2013 - OVV - Inheemse Orchideeën - deel 1

• 14 Reacties
  • 2591 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
2013 - OVV - Inheemse Orchideeën - deel 1
« Gepost op: november 18, 2012, 07:23:22 pm »
[size=150]2013 wordt voor het OVV een jaar met speciale aandacht voor onze inheemse orchideeën ! [/size]

Wie interesse heeft moet dit topic blijven volgen!

Er komt zeker één, wellicht meerdere uitstappen, met speciaal aandacht voor onze inheemse orchideeënflora !
Er komen lezingen speciaal gericht op die orchideeën.
We gaan een fotowedstrijd organiseren, met als doel de mooiste foto van inheemse orchideeën te maken.

Wie interesse heeft moet dit topic blijven volgen!
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: 2013 - OVV - Inheemse Orchideeën - deel 1
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2012, 10:43:41 am »
Oh! Zéér interessant!

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2012, 11:39:45 am »
Daarnet de hond uitgelaten en zag ineens iets mooi groen tussen al dat bruin  :P Wespenorchis????

Hopelijk overleeft die daar.

Greetz,
jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2012, 04:43:30 pm »
Verschiet Uw beste pijlen niet! Na nieuwjaar komt er een effectieve wedstrijd en ik hoop er een mooie prijs aan te kunnen koppelen.
Ik mik op foto's:
- Habitat
- bloemdetail
- zaden
- enz.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 08, 2012, 12:16:15 pm »
Een tipje van de sluier...
Voor dit initiatief is er een sponsor gevonden. Deze week werd de overeenkomst getekend.

Uitstappen : Ik ben opzoek naar gidsen, (Eventueel gids ik zelf!) om de kalkstreek in de buurt van Nismes/Viroin te bezoeken. Wellicht gaan we terug naar Nederland, een gelijkaardige uitstap als het voorbije jaar... En mogelijk vinden we in Limburg wel iemand die ons in de buurt van Sint Pietersberg wat mooie dingen kan laten zien.

Lezingen :
In Antwerpen was sowieso voorzien om in het voorjaar een avond aandacht te geven aan inheemse orchideeën.(Lezing Europese Orchideeën-AOS). We gaan trachten ook de andere kringen te overhalen sprekers uit te nodigen. Ik ben sprekers aan het aanspreken daarvoor.

Fotowedstrijd :
Eerstdaags verschijnt de aankondiging. Die wedstrijd komt er zeker.

De bedoeling is via de club en sponsoring al deze activiteiten gratis te organiseren voor onze leden. Of mits een inschrijvingsbedrag, wat moet voorkomen dat ingeschreven wordt en toch weggebleven wordt. Die som krijg je dan later automatisch terug mits een consumptie.

Hopelijk kunnen we veel interesse wekken.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #5 Gepost op: december 09, 2012, 08:06:48 pm »
Ik kijk er naar uit!

Ziet er veel belovend uit.
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2012, 08:32:11 pm »
De eerste vergadering met het bestuur heeft plaats gehad.
Het project is positief ontvangen.  Zoals je mocht verwachten zijn er nieuwe visies, aanvullende info, maar ook al eens een verdeelde mening (en dat hoeft niet negatief te zijn!)

Waarschijnlijk gaat er heel wat extra aandacht gegeven worden aan onze inheemse soorten in het [size=150]tijdschrift [/size](Al is er in het verleden ook reeds veel aandacht aan gegeven.) De mogelijkheid wordt onderzocht om een middenkatern in het tijdschrift te voorzien in kleur.

We willen voorbereid zijn op alles dus wordt er aan gedacht een [size=150]persmap [/size]uit te werken.

Een [size=150]boekje [/size]geheel gewijd aan inheemse orchideeën, wat gratis verdeelt zou worden naar alle clubleden en wat in 2015 een verdere verdeling zou krijgen tijden de Orchilim tentoonstelling.

Er wordt bekeken of een [size=150]affiche [/size]haalbaar is, daar speelt de verdeling van zo'n affiche een grote rol.

Voor de regio's zal er budget voorzien worden om [size=150]sprekers [/size]uit te nodigen die specifiek over inheemse orchideeën komen spreken.

[size=150]Aankopen [/size]van didactisch materiaal, beamer, geluidsinstallatie,boeken, ... , diverse

[size=150]Uitstappen [/size]waren eigenlijk het enige punt waarbij kritisch vragen werden gesteld. In het verleden is meermaals vastgesteld dat na begeleide uitstappen planten werden geroofd. Met de huidige GSP-localisatie wordt dit erg eenvoudig. Vandaar dat geleide wandelingen voor een groot deels minder bekend publiek, als gevaarlijk werden aangebracht. Persoonlijk begrijp ik deze bezorgdheid. We komen later op dit punt terug.

Tenslotte was er ook het idee [size=150]Fotowedstrijd[/size]. Ook dat idee is gunstig ontvangen, enkel de uitwerking, de prijzen die we er aan willen verbinden, ... Hier wacht ook nog wat werk.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #7 Gepost op: december 31, 2012, 08:26:09 pm »
Hallo,

Ik ben natuurgids en wil wel helpen in de regio Limburg, ik weet een paar plaatsen en heb ook fotos.

Laat maar iets weten als jullie hulp zoeken, ik heb er ook enkele boeken van en ken natuurgidsen, welke ik kan contacteren.

Groetjes

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 01, 2013, 06:38:11 pm »
Jos,

Ik vind het een pracht aanbod!
Gegidste wandelingen :
Maar als je het vorige bericht leest zal je merken dat er slechts op één punt tegenkanting was. Nl. Het inrichten van natuurwandelingen. Men vreest (en ik heb dat zelf ook al meegemaakt!) dat malafiede liefhebbers na de wandeling op hun stappen weerkeren en planten komen roven.

Einde januari plannen we een werkvergadering met het OVV bestuur, dan komen we op die wandelingen terug. Ik stel voor dat je dit idee even parkeert, wellicht mag ik erop terugkomen na de vergadering.

Foto's :
Ik stel voor dat je enkele van je mooiste foto's inzend voor de wedstrijd, waarover ik liefst snel zou willen berichten. Ook dat zal tot na die vergadering moeten wachten. Maar de foto's die je niet voor de wedstrijd wenst te reserveren wil ik graag ontvangen. We zoeken goed fotomateriaal voor de samenstelling van een affiche, voor het samenstellen van een thema boekje, voor het documenteren van artikels in ons tijdschrift en voor het samenstellen van lezingen. Dus alle beschikbare fotomateriaal zie ik graag mijn richting uitkomen. Liefst in zo hoog mogelijke resolutie.

Patrick Mannens
Dokter Van Raesstraat 16
2660 Hoboken

Bedankt voor het aanbod,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2013, 07:06:58 pm »
Hallo,

Ik weet wel een plaats voor een excursie waar het terrein afgesloten is en er zijn altijd mensen om toezicht te houden, er zijn beperkte openingsuren.

Het Gerendal in nl, staat ook uitleg bij de soorten en je kan er ook een boekje kopen.

Groetjes

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 04, 2013, 01:39:24 pm »
Klopt Gerendal is er één. Tenellaplas is een ander. Ik heb reeds eerder met hen contact genomen.

Leuk te weten dat ik bij jou terecht kan voor Gerendal. Ik kom er nog op terug.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2013, 09:50:23 pm »
Ik ga rubrieken aanmaken met gegroepeerd de actie's die voortvloeien uit ons project.
 De eerstvolgende rubriek = 2013 - OVV - Inheemse orchideeën - lezingen
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 06, 2013, 09:19:59 am »
Citaat van: "Granny"
Daarnet de hond uitgelaten en zag ineens iets mooi groen tussen al dat bruin  :evil:

« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2013, 12:21:26 am »
tof !

ik heb foto's van wilde orchideeën (inlandse en Spaanse)

http://www.pbase.com/dewildean/orchideeen&page=10

groetjes

An

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2013, 08:00:17 am »
Wow, prachtig!