phalaenopsis test

• 9 Reacties
  • 2014 Gelezen

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
phalaenopsis test
« Gepost op: december 19, 2012, 12:32:53 pm »
Hallo iedereen

Ik heb thuis een 20-tal orchideeën staan op de vensterbank. Zoals de meeste mensen ben ik begonnen met de phalaenopsis.
Ondertussen zijn er al heel wat andere soorten bijgekomen en zit ik met plaatsgebrek ... .

Nu was ik gisteren bezig met m'n potten voor een deel te vullen met kleikorrels toen ik merkte dat 1 van de phalaenopsis soorten al serieuze wortels had gevormd in de pot, waardoor ze in het water kwamen te staan. Daarom heb ik besloten om de bodem van de stenen port eruit te doen (dat is nog goed gelukt ook ...) zodanig dat ik de plant kon ophangen en dat de wortels er mooi onder kunnen verdergroeien, zonder nat te staan.
Nu heb ik hieromtrent 2 vraagjes.
1. De pot hangt nu een stuk verder van het raam, in het midden van de living. Zal de plant hier voldoende licht hebben?
Er komt voldoende licht in de woonkamer, maar dus geen direct zonlicht. Heeft een phalaenopsis direct zonlicht nodig?
Er waren immers ook brandvlekken op de plant, dus doe ik er wel goed aan ze te verplaatsen denk ik.

2. Moet ik de plant nu elke dag 1x benevelen (smorgens/savonds?) want water geven is natuurlijk niet meer mogelijk ... .
Is bemesten nodig?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: phalaenopsis test
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2012, 05:01:01 pm »
Veel vragen,
- Licht!  Zeer moeilijk en toch ook niet. In de natuur verdragen ze perioden met direct zonlicht, immers daar is constante luchtbeweging die voor verkoeling zorgt. Bij ons in de huiskamer zal zonlicht via een zuiderraam tot brandschade leiden!  Toch moeten ze erg veel licht hebben, dus best pal tegen hetraam staan, zeker in d ewinter. Dan zullen ze sowieso niet verbranden! Midden in de kamer is er quasi zeker te weinig licht! De hoeveelheid lichtverlies op amper een meter van de raam weg is enorm.
Dus tegen het raam zetten en liefst geen zuiderraam.
- Vocht. In de natuur krijgen ze soms dagelijks vocht, maar drogen ze ook dagelijk helemaal op. In de pot komt geen luchtbeweging en drogen ze niet zomaar op. Vandaar dat wij er op drukken tussen het gieten voldoende tijd te laten om op te drogen. (± 1 week)
Uw situatie is te evalueren. Als je dagelijks sproeit en tegen d eavond zijn de wortels weer helemaal droog  kan dit de goede werkwijze zijn. Ik zou slechts om de 2 dagen sproeien.  Tijd zal raad geven.
- Mest. Ik ben tegenstander van te veel mest. In de natuur is er slechts een appenscheetje of vogelpoepje...

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2012, 08:29:16 am »
Patrick

Bedankt voor de nuttige info.
Ik zal de ene plant verplaatsen naar het venster, waar al de andere planten staan, zeker in de winter.
Daarnaast ga ik eens proberen om de kleine planten op een tak te bevestigen, zo lijkt het allemaal wat natuurlijker dan in potten.

Sproeien doe ik op dit moment elke dag, de wortels drogen vrij snel weer uit, dus zeker geen last van vocht.
De andere planten in pot geef ik 1x/week water, want daar blijft het water idd staan (zonder dat de wortels er aan kunnen).

Mest is precies ook wel een verkoopstruuk ... ik heb zelf nog nooit mest gegeven, en de planten groeien nu al (te) snel.

Uiteindelijk zie je het wel aan de planten/wortels wat ze al dan niet nodig hebben of teveel van hebben.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2012, 05:33:23 pm »
Kwestie planten op een tak te zetten.

Ik heb daar heel wat ondervinding mee! Ooit had ik een klein buitenkastje, wat ik electrisch verwarmde tot  ± 25°C, ik ben er mee gestopt, want het werd wat duur. Maar het functioneerde wel erg goed. Daarin had ik als het ware kettingen hangen.  Een schakel was telkens een blokje hardhout, met onderaan een gesloten oogvijs en bovenaan een 3/4 open oogvijs. Ik haakte die schakels in elkaar. De plantjes zette ik erop en bond ze met in erg dunne reepjes gesneden nylon kous. dat rekte wat als de plant groeide. Overigens na erg korte tijd stond e plant vast, de wortels groeiden en ik kon de reepjes kous wegknippen.  Ik sproeide om de 2 a 3 dagen, maar had ook constant een waterverdamper staan. Deluchtvochtigheid was quasi 90-100%.

Voordelen!
- oogt zeer natuurlijk
- je hebt goed zicht op de plant, de wortels, de bloei
Nadelen:
- erg dure stookkosten.
- Naast orchideeën begonnen ook zwammen op die blokjes te groeien.
- Als je hout van onvoldoende kwaliteit is begint het blokje onderaan zacht te worden en komen de oogvijzen los, Ik vond meermaals onderin de serre een hoop blokjes. (Daarvoor had ik wel een alternatief, met een INOX draad uit gewerkt.)
- Vaak krijg je houtworm!
- Ik had in dat kastje enkel Phalaenopsis en een beperkt aantal andere planten Gastrochilus, Afrikanen, ...

Maar dat was niet in de huiskamer!
Succes
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2012, 11:07:12 am »
Een kast is voorlopig nog geen optie, eerst nog wat testen in de woonkamer.
Het is de bedoeling om de takken op te hangen, zoals te zien in deze post:
viewtopic.php?f=33&t=618&start=15
Op die manier kan ik 3 takken onder elkaar plaatsen. Dat stukje muur staat nog eens dichtbij de ramen.
Ik probeer eerst ook alleen maar met Phalaenopsis, daar heb ik er toch genoeg van, en het zijn toch wel sterke planten.
Misschien dat ik in de Ikea wel enkele kleintjes ga halen, dat kost daar toch niks. Of die planten gezonde wortels hebben is een andere zaak, maar dat komt wel goed.
Het enigste probleem bij deze opstelling is het water geven ....
Zo'n stuk plastic achter de stammen zal mettertijd ook wel vuil worden (kalkvlekken enz). Zonder plastic spuit je op de muur, dat is ook niet echt een optie ... .
Goed, daar vinden we wel iets op. Volgens mij is het heel mooi om die planten op een meer natuurlijke manier te zien groeien dan in een pot.
We hebben een weekje verlof, we weten weer aan wat we kunnen knutselen tijdens dit slecht weer ...  :wink:

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2012, 10:17:56 pm »
Eigenlijk zou je Vicky moeten contacteren en een up-date van haar situatie vragen.

Vroeger was 'The Joke' een vaste bezoekster van dit forum, die experimenteerde in een soort vitrine kast. Ik geloof dat ze die in de IKEA kocht. Ik denk dat dat ook een oplossing zou kunnen zijn. Immers daarin kan je sproeien naar hartelust en de luchtvochtigheid op pijl houden.

Als je ongeveer 5 jaar terug gaat zoeken vind je misschien nog fotos of zeker de beschrijving.

Succes.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2012, 12:20:48 pm »
Heb me vorige week ook eens een vochtigheidsmeter gekocht, het schommelt hier tussen de 60 en 70%, niet slecht voor in de winter denk ik?
Hoeveel is dat bij jullie?
Zo lukt het me misschien wel om m'n boom-project te beginnen, en misschien eens een Vanda, mits eleke dag benevelen.

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 29, 2012, 07:14:32 am »
Sinds ik 4 extra planten heb bijgekocht (we zitten nu aan 26 ...) blijft de luchtvochtigheid op 69% ipv 56%!
Een serieus verschil ... het zou me verwonderen dat dat komt door die extra planten .... ?
Het is niet dat ik plots extra bakjes water heb neergezet ofzo.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 29, 2012, 09:13:48 pm »
Als je planten dicht bij elkaar zet en er niet te veel luchtcirculatie is, ontstaat er heel plaatselijk een microclimaat.   Dat is een uitspraak die ik ooit hoorde tijdens een kringavond. Of het echt ergens op slaat weet ik niet. Je zou 2 gelijktijdig lopende metingen moeten kunnen doen om dat te testen. Maar dan moet je wel 2 goede geijkte vochtigheidsmeters hebben en de dingen die ze verkopen zijn vaak onbetrouwbaar!

Wat zeker wel werkt is je planten in een sierpot te zetten op een eilandje. Ik beschreef dat al eerder. Een pot die ruim 4cm groter is qua diameter. En enkele cm hoger is dan de pot waarin de plant staat. Die plantenpot zet je op een afgezaagd stukje PVC-buis. Ik gebruikte al stukjes afval avn een regenpijp! Als je watergeeft loopt het water door de pot, dit maakt dat de wortels sneller drogen. En dat is echt nodig voor Epifieten zoals Phaleanopsis. De plantpot staat als het ware op een eilandje, het waterniveau mag dus de plantpot niet raken. Na relatief korte tijd zal je merken dat de wortels over de plantpot heen, in de ruimte tussen plantpot en sierpot gaan groeien. Die wortels zijn supper gezond. Dat heeft alles te maken met een erg hoge luchtvochtigheid die in die sierpot ontstaat. Bovendien warmen die potten op. De steen accumuleert immers de warmte. Zeker als ze boven een verwarming staan, of als ze wat zon kunnen vangen.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2012, 05:38:44 am »
Hier is het ook ongeveer zoiets.
Ik gebruik de potten van Ikea 'Mandel': http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30165805/
Deze potten zijn vrij hoog, en hebben onderaan de pot een kleinere diameter, zodat de orchideeënpot er op blijft staan.
Dat is 1 optie, de andere optie die ik heb gekozen, is om de planten uit hun plastic pot te halen en ze rechtstreeks in de Mandel pot te planten.
Daarvoor heb ik eerst een groot gat gemaakt en het onderste gedeelte opgevuld met kleikorrels.
Zo staan de planten nog steeds op een ruime afstand van de bodem van de pot, en zorgen de kleikorrels voor een microklimaat, samen met het schaaltje dat onder de pot staat en waar het water in blijft staan.
Op die manier loopt het water ook direct door de pot, maar genieten de planten toch nog van de luchtvochtigheid van het achtergebleven water in de schaaltjes.