Bruine vlekjes op Orchidee

• 5 Reacties
  • 1619 Gelezen

Bruine vlekjes op Orchidee
« Gepost op: september 05, 2012, 09:07:42 am »
Beste allen

Ik ben nieuw op dit forum en op sommige vlakken nogal een leek als het gaat om verzorging van orchideeën, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Een drietal jaar geleden heb ik mijn eerste orchidee gekocht, en ondertussen zijn er zo'n 8-tal bijkomen (staan in onze huiskamer op een appartement - allen witte phalaenopsissen). Vorig jaar kreeg ik van mijn vriend een drietal orchideeën in een glazen pot, en de verzorging ging met vallen en opstaan. Er bleef namelijk wat water in de pot staan, waardoor de wortels gingen rotten. Uiteindelijk heb ik ze verplant. Voor 1 plant kwam dit te laat, maar de andere twee kregen opnieuw prachtige bloemen in hun nieuwe pot. Vorige maand verschenen er op de bloemen van één van deze planten bruine vlekjes. De vlekjes zijn enorm plakkerig (mijn vensterbank plakt ook helemaal). Ik heb al op dit forum zitten zoeken, maar ik weet niet zeker wat er aan de hand is. Ik heb twee foto's bijgevoegd, nu mijn vragen:
1- Wat is dit?
2- Hoe pak ik dit het beste aan?
3 - Is het besmettelijk (andere planten in de buurt...)

Alvast bedankt!

Vicky

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Bruine vlekjes op Orchidee
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2012, 04:31:10 pm »
Ik veronderstel dat je af en toe je planten sproeit!  Heel wat beginnende liefhebbers weten dat de luchtvochtigheid hoog moeten zijn en sproeien hun planten. Dit zijn typisch vlekjes van water!
Phalaenopsissen kan je beter in een beetje te grote sierpot zetten, met onderaan wat keitjes, zodat ze al het ware op een eilandje staan en dan water erin, wat NIEt tot aan de pot komt. zelf zet ik een plastiek ring (afgezaagd van PVC buis onder de pot) De vochtigheid rond Uw pot, waar Uw wortels zich bevinen volstaat. Je hoeft absoluut niet te sproeien.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2012, 04:33:22 pm »
Dat plakerige is quasi zeker van vraat van insecten, Luizen, of spint...?
Ik stel voor dat je op de site even naar d erubriek Ziekten en plagen gaat kijken. Daar staat heel wat, met fotos die een en ander herkenbaar maken. Als je meer vragen hebt laat je het maar horen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2012, 09:29:29 am »
De vlekjes zijn niet het gevolg van besproeien. Om ervoor te zorgen dat er voldoende vochtigheid is rond de pot, zet ik de orchideeën die ik in van die plastic potjes heb geplant, in een iets te kleine pot, zodat de plastic pot de bodem net niet raakt. Het water komt dan ook niet aan de plastic pot. Het is waarschijnlijk inderdaad vraat van insecten dan (er is ook maar 1 plant van de 9 die er last van heeft). Ik zal de foto's nog eens van dichterbij bekijken.

Bedankt voor het antwoord!

« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2012, 10:07:12 am »
Na een studie van de website en de plant zelf, blijkt dat het luizen zijn. Als je van dichtbij kijkt, blijken het nog redelijk grote beestjes te zijn ook. Minstens 1 van de andere planten is ook aangetast... dat wordt een behandeling.

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2012, 12:03:54 pm »
Wat men ook schrijft!

Wees voorzichtig met gif! Voor Uzelf, kinderen, huisdieren!  De zon doet ook soms rare dingen!
Behandel 's avonds, liefst buiten, en steeds drie keer, met ongeveer een week tot 10 dagen tussentijd.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal