Dendrobium nobile star class, wanneer rustperiode geven?

• 8 Reacties
  • 2876 Gelezen

Dendrobium nobile star class, wanneer rustperiode geven?
« Gepost op: september 22, 2012, 12:49:57 pm »
Ik heb een dendrobium nobile star class die uitgebloemd is maar intussen heeft ze al 3 flinke nieuwe scheuten van ongeveer 20cm. Ik lees zo overal een beetje dat je die 6 weken lang bijna geen water mag geven wil je volgend jaar bloemen hebben. Maar wanneer moet je dat doen? Want ik lees zowat vanalle tegenstrijdige dingens op het net. En met weinig water hoeveel bedoelen ze daarmee?

Mvg Spirewit

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Dendrobium nobile star class, wanneer rustperiode geven?
« Reactie #1 Gepost op: september 23, 2012, 02:54:35 am »
Het belangrijkste is sowieso dat die scheuten goed volgroeit geraken. Dus nu ze er zijn, water en mest!
Verder is het qua rustperiode moeilijk. Ik heb een Dendrobium van het bigibum-type. Die geef ik helemaal geen rust en die bloeit jaar na jaar.
De meeste hybriden hebben trouwens geen uitgesproken rust nodig!

De echte nobile species zouden wel degelijk een iets striktere rust nodig hebben, en als je al eenverdikking merkt zeker geen water geven, want dan worden die verdikkingen zeker plantjes 'Keiki's'.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2012, 06:59:17 pm »
Ok bedankt phal.

Dus is het best van haar goed in de gaten houden. Als de scheuten volgroeit zijn en er komen verdikingen geen water meer geven dan. En hoe lang zou ik de dendrobium zonder water moeten zetten? En hoe merk je dat die volgroeit is? Als de scheuten even groot zijn als de uitgebloemde tak?

Groeten

*

Offline An J.

• 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 05, 2012, 08:41:27 pm »
Hallo Spirewit,

Ik heb zelf ook een Dendrobium Star Class gekocht, ook dit jaar en ik had ook wel enkele vragen bij rustperiode, hoeveel weken,...

Op mijn kaartje, en ik vermoed dat dat de uwe ook van daar zal komen, staat een internetadres: www.dehoogorchideeen.nl
. Daar heb je duidelijke uitleg. De vier fasen zijn mooi uitgelegd met foto's, temperatuurbehoefte, voedingsbehofte, waterbehoefte. Je vindt er ook de naam terug van je dendrobium.

Ik geef de mijne nog volop vocht en de warmte, heb vier nieuwe scheuten met nu een zesde blad uitkomend bij twee ervan, ze zijn nu half zo hoog als de uitgebloeide bulb. Volgens de fotootjes ben ik - allez mijn star class -  dus nog niet aan rustperiode toe :-)

(Ben me speciaal gaan registreren om op je vraag te antwoorden, op groeninfo stond ze ook maar de topic was afgesloten en wou deze informatie heel graag delen want mij heeft het goed geholpen. En wie weet, vind ik hier ook leuke informatie, ik twijfel er zelfs niet aan!)
Als ze tanden hadden, was ik er ook letterlijk door gebeten!

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 06, 2012, 02:55:54 pm »
Hallo An, van harte welkom!

Ruud

*

Offline An J.

• 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 06, 2012, 08:23:07 pm »
:-) danku

« Reactie #6 Gepost op: november 07, 2012, 10:21:06 pm »
Hallo An,
Ik hoop dat je nog geen spijt hebt van je registratie  :wink:  
Ik vind het fijn dat je die moeite genomen hebt. Altijd leuk om nuttige informatie te verkrijgen van mensen met ervaring... Zelf ga ik ook wel eens kijken op groeninfo, maar ik kom altijd even langs als "gast". Bedankt voor de informatie en hopelijk zien we je hier nog vele malen terug.
Groeten,
Marleen

« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2012, 08:11:03 pm »
Amaai het was lang geleden dat ik hier nog langs was geweest. Super al die reacties. Bedankt an voor de tip. Inderdaad mijn dendrobium kwam ook van dezelfde plaats als bij u. Een mens zit gans internet op te sporen naar wat info en eigenlijk staat het op het kaartje :-)

*

Offline An J.

• 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2012, 01:34:45 pm »
@ Marleen: nog geen spijt nee, het is hier wel heel rustig op het forum. Dan is het aan ons, en mij, om wat leven erin te trekken. Hohoho, past maar op want ik kan echt wel ganse boterhammen plaatsen :)

@ Ruud: Ja, idd, ook leuk om je hier te lezen! (haha wat voor een verwoording)