Phal heeft het moeilijk met verder groeien

• 1 Reacties
  • 618 Gelezen

Phal heeft het moeilijk met verder groeien
« Gepost op: augustus 14, 2012, 07:22:17 pm »
hallo

Ik heb over een maand een phal gekregen. Een paar dagen later vertrokken wij voor een week en half met verlof en besloot haar dus eens goed onder te dompelen. En dit was blijkbaar een heel slecht idee. Toen ik terug kwam zag ik dat er iets mis was. al de beginnende knopen van bloemen waren afgevallen. De grotere niet.  En toen ik in de pot keek zag ik bruine wortels. Dus wortelrot. Verder ziet de plant er nog gezond uit maar de bloemen die over een maand open gingen zijn nog steeds niet open. Het lijkt of ze is stoppen met groeien. Ik heb nadien dus veel minder water gegeven en het ziet ernaar uit dat er terug wat groei in komt maar dit is heel weinig.

Is het nodig om deze phal te verpotten of gewoon zo laten? In de pot zijn er wel nog gezonde wortels aanwezig.

Mvg Spirewit

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Phal heeft het moeilijk met verder groeien
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2012, 08:12:46 pm »
Er zijn al meer orchideeën gestorven van teveel water dan van te weinig!

Als er al sprake was van rot, dan is dat veelal een bacteriël probleem. Of schimmels. Beiden zijn aanwezig in Uw pot. Dus verpotten is noodzakelijk. Alles uit de pot. Goed spoelen met lauw water. Even naspoelen met een proper water met een beetje bleekmiddel in. en dan een uurtje te drogen leggen. Oppotten in vers mengsel. En drie tot vier dagen wachten voor de eerste gietbeurt.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal