2013 - OVV - Inheemse Orchideeën - cursus

• 29 Reacties
  • 7087 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: 2013 - OVV - Inheemse Orchideeën - cursus
« Reactie #15 Gepost op: april 20, 2013, 07:24:35 pm »
Hey, Bjorn,

Til niet te zwaar aan mijn oproep om tijdig aanwezig te zijn. Maar het is meer regelmaat dat regioavonden te laat starten dan wel op tijd. En op vrijdagavond lig ik er zelf niet zo veel van wakker. Maar ik weet dat anderen dat wel doen. Bovendien is het nu een weekdag, vandaar mijn aandringen. Maar het was helemaal niet persoonlijk bedoeld er waren trouwens nog mensen te laat, enkel die kennen me al en tillen er niet zwaar aan dat ik er op wijs.

Anderzijds doe ik het ook uit respect naar Bart toe. Het is niet vanzelfsprekend dat je een prof kan overhalen om vier avonden op te offeren. Laat komers, GSM's die afgaan, mensen die vroeger weg moeten, ... Alles heeft zijn reden, maar als we dat niet voorzichtig bijsturen riskeer ik crediet te verliezen bij Bart en dat zou ik persoonlijk erg vinden.

Tot dinsdag.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #16 Gepost op: april 22, 2013, 07:41:43 am »
Je hebt inderdaad volkomen gelijk.

PS: Het zaaien van orchideeën (zaad uit uw tuin) is bij mij niet echt aan het lukken. :( Jammer maar ja het is nu eenmaal niet makkelijk.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 22, 2013, 08:27:39 am »
Ik hoop de laatste cursusdag de eerste bloeiende exemplaren uit de tuin te kunnen meebrengen.

Tot morgen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #18 Gepost op: april 23, 2013, 07:34:52 am »
Ik ben al blij dat mijn epipactis een scheutje van een paar cm hoog heeft  :(.  Jij spreekt al over bloeiende planten.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 23, 2013, 04:09:18 pm »
[size=150]WEETJES uit cursusdag 1[/size]

In het cursusboek staat veel vermeld. Maar in de marge geeft Bart allerlei weetjes mee, die niet letterlijk zijn overgenomen in het cursusboek. Ik noteerde er enkele;

Er zijn ongeveer 280 Ophrys species bescherven, van dit louter Europese geslacht. Mits DNA-onderzoek zou dat aantal terug te brengen zijn tot slechts 19 soorten.  Bart maakt zich bedenkingen bij het resoluut doortrekken van DNA-gegevens om soorten te bepalen.

Volgens Bart zijn wij mensen Platneusapen. Ik weet niet of ik dat een compliment moet beschouwen.

Diverse vormen van afwijkende kleuren worden specifiek benoemd;
- HYPER-chromasie  is een donkere vorm, mogelijk een natuurlijke manier om de plant te beschermen tegen overmatige zon en te hoge UV.
- HYPO-chromasie  is ontbreken van kleur, dus dit geeft de albavorm
- Ontbreken van Antocyanen = ontbreken van rode kleurstof. De bloemen met dat effect pleegt men flavenscens variëteiten te noemen.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 27, 2013, 07:09:18 pm »
[size=150]WEETJES UIT CURSUSDAG 2[/size]

Bart stelde wat literatuur voor. Ook bood hij de kans een LIPARIS uitgave gewijd aan Gemma aan te schaffen. Overigens Gemma zou de eerste beschrijving zijn waar naar Belgische Orchideeën wordt verwezen.

Bart zoekt hulp voor het verkrijgen van fotos van kiemplanten (typisch i.v.m. inheemse soorten.)

Er werd weer met heel wat technische termen gewerkt;
Geofyten; planten die zich tijdelijk ondergronds terugtrekken.
Hemicryptofyten; Zoals Goodyera repens, planten die heel het jaar door bovengronds te zien zijn.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2013, 11:09:06 am »
[size=150]WEETJES CURSUSDAG 3[/size]

Deze keer noteerde ik minder feiten. En toch zijn nu de twee cursusdagen gestart waar de meeste mensen naar hunkerden. Beschrijvingen van soort. Determinatie van soorten. Onderscheid tussen soorten van het zelfde geslacht...

Ik noteerde wel enkele vermeldingen:
- Of de voerstreek Vlaams is, werd even in twijfel getrokken. Hopelijk wel, dan hebben we in Vlaanderen ten minste ook vertegenwoordigers van Neottia nidus-avis (vogelnestje).
- De Coralorhyza trifida (Koraalwortel) zou nog twee vindplaatsen hebben in België. Maar ze liggen binnen een privé jachtterrein.
- De Goodyera repens (Dennenorchis) zou nog in de Kempen voorkomen.
- Ophrys insectifera (Vliegenophrys, is de meest noordelijk verspreide Ophrys soort. Zou zelfs op de poolcirkel in Noorwegen nog voorkomen.
- Ophrys holosericea (Hommelophrys), heeft dan weer België als meest Noordelijke positie.
- En tenslotte noteerde ik dat er 10 vertegenwoordigers van het geslacht Epipactis voorkomen (Wespenorchissen). Al wil ik de verschillen nuanceren. Soms zijn de verschillen wel erg klein. Trouwens blijkbaar ben ik niet de enige, want zo zijn er stemmen die opgaan, om Epipactis neerlandica als een 'Duin-ecologische variant' van E.helleborine (Breedbladige wespenorchis) te beschouwen.

Overigens ik noteer hier ook de Nederlandse namen, maar Bart maakt duidelijk dat hij voorstander is van het gebruik van wetenschappelijke namen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #22 Gepost op: mei 07, 2013, 02:57:46 pm »
Hallo allemaal,
 Wim en ik vinden het jammer dat we de cursus niet helemaal kunnen bij wonen
 Ik heb onverwacht problemen met mijn gezondheid.
 Als Peter Daems voor mij alles van de cursus op een stick kan zetten en kan  meenemen naar Utrecht dan kan ik het overnemen .Heb het cursusboek al helemaal uit.
groet Ria

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 08, 2013, 09:59:08 am »
Ria,

Ik vreesde al zo iets.Hopelijk herstel je snel en kan je nog genieten van onze mooie bloempjes.

Betreffende die pdf's. Bart zat 2 weken geleden in Londen, had deze week een heel nieuwe cursus te geven op de unif en vertrok vanmorgen naar Duitsland. Alles om te verklaren waarom de pdf's nog niet klaar zijn.   Maar hij heeft beloofd om er alles aan te doen om ze zo snel mogelijk klaar te krijgen.

Zodra ze klaar zijn (hij vroeg enkele weken geduld) bezorgt hij ze me en verdeel ik ze naar de cursisten toe. Waarschijnlijk zal ik ze per mail kunnen verzenden. Immers hij zal ze opsplitsen in 4 delen (de vier cursusdagen).

Grtz, en beterschap.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 14, 2013, 04:06:53 am »
IDEE !!!

Ik had contact met Bart. 3 van de 4 cursusdagen staan op PDF.
Hij is foto's die hij van mensen mocht gebruiken aan't wisselen met 'nieuwe' foto's van hem zelf, om zeker niet ongewild foto's van anderen te verspreiden... Ik hoop na het weekend de PDF's te hebben!!!  

IDEE !!!

De fotowedstrijd loopt niet zoals verhoopt. Als we nu voor de cursisten beide zaken aan elkaar koppelen.  Inzenden van foto's als ultieme afsluiting van cursus, wat dan de PDF's als beloning oplevert. Dus al wie foto's inzend mag op zijn PDF's rekenen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #25 Gepost op: juni 14, 2013, 01:43:13 pm »
't Is nog te vroeg voor foto's, Patrick  :(
De wedstrijd loopt toch tot in september en ik moet mijn mooiste plaatjes nog zoeken/selecteren/maken...

Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 15, 2013, 06:27:16 am »
Marleen heeft gelijk, de meeste foto's zullen pas na de bloei worden geselecteerd en het zou niet correct zijn zo lang te wachten met het verdelen van de PDF's. Overigens de slides van de cursus kunnen jullie helpen bij de toekenning van namen.

Dus hopelijk heb ik ze na het weekend en kan ik ze doorsturen.

Maar deelname aan de wedstrijd blijf ik aanmoedigen!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #27 Gepost op: juli 02, 2013, 11:13:40 am »
Patrick,

Al enig nieuws over de PDF's van de cursus?

grtjs Björn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 02, 2013, 03:42:39 pm »
Bjorn,

Je krijgt zo direct een mail. Sinds gisteren zijn ze in mijn bezit. Van enkele deelnemers zit het mail adres niet rechtstreeks op mijn PC. Zodat ik die mailadressen nog even moet zoeken. Wie -van de cursisten- niets ontvangen heeft, geef me een seintje AUB.

Grtz,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline cindy

• 58
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 03, 2013, 04:53:49 pm »
patrick,

ik heb de pdf's nog niet doorgekregen? heb jij mijn emailadres?

cindy
pluk de dag!