roze vs. witte phalaenopsis

• 5 Reacties
  • 1018 Gelezen

*

Offline An J.

• 16
    • Bekijk profiel
roze vs. witte phalaenopsis
« Gepost op: november 17, 2012, 01:26:23 pm »
Hallo,

Ik heb zo de indruk dat mijn roze phalaenopsis sterker is, of op zijn minst gemakkelijker in bloei trekt dan mijn witte. Er komt veel sneller een nieuwe bloemstengel, groeit ook sneller uit, en de bloemstengels zijn ook veel dikker dan die dat witte bloemen voortbrengt.
Zelfs mijn verpotte keiki van pas enkele maanden oud (eind augustus verpot, dit voorjaar pas beginnen groeien) heeft nu al een bloemstengel.
Ook van de laatste twee die ik kreeg om te 'redden' merk ik dat de wortels vlleziger en dikker zijn van de phalaenopsis die roze bloemen geeft.

Klopt deze stelling? Is dit algemeen zo?
Wie heeft ook deze ervaring, of net niet?
Als ze tanden hadden, was ik er ook letterlijk door gebeten!

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Re: roze vs. witte phalaenopsis
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2012, 05:54:01 pm »
Ik denk eerder dat dit toeval is An, mijn witte Phalaenopsis bloeien hier steeds weelderig en ook de roze. Natuurlijk heeft elke plant zijn eigen tempo maar volgens mij niks met de kleur te maken in dit geval.
greetz,
jeannine

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: november 18, 2012, 07:00:41 pm »
Ik denk ook niet dat de kleur er iets mee te maken heeft! Wel de ouders... Als men kruist vanuit ouders die een zware - wasachtige structuur hebben. Dan zijn d ebloemen steviger en houden ze langer. Maar van welke ouders is dat? Bovendien zijn de populaire hybriden zo ver doorgekruist, dat je de originele ouders gewoon niet kan achterhalen.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline An J.

• 16
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: november 18, 2012, 09:09:34 pm »
Ahzoooo... Bedankt!

« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2012, 10:49:04 am »
An, bij mij is het dan net de omgekeerde wereld. De witte zijn dan makkelijker terug in bloei te krijgen dan de gekleurde... Dus puur toeval  :wink:

*

Offline An J.

• 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 20, 2012, 06:11:51 pm »
Björn,

Wel leuk om dit te horen, vond het al een beetje zielig voor de witte phalaenopsis  dat die het bij mij niet zo goed deden als de roze :)