bladeren Phalenopsissen slap

• 12 Reacties
  • 2435 Gelezen

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
bladeren Phalenopsissen slap
« Gepost op: februari 06, 2013, 05:15:02 pm »
Plots worden de bladeren van bijna al m'n Phalenopsissen slap ... bij 1 plant zijn ze zelfs helemaal geel geworden en vallen ze af!
Ik geef nog steeds 1x/week water, maar benevel wel meer regelmatig.

Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Re: bladeren Phalenopsissen slap
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2013, 08:09:33 pm »
Zie je in de pot nog gezonde levende wortels?

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2013, 04:49:01 am »
ja, toch wel, heel veel wortels zelf.
Ik heb de planten wel verplant naar hoge potten v Ikea, met onderaan kleikorrels, en gat erin.
Zou het kunnen zijn dat ze te weinig water krijgen? het water stroomt er nu wel direct door terwijl het vroeger wel wat in de plastic pot bleef staan.

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2013, 06:37:16 am »
Bijna alle planten waar het mis mee gaat krijgen te veel water !
Te weinig komt zelden voor! Best geef je pas water als de wortels (zichtbaar in transparanten potten) terug wit zijn.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2013, 06:58:36 am »
Ohja, veel wortels = ok maar zijn deze nog wel gezond? Als ze droog zijn zien ze zo grijs met een groene punt.

Phalaenopsis heeft echt niet zoveel water nodig om te overleven. Zoals Phal zegt: bij dit type plant mag de pot gerust tussen de water beurten opdrogen.

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2013, 08:01:50 am »
raar, ik geef maar om de week water, dus zeker niet teveel volgens mij.
Wat ik wel de laatste tijd deed was ze benevelen, maar alleen op de blote wortels ... volgens mij kan dat toch geen kwaad.

« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2013, 12:38:55 pm »
al controle gedaan op spint?

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2013, 01:49:27 pm »
geen spint.
1 vd planten is op 1 nacht 4 bladeren verloren, helemaal slap en geel ...
alle andere planten (een stuk of 10) hebben slappe bladeren, maar zijn wel nog donkergroen.
Het is wel af en toe 15° op de vensterbank, maar goed, dat is toch niet té koud ...
echt raar ...

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2013, 06:18:16 pm »
Phalaenopsis is een plant die voldoende warmte moet hebben. de natuursoorten groeien om en bij de evenaar. Ze moeten ook veel licht! Dus in de winter zo dicht mogelijk tegen het raam. Maar 15°... ben je zeker, aan een raam is het vaak kouder, is er vaak tocht, de kou kan de reden van alle problemen zijn.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2013, 09:25:44 am »
the thermometer (en vochtmeter) staat tegen het raam, minimum 15°.
Het rare is dat het al m'n Phalenopsissen zijn, ook degene ad achterkant v het huis, licht genoeg, maar iets verder van het raam (dus zeker niet te koud).
De andere soorten hebben geen last.
Het enigste wat ik wel gemerkt heb is dat bij n bepaalde soort (de naam ontglipt me nu even) de bladeren die het raam raakten allemaal geel zijn geworden en afgestorven.
De ramen zijn 3dubbel, en heel goede isolatie, vorig jaar geplaatst (toen er nog geen orchideeën stonden).
De Phals hebben het steeds heel goed gedaan (enorme wortelontwikkeling) en nu, plots .... is het miserie!

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2013, 10:51:01 am »
Dan moet je zoeken naar wat gewijzigd is.
- meststof - waterkwaliteit - compost - ...?

Die bladeren die raken is logisch. Zelfs met driedubbele beglazing blijft glas op zich een goed temperatuursgeleiding. Dus ook de koude speelt daar! Als het blad daar echt tegen aan ligt kan het plaatselijk niet verdampen. En al naar gelang het seizoen heb je dan verbranding door plaatselijk te weinig afkoeling, of juist uitdrogen van de kou als de koude door hetglas is overgebracht.

Hoe lang is het geleden dat je de planten verpot hebt?  Februari maart is de ideale moment, net voor nieuwe groei start! Soms doet dat wonderen!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline tds

• 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 08, 2013, 02:38:06 pm »
water: zelfde, lauw
geen mest, geen compost
ik heb ze ongeveer 2 maand geleden verpot.
Wat ik wel merk bij dit potten vd ikea is dat ze het water, dat er is doorgestroomd, terug opnemen.
Het water blijft maw in de potrand zitten, de pot zuigt het water op.... vraag me af of dat kwaad kan?

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 08, 2013, 03:59:03 pm »
Water is noodzakelijk, maar gelijk ook de bron van de meeste miserie!

Je moet goed begrijpen, dat epifieten zoals Phalaenopsis abnormaal staan als ze in een pot groeien!
Mocht er de mogelijkheid zijn dan kweek je ze best op een stammetje. Immers in de natuur hechten ze zich op een boom, hoog in de kruin.
Hun wortels zijn daar speciaal voor ontwikkeld. Ze hebben een 'Velamen'-laag. Dat is de zilverwitte buitenste laag. Als die laag nat is wordt ze transparant, dan kan er zelfs bladgroenomzetting plaatsvinden via de wortelkern. En wordt water opgenomen. Maar in de tropen, hangen de planten hoog in de wind en soms ook met enige zon. Die 'Velamen'-laag droogt dan op, gaat zilverwit het zonlicht weerkaatsen zodat de kern van de wortel niet uitdroogt.

Bij ons zitten die wortels in de pot. Voortdurend nat en zonder enige wind of zon.
Dat biedt dus de kans aan verteren, aan rot, aan bacteriën, enz...
Wie begint pot best op in eentransparante pot. Als je giet zie je de wortels tegen de potrand. Je mag pas terug gieten als de wortels weer wit zien. Meestal ten vroegste na een week.  Sommigen (waaronder ik) gieten erg weinig, sommigen spoelen de pot, soms zelfs ondergedompeld in een emmer! Maar de boodschap is! Wachten tot de pot weer droog is, voor je dat herhaalt.

Overigens dit verhaal geldt voor alle orchideeën met gelijkaardig wortelgestel. Niet voor alle orchideeën zonder meer!
Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal