bruine vlekken op bloeistengels??

• 4 Reacties
  • 925 Gelezen

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
bruine vlekken op bloeistengels??
« Gepost op: januari 13, 2013, 05:35:14 am »
Een paar weken terug kocht ik een Angraecum die bijna in bloei stond, er stonden 2 groene bloeistengels aan.
De wortels waren in perfecte staat, alhoewel sommige toppen een zwarte punt hadden, verbrand.
Vermits al m'n andere orchideeën het goed doen in de huiskamer (die meestal een luchtvochtigheid heeft van rond de 70%) wou ik mij eens wagen aan een iets grotere plant, en eens een Afrikaanse orchidee.
Plots worden de bloeistengels echter zwart, zonder dat ze groeien (laat staan bloeien) ...
Weet iemand wat hier aan de hand is aub?
Is dit aanpassing aan het klimaat, laat de plant z'n bloeistengels verrotten?
Of is dit normaal dat ze eerst bruinzwart worden alleer te bloeien?
Ik heb de plant weinig water gegeven, alleen elke dag beneveld.
Wat doe ik verkeerd?

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
Re: bruine vlekken op bloeistengels??
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2013, 10:49:11 am »
niemand een idee?

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2013, 02:31:15 pm »
Ja maar eerst vragen. Als het een Jumelia betreft is het niet zo ongewoon. Daarbij zag ik dat eerder al. Maar die bloemsteel lijkt te dik voor een Jumelia, eerder een Angraecum en dan heb ik dergelijke zaak nog niet ervaren.

Bij Jumelia maakte ik het mee, een prachtplant met het begin van bloemtakken verplaatsen en je kan pech hebben. Ze worden zwart, verdrogen en de bloei gaat niet door.  Ik heb dat zelf ooit ook meegemaakt.
Bij Angraecum maakte ik dat nog niet mee.

Patrick Denissen is in verlof, hij was ooit webmastervan 'The Arfican Orchid Alliance' wellicht kan hij U meer vertellen. Als hij terug is, zal ik hem eens vragen of hij kan reageren.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2013, 03:57:30 pm »
Bedankt voor de info!
Goed om te weten dat het bij anderen ook af en toe gebeurt dat deze planten reageren op verplaatsing.
Zolang de plant maar niet stuk gaat, ze zal volgens jaar misschien wel terug bloeien.

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2013, 06:23:10 pm »
Neen voor verlies van d eplanthoef je niet direct schrik te hebben. Maar nu is het de kwestie de plant terug optimaal te verzorgen zodat er bloemstelen zich vormen en dan niet verplaatsen!
Overigens wat voor plant is het juist weet je dat? Je schrijft Angraecum. Welke soort of is het een hybride?
Groetjes,
Patrick - Phal