Luchtvochtigheid meten

• 0 Reacties
  • 658 Gelezen

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Luchtvochtigheid meten
« Gepost op: december 29, 2012, 09:33:15 pm »
Iedereen lijkt er zich van bewust te zijn, dat de relatieve luchtvochtigheid een belangrijk succes criteria is.

Maar hoe meten we dat?

Er zijn natuurlijk de diverse luchtvochtigheidsmeters die te koop zijn. Naar mijn ondervinding zijn die meestal erg onbetrouwbaar. Beroephalve kom ik veel in contact met laswerken. De beklede lasbagetten moeten onder strikte voorwaarden opgeslagen worden. Ondermeer een zeer lage luchtvochtigheid. (Het zijn duidelijk geen orchideeën) De luchtvochtigheidsmeters die men daarbij gebruikt moeten regelmatig worden geijkt en erg vaak wordt vastgesteld dat de luchtvochtigheidsmeters van het type wat her en der wordt aangeboden verloopt er erg snel blokeert.

Voor amateurs zoals wij is er evenwel een erg nauwkeurige en gemakkelijk verwezelijkbare methode.

http://www.kynethologie.nl/Werkstukken% ... Fokken.htm

Eén van de nauwkeurigste  metingen van de relatieve vochtigheid blijft met de klassieke natte en droge bol meting waarmee men de natteboltemperatuur krijgt.

De natteboltemperatuur is de laagste temperatuur die lucht krijgt door er zoveel water in te laten verdampen dat de lucht verzadigd wordt. Dit moet adiabatisch plaatsvinden, dat wil zeggen zo snel dat er geen sprake is van warmte-uitwisseling met de omgeving. Door deze temperatuur te vergelijken met de gewone temperatuur kan de luchtvochtigheid worden bepaald.

Bij deze methode worden twee geijkte thermometers in een luchtstroom geplaatst (minimale snelheid 5 m/s). Bij één van de twee thermometers wordt om het kwikreservoir een katoenen kousje aangebracht dat via een katoenen draad is verbonden met een waterreservoir.

Voor het verdampen van het water uit het kousje is warmte nodig. Deze warmte wordt onttrokken aan het kwikreservoir, waardoor dit afkoelt. De thermometer met de natte bol zal dan een lagere temperatuur aangeven dan de thermometer met de droge bol. Doordat de temperatuur van het kousje lager is dan de omgevingstemperatuur zal er warmte stromen van de omgevingslucht naar het kousje. Na enige tijd neemt het kousje een temperatuur aan waarbij de warmtestroom van de lucht naar het kousje gelijk is aan de warmte die nodig is voor de verdamping van het vocht in het kousje. Deze evenwichtstemperatuur noemt men de natteboltemperatuur.

Is de lucht droog, dan zal er meer water verdampen en zal de natte-boltemperatuur op een lagere waarde stabiliseren. Het verschil in aangegeven temperatuur is dus een maat voor de vochtigheid van de luchtstroom.

Met behulp van een tabel kan men nu de relatieve vochtigheid bepalen. Deze tabel staat hieronder vermeldt.

De linkse verticale kolom staan de droge-boltemperaturen. Dat is de temperatuur aangewezen door de thermometer met het vloeistofreservoir (bol) zonder bevochtigingskousje.

In de bovenste horizontale rij staat vermeld -- het aantal graden dat de natte bol kouder is dan de droge bol--
Lees dus je droge bol af, (bijv 20°C) en kijk dan hoeveel kouder je natte bol is (bijv 17°C, dus 3°C kouder)  Zoek nu in je tabel de RV (Relatieve luchtVochtigheid) die bij deze beide waarden hoort. Je ziet dat de RV 74% is. Je lucht is dus voor 74 % verzadigd met water. 0% betekent lucht zonder waterdamp, 100 % betekent dat je tegen het punt aanzit waarop mistdruppeltjes zullen willen ontstaan. (dauwpunt)
Staan beide thermometers op dezelfde waarde, dan heb je dus een RV van 100 % (er kan geen water meer verdampen, de lucht is verzadigd).
Of, tweede mogelijkheid, je kousje van je natte bol is droog!

Deze  tabellen zijn gebaseerd op het Mollier-diagram voor vochtige lucht.

Om het helemaal goed te doen moet men de gevonden waarde van de relatieve vochtigheid in de tabel corrigeren voor de luchtsnelheid. Voor deze correctie bestaat er ook weer een speciale tabel.

Als je op de link gaat kijken, vind je een schets een een erg eenvoudige diagram. De originele diagramis heel wat ingewikkelder. Zelf paste ik dat toe. Ik kocht in een aquariumzaak twee gelijke thermometers. Ik maakte beiden naast elkaar vast tegen een gaas. Over de ene trok ik onderaan, waar de bulb met gekleurde vloeistof zit een katoenen kousje en dat hing vlak eronder in een klein potje met water, zodat het zichzelf kon nat houden. De kous zoog het water op. Ik had die opstelling in mijn serre een vaste plek gegeven. Maar geloof me, na enige tijd voel je gewoon of de luchtvochtigheid OK is. In de huiskamer ligt dat wel iets moeilijker. Anderzijds kennen de meeste huiskamer kwekers wel de ziekenzaal (keuken) Of de te droge plaats (boven CV,met erg droge opstijgende lucht!)

Succes
Groetjes,
Patrick - Phal