Cymbidium

• 3 Reacties
  • 395 Gelezen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Cymbidium
« Gepost op: november 18, 2012, 03:37:57 pm »
Bij Petrens heb ik een Cymbidium gekocht waarvan ik denk dat het misschien om een 1'ste hybride zou kunnen gaan. Petrens vertelde dat hij deze planten had overgenomen van een Nederlandse kweker die was gestopt en die niet zoveel belang hechtte aan namen. Hij zelf zou ook graag de naam weten. De plant ziet er in ieder geval heel anders uit dan de meeste hybriden, de bladeren zien er grasachtig uit, dun en heel soepel (niet zoals prei  :P ) en de bloemstengels zijn zééééér hoog. Van de Cymbidiums die ik heb lijken de bladeren het meest op die van de insigne, ook zo smal maar dan veel soepeler en overhangend. Mocht er hier iemand meer over weten????

greetz,
jeannine

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Re: Cymbidium
« Reactie #1 Gepost op: november 18, 2012, 05:13:17 pm »
Oeps!!! Heel veel geluk gehad, naam gevonden!!!!! Het zou een kruising zijn van Cymbidium insigne x goeringii  en de naam is dan Cymbidium Eastern message  'Yamatonadeshiko'. Ik ben beginnen zoeken op "insigne" omdat ik zeker was dat die er voor iets tussen moest zitten, de fijne bladeren en de hoge stengel, zo ken ik er maar 1. Ben heel blij  :mrgreen:
greetz,
jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: november 18, 2012, 07:04:22 pm »
China is gekend voor de hybridisatie van ondermeer Cymbidium.
Iedereen verwijst naar de eerst orchideeënkwekers in Europa. Maar er zouden al veel langer orchideeën gecultiveert zijn geweest in China. Die theorie bouwt men op uitgaande van oude tekeningen, waarop duidelijk orchideeën staan afgebeeld. Ondermeer Cymbidium.
Als dit een Chinese hybride zou zijn, dan is de juiste naam achterhalen echt moeilijk!  Maar wellicht is wat je vond de juiste naam.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Tati

• 441
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2012, 02:38:50 pm »
Granny,
Een pracht exemplaar !
gr Tati
Orchideeën zijn een wonder van de natuur,zo zuiver,zo puur \";)\"