2013 - OVV - Inheemse Orchideeën - cursus

• 29 Reacties
  • 7088 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
2013 - OVV - Inheemse Orchideeën - cursus
« Gepost op: januari 20, 2013, 06:59:08 pm »
Alweer een voorstel voor een nieuw initiatief.
Wie deze rubriek wat volgde weet al dat dit jaar het jaar van de Inheemse Orchideeën moet worden.

Wel nu enkele jaren geleden (2003) volgde ik een cursus in de univerciteit te Antwerpen. Lesgever Bart Van de Vijver, dokter in de biologie en te werk gesteld in de nationale plantentuin te Meise.

De cursus werd gegeven gespreid over 6 avonden en telkens 2 uur. Het leverde naast heel wat nieuwe kennis ook een naslagwerk op van zo'n 138blz (Zwart/wit fotokopiekwaliteit) Maar wat mag je eisen voor amper 50,00€ inschrijf.

Ik heb Bart gecontacteerd en die ziet het zitten om de cursus opnieuw te geven. Ongeveer dezelfde formule. Alleen had hij destijds nog een voet binnen in de unif in Antwerpen en moeten we nu opzoek naar een geschikt leslokaal. (Daaraan gaat gewerkt worden.)

In het kader van ons project 'Jaar van de Inheemse Orchidee' zouden we een deel van de inschrijfprijs willen op ons nemen. Kwestie van promotie. Ook hier is weer Electrabel-GDF-Suez akkoord voor een tussenkomst.

Deze eerste melding om af te toetsen hoeveel geïnteresseerden we hebben voor dergelijke cursus.
Data hebben we nog niet, dat heeft ook alles te maken met beschikbaarheid van lokalen. Maar ik mik nog op het voorjaar, kwestie van die kennis te kunnen gebruiken tijdens uitstappen.

Graag zo snel mogelijk doorgeven of je wil deelnemen. Bij groot succes, moeten we wellicht het aantal inschrijvingen beperken...
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
Re: 2013 - OVV - Inheemse Orchideeën - cursus
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2013, 03:55:02 pm »
Alles wordt veel concreter !  Hou dit bericht in het oog, ik pas het aan als de allerlaatste details beschikbaar zijn.

[size=150]Deelnemers :[/size]   maximum 50 !  Aan te melden op website-forum, via website email, of via Patrick Mannens (Phal)! Er zijn dus reeds 12 deelnemers aangemeld. Volg hier of jij ook aangemeld bent. Ik breng de namen in, die eventueel via mail bij mij terechtkomen.

[size=150]Waar :  [/size]   Bij Willy ; Orchideeënkwekerij Jacky Orchiflora bvba, Duffelsesteenweg 347, B-2550 Kontich, België  Tel : 00 32 (0)3 2887951, Fax 00 32 (0)3 2897952, GSM 00 32 (0) 475 332212, e-mail: http://www.orchidjacky.be

[size=150]Duur :    [/size]Vroeger werd de cursus in 6 avonden gegeven. Dr. Bioloog Bart Van De Vijver stelt voor iets minder in detail te gaan en de cursus nu in 4 avonden, van telkens 2 uur, met een onderbreking te geven.

[size=150]Wanneer :   [/size]Vier elkaar opvolgende dinsdagavonden 16,23,30 april en 7 mei . Telkens starten om 20:00. Half uur pauze rond 21:00. Einde ±22:30.

[size=150]Demomateriaal :   [/size]Bart maakt een PowerPoint. Alle deelnemers krijgen een cursusboek, met teksten, beschrijvingen, sleutels, enz.

[size=150]Kosten :   [/size]Een deel van de kosten (cursusboek, lokatie, consumties) kunnen we op ons nemen.  We willen absoluut gebruik maken van de promotiemogelijkheid mits tussenkomst van het Mecenaatproject en zullen de deelnemende leden slechts 20,00€ moeten betalen. (eventuele niet leden 30,00€)

[size=150]Extra :  [/size]  Bovendien overweegt Bart dat wie wil, een USB-stick kan meebrengen om na de laatste cursusdag, de PowerPoint te krijgen.
En er wordt onderhandeld om gratis koffie te verdelen tijdens de pauze.

[size=150]VOORLOPIGE LIJST VAN INSCHRIJVINGEN EN BETALINGEN[/size]

WIE....................................Regio........betaald
Bjorn Capoen.........................W-Vl .........ok
De Groot Wim........................Antw.........ok, h
De Groot Jacqueline.................Antw.........ok, h
Van Haver Hermine..................Antw.........ok
Daems Peter..........................Antw.........ok
D'Hondt Bert..........................Antw.........ok
Joosen Fabienne.....................Antw.........ok
Buckens Miranda.....................Antw.........ok
Ral Marleen...........................Antw.........ok
Snijers Cindy.........................Antw.........ok
Vreugden Theo.......................Leuv.........ok
Bovin Jacqueline.....................Leuv.........ok
De Vos Alfons.........................Antw.........ok
Geenens Willy........................W-Vl .........ok
De Wilde An..........................Antw.........ok
Terry Eric.............................W-Vl .........ok
Hijne Ria..............................Antw.........ok
Rits Georgette........................Antw.........ok, h
Casteleyn Maurice....................Antw.........ok, h
Noben Paul.............................Limb.........ok
Spinnox Georges......................Antw.........
Hody Patricck..........................Antw.........ok
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2013, 05:43:24 pm »
Beste vrienden vanaf nu kunnen we echt van start!

Voor al wie wil deelnemen geld dat ze hun inschrijfgeld moeten storten op rekening
[size=150]xxxx[/size].
Met vermelding [size=150]'Inheemse orchideeën cursus'[/size]
Voor leden bedragen de kosten 20,00€, voor niet leden 30,00€.
Begunstigde : [size=150]Patrick Mannens[/size]  (dat vloeit wel terug naar de OVV-kas!)

Leden hebben voorrang en wie eerst inschrijft is er wellicht bij, we kunnen slechts 50 personen aanvaarden.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2013, 06:44:46 pm »
Ik had vandaag contact met iemand van het NOV.
Blijkbaar is de uitnodiging die in de Vlaamse regio's is verspreid reeds in handen van Nederlandse vrienden terecht gekomen.
De cursus staat natuurlijk ook voor hen open. Al had ik het opzet eerst onze Vlaamse liefhebbers de mogelijkheid te bieden in te schrijven en later pas de Nederlandse liefhebbers.

Redenen te meer om zo snel mogelijk in te schrijven. Ik heb reeds 14 geïnteresseerden!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2013, 06:09:18 pm »
Dag Patrick,

Ik wil me graag inschrijven, maar zit met een probleem. Ik heb voor mijn verjaardag een kaart gekregen voor een optreden van Julien Clerq in de Roma, Borgerhout. Ik wil graag betalen voor de 4 lessen, maar zal dan op 30 april niet kunnen komen. Kan dat voor jullie?
Ik wil het liever op voorhand zeggen, want als de cursus volzet is, zullen jullie liever iemand nemen die de 4 lessen kan volgen. laat me eens weten wat kan, en als het voor jullie kan,  betaal ik onmiddellijk.
Hermine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2013, 08:50:42 pm »
Hermin,
Als jij toevallig één les moet missen is dat vooral spijtig voor U, maar je krijgt sowieso het cursusboek en vanzelfsprekend wordt op zo'n avond wel iets meer verteld dan louter wat in dat boek staat, anderzijds kan je dat gebruiken als naslagwerk.
Je blijft welkom voor de andere lessen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2013, 04:09:55 pm »
Wim en Ria Hijne willen graag  meedoen met de cursus. Daar we in Nederland wonen willen we graag weten of er al een
datum  bekend is.
En wanneer we het cursus geld moeten over maken. Of kunnen we contant  betalen als we aanwezig zijn.
Groetjes uit Lelystad

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2013, 04:56:25 pm »
Hey Lelystad.

Jullie kunnen reeds inschrijven, als je een beetje terug gaat scrollen tot pagina 1 van deze topic vinden jullie alle afspraken. Data, plaats, rekening nr, enz.

Een tip wellicht! Niet leden betalen 30,00€; Ik ga er van uit dat jullie geen lid zijn. Wel als je nu eerst het lidmaatschap in orde brengt moeten jullie maar 20,00€ per persoon betalen en krijgen jullie dit jaar in elk tijdschrift 'Het venusschoentje' een arrtikelltje over inheemse orchideeën, bovendien wordt er een pooster van alle inheemse orchideeën verdeelt naar de leden toe en tenslotte zal waarschijnlijk ook in het najaar een boekje verdeelt worden. Dus je lidmaatschap haal je er zomaar uit!
Vermits de cursus in Antwerpen plaatsvind, stel ik voor dat je Uw inschrijvingen boekt op regio Antwerpen.

Betaling voor één persoon ontvangen !
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2013, 08:34:57 am »
Hallo,

Graag zou ik het cursusboek kopen, ik kan niet naar de lessen komen, kan dit?
Prijs?

Groetjes

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 28, 2013, 05:45:53 pm »
Dat moet ik overleggen met Bart Van de Vijver. Ik laat je nog iets weten. Bart is momenteel weer even in het buitenland... ik weet niet persies wanneer ik hem zal kunnenbereiken. Ik weet wel dat de boeken momenteel zeker nog niet voor handen zijn. Hij gaf deze cursus laatst in 2003 en is die helemaal aan het herwerken (wijzigingen van wetenschappelijke namen en enkele bijzondeheden.)
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2013, 02:41:44 pm »
Misschien dat ik na deze cursus eindelijk eens enkele inheemse Dactylorhiza kan determineren, Paul

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 04, 2013, 09:45:41 am »
Ik vertrek vannacht tot zondag 14 april op vakantie en zal waarschijnlijk niet over internetverbindingen beschikken.
Dus wie nu iets doorstuurt, moet wellicht tot dan wachten op een reactie van mijner zijde.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 14, 2013, 07:58:03 pm »
[size=150]Vergeet niet, nu dinsdag is het alweer dag 1 van de cursus.
We verwachten alle ingeschrevenen rond 20:00 !!!
[/size]Orchideeënkwekerij Jacky Orchiflora bvba, Duffelsesteenweg 347, B-2550 Kontich, België Tel : 00 32 (0)3 2887951
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 17, 2013, 05:26:08 pm »
De eerste cursusavond zit er op.
Tenslotte waren er 23 cursisten, waarvan spijtig genoeg Maurice afwezig melde. Dat was aangekondigd!
Hopelijk vond iedereen het leerrijk en leuk. Ik volg deze cursus nu voor de tweede keer en ze boeit me nog steeds!  Bart heeft behalve de kennis ook een bijzonder gevoel om zo'n cursus te brengen.

Hopelijk vond iedereen het even goed en zie ik alle cursisten volgende week terug.

Mochten er nog late kandidaten willen instappen, dan kan dat...
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #14 Gepost op: april 17, 2013, 06:56:39 pm »
ik vond het ook een super cursus. Ik was 10min te laat wegens een werk aangelegenheid. Dat is nu eenmaal het nadeel van flexibele uren te moeten doen. :oops: