet te ontwikkelen met 'bulben'.'  Darwin, weet je wel.

Eerst toch een opmerking die algemeen geld. Phalaenopsis is erg gemakkelijk, iedereen kan die wel houden, mits wat correcte verzorging! Maar niemand kan alles houden. Iedereen kan sommige dingen gemakkelijk en andere moeilijk in leven houden. Bovendien ga ik er van uit dat jullie aan de huiskamer gebonden zijn. D.w.z. iets minder luchtvochtig, wellicht iets minder licht, maar daar tegenover staat relatief gelijkmatig warm.    Niet alle planten komen uit zo'n klimaat. (Lees vragen dergelijke verzorging.)

Tweede opmerking op Uw fotos staat 800x600, maar ze vergroten niet, dus schade interpreteren is erg moeilijk.

Verschrompelen.
Kan van alles zijn. Iedreen denkt direct aan te weinig water. Maar meestal is het dat niet. Meestal is het teveel meststof (zouten) Als je biotechniek hebt gestudeerd zal OSMOSE u niet onbekend in de oren mogen klinken.  Orchideeën groeien in de natuur als epifiet in de bomen. Waar ze haast geen humus aan hun voeten krijgen. Dus ook weinig voedsel. Hun wortels zijn gemaakt voor die omstandigheden. Dus voorzichtig met mest. Nu komen planten van kwekers, die er maximaal aan gewerkt hebben om ze in bloei te krijgen en dan vliegen ze de markt op. Vaak zijn ze dringend aan verpotten toe.  Aan 'weg van al die zouten!'

Water geven. De meeste orchideeën moeten tussen gietbeurten in de tijd krijgen even op te drogen. er gaan er meer dood van teveel water, dan van te weinig. Maar dat kan je overal op dit forum lezen.
Louw water is erg goed. Liefst met regenwater (weer die lage hoeveelheid zouten!) Goed laten uitlekken! Wortelrot is nefast!

De voorlaatste foto (voor de monster Phalaenopsis) lijkt wel een Cymbidium. Die moeten deze tijd van het jaar de tuin in! Daarvoor is de woonkamer te warm!

Monstertje
Een gril van de natuur,... of net niet van de natuur. Hormonale groeisimulatie leidt vaak tot vervormingen. Meestaal lelijke afwijkingen. Maar soms ontstaan er drie lippen, of extra bloembladen, of andere vervormingen die op een zeker wijze de bloem aantrekkelijker maakt. Natuurlijke vormen zijn dat niet. Meestal vernietigd d ekweker die al zodra hij merkt dat er fouten in de bloei zitten. Maar tegenwoordig is er ook een markt voor deze 'monsters'. Al vind ik ze zelf ook wel leuk...

Zo hopelijk heb je met dit antwoord al wat hulp.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2012, 11:29:54 am »
Ja, er werd mij ook reeds gezegd dat de grote orchidee buiten gezet mag worden, zal ik dus zeker doen :-)
Het zijn ook al zeer mooie bloemen.

Ivm. die dubbele bloem had ik ook al zoiets gedacht, met al die kruisingen enzo, maar ik vind het ook wel leuk/mooi :-)
Gewoon wat minder deze winter maar nu terug volop :-)
Ik neem jou raad ter harte en zal de orchideeën verpotten en proberen regenwater te verzamelen en te geven en minder rijstwater :-)

groeten

« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2012, 05:44:27 pm »
Ok, ik ben erin geslaagd de foto's op ware grote te posten, hoop dat het nu geen probleem geeft om te laden, veel foto's :P