Phragmipedium standplaats

• 3 Reacties
  • 681 Gelezen

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
Phragmipedium standplaats
« Gepost op: januari 03, 2013, 01:34:41 pm »
Ik heb een vraagje ivm de standplaats van deze planten (vrouwenschoentjes in het algemeen in feite).
Mogen deze aan de noordkant van het huis aan het raam geplaatst worden, of is dat toch te weinig licht?
Ik had ze ook graag id badkamer geplaatst, maar misschien zijn daar wat teveel temperatuursschommelingen?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Phragmipedium standplaats
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2013, 06:39:24 pm »
Vrouwenschoentjes in het algemeen...

Zoiets bestaat niet, net zo min als Phaleanopsis algemeen of Cattleya algemeen.

Eerst en vooral zijn er 5 geslachten die als vrouwenschoen worden vermeld.
- Cypripedium zijn aardorchideeën die in het noordelijk halfrond voorkomen. Ooit zelfs Cypripedium calceolus in België. Maar er zijn vertegenwoordigers in de alpen, in de kaukasus in de Canades bossen, ... Duidelijk niet allemaal op dezelfde wijze te houden.
- Paphiopedilum zijn vooral aardorchideeën die in Zuid-Oost Azië groeien.  Sommige op kalkrijke ondergrond, sommige op zeer vochtige plakken, enkele als epifiet.
- Phragmipedilums groeien in Zuid- en Midden Amerika. Gewoonlijk op zeer natte plekken, met erg zuiver water aan de voeten. Ze zijn erg gevoelig aan verontreiniging en reageren dan ook slecht op overmatig mesten.
- Mexipedilum is een geslacht uit Mexico met slechts één soort. Die groeit graag iets droger. Ik kweek die met succes, op de vensterbank in mijn keuken.
- Selenipedium is een geslacht waarvan ik zelf nooit een exemplaar zag. Het is een groot rietachtiggewas, wat in de amazone regio voorkomt, vanaf Venesuela tot Ecuador.

Standplaats venusschoentje in het algemeen wordt dus moeilijk!

Ik ga er van uit dat je Paphiopedilums bedoelt. Heel wat hybriden doen het goed in de huiskamer en ze mogen net iets minder licht hebben. Maar er zijn warm te kweken soorten en ook koelere. Welke soort of hybride jij hebt weet ik niet. Ook de lijn doortrekken naar Phragmipedilum is dus moeilijk. Die staan gewoonlijk graag erg licht en iets natter.

Hopelijk ben je hier toch iets mee geholpen.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 04, 2013, 09:18:08 am »
Interessant! maar laat ik het dan maar even bij Phragmipedium-'Living-Fire'  houden :)

Het was de bedoeling die in de badkamer te plaatsen, maar dat is de noordkant, dus alleen smorgens een beetje zon ... is dat voldoende denk je? (staat wel vlak aan het raam, dus voldoende licht, alleen geen direct zonlicht).
Dus deze mag elke week (of meer?) water krijgen?
Ik merkte bij jacky dat ze een soort van moesjes in de potten doen, die het water vasthouden ... is dat nodig?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: januari 04, 2013, 01:45:40 pm »
Zoals gesteld Phragmipedilum staat graag iets natter.
En die mouse in de potten is water opnemende steenwol. Sommige kwekers gebruiken dat zelfs puur bij dit geslacht.

De hoeveelheid licht blijft belangrijk. En qua temperatuur staan ze graag warm.

Het betreft een hybride die vrij succesvol wordt gekweekt.
Groetjes,
Patrick - Phal