A'pen 12.09.08; Suriname reis Phal

• 5 Reacties
  • 1079 Gelezen

A'pen 12.09.08; Suriname reis Phal
« Gepost op: september 14, 2008, 01:00:10 pm »
Kring Antwerpen; 12 september ’08

Agendapunten;
Maurice opent elke bijeenkomst door de tentoonstellingen te overlopen.
-  Volgende week is er een tentoonstelling in de botanische plantentuin.
-  Volgende maand, vlak bij Charleroi is er ook een orchideeënbeurs, maar ik heb niet goed begrepen waar juist. Misschien dat iemand anders het wel heeft verstaan?
-  Alden Biezen is op 5 april 2009 ook aan de beurt. Er werd een oproep gedaan om met meer mensen dan vorig jaar planten in te leveren en de stand op te bouwen.
-  Werner houdt de orchideeënbibloitheek bij. Deze man  sjouwd elke week met 2 zware dozen, gevuld met boeken, hellaas zonder uitleensucces. Er werd voorgesteld om per regio, of tussen de leden, een beurtrol in te lassen. De lijst van de te lenen boeken is te vinden op de site van 0.V.V.
-  Nog even over de fusie van PnP en O.V.V., op 8 oktober wordt er verder gesproken over dit onderwerp, maar enkel tussen de verantwoordelijken. Ze zullen ons wel op de hoogte houden!
-  De volgende bijeenkomst van regio Antwerpen  wordt weer leuk! Koopjes doen! Naar jaarlijkse gewoonte verzorgt onze Phal er de veiling, waar over al te lezen was op dit forum.
Tot zover het eerste gedeelte van de bijeenkomst.

Het was de beurt aan Phal om zijn Suriname reis aan ons voor te stellen met het nodige beeldmateriaal op de voorgrond. Zijn verslag is te lezen op de site.

Na de reisvoorstelling van Patrick, werd er een pauze ingelast. Maurice loopt dan rond met zijn lootjes voor de tombola.

Na de pauze stelde Willy, de eigenaar van de mooie kwekerij, een Cychnoches voor waar zowel een mannelijke als een vrouwelijke bloem aanstond, hetgeen niet vaak gebeurt.
-  Meneer De Prins begon met de plantenbespreking met een Laelia. Ik denk wel dat iedereen op de hoogte is dat de naam Laelia wordt veranderd tot de groep Sophronitis. Maar enkel de Laelia’s afkomstig van Mexico, zullen hun naam behouden.
De Laelia speciosa wordt warm-gematigd gekweekt. Zodra de bulb een bloemstengel geeft, wordt deze buiten gezet, zo blijft de bloemstengel stevig. Een tweede plant ; Brassolaeliocattleya “Ports of Paridise” . André heeft de stamboom van deze geelgroene schone uitgepluist en heeft 7 kruisingen ontdekt. Van deze plant is in 1896 de eerste voorvader gevonden. Hij had nog een andere kruising van deze Ports of Paridise, maar een rups heeft de bloemspat met bloemstengel en al opgesnoept. Je kan best geloven dat het toen gedonderd heeft is Keulen. Een ander exemplaar van hem was een Cymbidium dayanum, uit zuid-oost  Azië, gekweekt in een warm-gematigde serre.
Jurgen was de volgende aan de beurt. Hij had de volgende planten bij; een Brassavola nodosa die lekker zoet geurend was, een  Brassolaelia “ yellow bird”, een Laeliocattleya angel bells “ H&R”; een groot wit excemplaar met een zacht geel hart. Een Maxillaria schunkeana; een zwart-paars bloemetje die je onder het blad moet gaan zoeken. Een Cochleanthes candida; wit-roze bloem met purper vlek op de lip, geurend. Een Laelia sanguiloba; gekweekt in steentjes, orange bloem. Een Laelio briegeri; een gele bloem, ook gekweekt in steentjes. Een Vanda surrulea X Neofinetia falcata; licht pruper met een donkerder purper lip en lekker geurend.
De volgende was Hermine. Zij had een Miltassia ( Miltonia X Brassia) bij, een mooie donker purperen bloem. Een Cattleya hybride; orange met purper lip. Een Cattleya maxima uit Zuid-Amerika, gematigd warm gekweekt. Een Miltassia, mooi donker fluweel purper met lichtere lip, vrij ronde sepalen en petalen.
De laatste in de rij was Patrick. Hij had een Maxillaria species venusta X grandiflora bij, afkomstig uit Peru, witte bloem met gele lip en stipjes. Een Maxillaria lehmannii, wit met roze-rood hart, uiteinde van de lip was geel. Een Vanda tricolor; wit en purper lip met lila uiteinde aan de lip, bruine stippen op sepalen en petalen. Een Tricholglottis triflora; een minietje met witte lip en roze streepjes ,geel-groene sepalen en petalen. Een Restrepia musifera; bloem is te vinde onder het blad en is purper gestipt.

Tot slot was er nog de tombola waardoor weer vele mensen een plantje meer in hun collectie hebben.

Tot zover mijn eerste regio verslag. Mocht ik schrijffouten in de namen hebben, corrigeer mij gerust! Het ging allemaal zo snel. Ik heb moeten luisteren, dus niet tetteren, kijken EN schrijven. Graag had ik ook jullie mening gehad over eventueel andere opstellingen van een verslag mocht dat nodig zijn.

Samen maken we er toch het beste van!
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

Re: A'pen 12.09.08; Suriname reis Phal
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2008, 06:28:14 pm »
daarom had ik ook graag jullie mening. ik probeer een zo volledig mogelijk verslag weer te geven.
dus als er enige voorstellen zijn, laat maar komen!

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2008, 11:46:36 am »
Ik vind het top!

Als ik je tijdens de vergadering zag zitten schrijven, vreesde ik voor een boek. Maar het is gewoon volledig, zonder al te veel poespas. Je hebt er toch aardig wat werk in gestoken! Je vroeg me om je verslag na te lezen, te verbeteren of aan te vullen.  Ik heb hier niets aan toe te voegen! Mocht in de toekomst iemand er iets niet in terugvinden, kan dat eenvoudig aangevuld worden via dit forum!

Nu maar hopen dat er navolging is in de andere kringen...
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2008, 07:01:21 pm »
ik schrijf gewoon graag veel, maar ik bekijk alles later rustig na van wat ik kan gebruiken.
in mijn opstelling had ik tussen elk hoofdstuk spaties gelaten, maar met het rapport hier in te plakken, zijn mijn spaties verdwenen. ik hoop dat het nog een beetje overzichtelijk was. ik wil absoluut geen knoeiboel afleveren.
wat vonden jullie van de personen die planten bijhadden en die voorstelden, lukt de opstelling zo? of liever anders? laat maar komen Grietje!

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2008, 12:45:32 pm »
Joke,

Ik heb mijn fantasie een beetje losgelaten op je indelingen. Ik weet natuurlijkniet wat je in WORD had voorbereid. Maar hopelijk vind je het zo goed...?
Ik vrees dat je alle toeters en bellen uit WORD, niet mee kan copiëren. Enkel de tekst komt mee, alle kleur, lettertype, enz. Blijft achterwegen vrees ik. Die moet je terug hier aanbrengen en dan heb je een hoop werk en beperkingen.

Nog eens nen dikke merci.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2008, 04:29:20 pm »
Overigens ik denk dat er enkele namen niet kloppen.
Maar ik heb zelf ook steeds problemen met de correcte schrijfwijze. Vooral als je naamplaatjes gaat afschrijven die zelf niet kloppen...
Een tip is, eerst zoeken op de KEW-list. Maar dat vraagt zoveel tijd!  Wie echt de correcte naam wil weten moet zelf maar eens op zoek zou ik zeggen.

Cychnoches  =  Cycnoches
Groetjes,
Patrick - Phal