Dendrobium Nobile blad (probleem?)

• 7 Reacties
  • 1525 Gelezen

Dendrobium Nobile blad (probleem?)
« Gepost op: november 26, 2012, 08:30:44 am »
Ik denk dat ik een probleempje heb met mijn dedrobium Nobile. Paar maand terug zijn alle blaadjes van de oude stengels afgevallen (wat normaal is denk ik). Maar op zijn nieuwe scheuten hebik sinds een paar weken ook hetzelfde voor. De nieuwe scheuten hebben nog helemaal niet gebloeid. Is dit normaal? Toen ik hem kocht stond deze mooi in bloei en hadden alle stengels ook nog hun bladeren.

Wat is de beste verzorging voor deze soort:
- water geven (1x per week ahv dompelen). Maar rond deze tijd een aantal weken droogzetten? Maar hoeveel weken is dit dan? Ik las op bepaalde website tot maart ongeveer.

Momenteel geef ik hem nog steeds 1x per week water.

Alvast dank voor de info.

ps: foto van de plant zoals hij er nu bijstaat volgt nog.

*

Offline cindy

• 58
    • Bekijk profiel
Re: Dendrobium Nobile blad (probleem?)
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2012, 08:44:45 pm »
hallo,
ik heb mijn dendrobiums nu al 2 jaar. in de lente en de zomer heb ik niks van bloem, enkel de scheuten die enorm groeiden. nu hebben deze knoppen en binnen een week of 2 heb ik bloemen. ik geef ze nu 1x/week zeker water, want ze maken bloem.... ik heb zelf nog geen problemen gehad met bladuitval. misschien heb je ze wat koeler gezet of te weinig water gegeven?
ik hoop dat het nog goed komt..  :)
cindy
pluk de dag!

« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2012, 11:40:02 am »
Hmm, ik lees overal dat ze tijdens de winterperiode iets koeler mogen gezet worden. Tot nu toe heb ik ze nog steeds in de living staan. Ipv 7-9 dagen te wachten voor ik ze terug water geef, ga ik erop letten dat de periode iets korter is.

Alvast dank voor de goeie raad.

*

Offline cindy

• 58
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2012, 08:43:23 pm »
hallo, ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij mij staan ze in de zomer koeler en krijgen ze minder water... in de winterperiode komen ze naar de living en ik krijg volop bloem..  :?
zou je eens een fotootje kunnen plaatsen? dat helpt misschien beter bij commentaar geven...
cindy
pluk de dag!

« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2012, 09:03:15 am »
Hey, Sorry voor late reactie maar hierbij de foto's van de bewuste plant:

Wat ik wel zag tijdens zijn laatste water beurt, waren kleine witte puntjes onderaan het blad. Als je erover wreef, dan was het weg. Je moest wel erg goed kijken voor om die witte puntjes te zien. Voor alle zekerheid heb ik de plant onmiddelijk appart gezet en de bladen tegen luis, spint behandeld. Zou het de oorzaak kunnen zijn spint? Hoe groot is spint eigenlijk?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2012, 09:19:52 am »
Ik vrees dat je spint hebt.
's avonds als het donker is, moet je eens een stukje toiletpapier of keukenrol, tissue nemen, een beetje bevochtigen en dan over de bladeren wrijven. Spint is vooral 's nachts actief.  Als je met dat doekje over de planten wrijft zou je rood-bruine puntjes -als het ware stof- moeten terugvinden. Dat zijn spintmijten, die je weggewreven hebt.

Als het spint is, kan je datbehandelen met MASAÏ een product wat je bij de AVEVE kan kopen. Je behandeld best gelijk al je planten preventief. Alles gieten, na 10 dagen nog eens en dat nog eens herhalen na weer 10 dagen.  

Spint treed vaak op in vrij droge omstandigheden. Wellicht trachten de luchtvochtigheid op te drijven.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #6 Gepost op: december 07, 2012, 08:28:56 am »
Phal,

Kunnen hierdoor bladen afsterven?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #7 Gepost op: december 07, 2012, 02:41:21 pm »
Afhankelijk van hoeveel spint er op de plant zit (en daat lijkt nog relatief weinig) Gaan de bladeren droog worden, met kleine putjes. Ze blijven dan wel op de plant. Als de schade niet snel wordt behandeld kan de bladschade zo erg zijn, dat je blad gaat verliezen.

Nu maken die Dendrobiums sowieso jaarlijks nieuwe scheuten en verliezen ze ook vaak jaarlijks het blad van de oude bulb. Een oudere plant heeft vaak 25% nieuwe scheuten, 50% volwassen scheuten en 25% verdroogde ingeschrompelde oude scheuten. Wat maakt dat voor de minder fanatieke liefhebberd deze planten bezwaarlijk al smooi kunnen worden bestempeld.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal