Even voorstellen !

• 23 Reacties
  • 5232 Gelezen

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
Even voorstellen !
« Gepost op: april 04, 2013, 07:28:25 pm »
Hallo allemaal,

ik zit hier al een tijdje (enkele jaren ...) mee te lezen op het forum, maar zou me toch nog even willen voorstellen.
Ik ben Stijn, 36, woonachtig in de Kempen, getrouwd en 2 dochters.

Al van kinds af ben ik bezig met 'diertjes en plantjes' ; door de terrariumhobby ben ik heel wat jaren geleden (via het 'Orchideeënhuis' in Zoersel - later in Schilde) in contact gekomen met orchideeën. Momenteel heb ik diverse soorten, zowel binnenhuis (vensterbank en terrarium) als in een koude kas (Pleione) en buiten (Cypripedium). Mijn voorkeur gaat uit naar botanische soorten.
Daarnaast heb ik nog diverse tropische plantjes zoals varens - bromelia's - ...  en een hele reeks botanische begonia's, maar ook wat succulenten (voornamelijk uit Madagascar).
Dit alles neemt (vooral in de winter) binnenshuis heel wat plaats in beslag. Daarom dat er nu plannen zijn om een grotere kas aan te schaffen welke in de winter ook wat op temperatuur kan gehouden worden (bij voorkeur dus polycarbonaat). Moest iemand hier meer info rond hebben (of zelf een exemplaar hebben staan waar ik een kijkje kan komen nemen) dan zou ik dat erg apprecieren. Ook tips rond goede leveranciers van dergelijke kassen zijn meer dan welkom. Ik heb al heel wat afgezocht op internet, maar veel worden dergelijke kassen (bijvoorbeeld tweedehands) niet aangeboden.

Groeten,

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Even voorstellen !
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2013, 07:24:08 pm »
Stijn,

Wellicht een wat late reactie, ik was even op wintersporten.

Ik bouwde zelf een kas met dubbelwandige polycarbonaat. En destijds gaf iemand op het werk me een erg goede raad. Die platen worden standaard geleverd p 6.60meter lengte. Meestal worden ze voor klanten verwerkt op 3 a 4 m lengte, er is dus veel afval!  Bij verandabouwers gaat die afval de container op. Destijds bezorgde iemand me een adres in Schoten aan de vaart. (Ik ben dat spijtig genoeg kwijt...) Daar stonden stukken van ongeveer 1 m lengte. Die kreeg ik gewoon gratis.
Vervolgens bouwde ik met snelbouwsteen een muurtje tot 50cm hoogte, vervolgens een aluminium kader, waarop de eerste platen kwamen te rusten. Tussen de tweede laag een T-profiel. Wat maakte dat de zijwanden 50cm steen, en 2x 1m polycarbonaat, dus 2.5m hoog waren. Met de dak deed ik het zelfde. Wel moet je de open kanten goed dicht kleven, zeker van bovenaan, anders vullen de gaten zich met water, gevolg algen, gevold vuil zicht!
Ik zal er trachten werk van te maken om enkele detail foto's te trekken en ze op de fotopagina te posten als het idee je interesseert.

Er staat al een foto van de serre van op het dak van mijn huis genomen. Dat moet al een vaag idee geven.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2013, 08:09:15 pm »
Beste Patrick,

bedankt voor je reactie. Ik ben zelf ook niet de snelste om te reageren, dus geen probleem met de 'late' reactie.
Voor zelfbouw ben ik helaas niet zo handig ... maar ik begrijp dat je op deze manier erg veel kosten kan besparen.
Recentelijk ben ik op bezoek geweest bij een kassenbouwer welke recuperatiemateriaal gebruikt van afbraak van profesionele serres. Mooi en relatief goedkoop, maar enkel in 4 mm tuinbouwglas. Leuk om tomaten te kweken, maar om dit in de winter warm te houden ...
Ondertussen heb ik 2 'leveranciers' gevonden in België die kassen bouwen die wel wat aan mijn wensen voldoen (polycarbonaat 16 mm).
Ik had het idee om het geheel ook op een muurtje te plaatsen van een cm of 40 - 50 hoog, maar tevens een 30 - 40 cm in de grond te gaan, en dan een betonnen 'kuip' te gieten, waarop de serre geplaatst wordt. In de winter lijkt me dit interessant om wat meer 'grondisolatie' te hebben, maar ook in de zomer lijkt me dit voordelen te hebben omdat het klimaat stabieler zal zijn en er minder snel kans is op oververhitting (lijkt me belangrijk voor bv soorten uit nevelwouden).
Iemand die dit ook toepast ?

Groeten,

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2013, 06:45:21 am »
Je moet goed bekijken wat je juist wil houden.
- Ik ken iemand met een waterbassin onder zijn planten. Verder kweekt hij erg warm. Die kweekt Vanda's en loopt over een lauffervloer boven het water.
- Iemand anders kweekt 'koude' soorten uit Zuid Amerika. Die heeft één wand, waar hij grote vetilatoren heeft staan, voor die ventilatoren hangt een soort matras, waardoro water sijpelt. De serre is zwaar geschermd met groene doeken. Zelfs in de zomer is de temperatuur erg laag. De vloer van de serre is helemaal nat. Hij heeft beton dals als step stones liggen om zo met droge voeten door de serre te kunnen stappen.
- Een andere oplossing is de vloer van de serre ±50cm dieper te leggen. Dat zou qua stookkosten erg besparen. 's Zomers is de temperatuur iets lager, 's winters iets hoger.  Onder het maaiveld is normaal de temperatuur sowieso ongeveer constant.
- Als je betonvloeren giet is isolatie in de beton te voorzien, dat bespaart ook.
- Als je warm wil kweken, is een betonvloer , waarop je naar behoefte water kan gieten om te latenverdampen in de zomer ook een oplossing.
- ...
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2013, 03:10:40 pm »
Hoi Patrick,

tja, mijn interesse is nogal breed ... voornamelijk 'mini soortjes' (oa Masdevallia), en een voorliefde voor Madagascar. Het idee is om een serre van +- 7 x 3 m te plaatsen, en evt. deze serre in 2 te verdelen. Zodoende is er wat verschil in klimaat, en hoef ik in de winter maar een kleiner gedeelte warm te stoken.

Het idee om een stuk de grond in te gaan staat al vast, het lijkt me gewoon beter om een stabieler klimaat te krijgen (grotere inhoud van de serre, + isolerende / bufferende effect van de grond).

Nu heb ik een polycarbonaatserre gevonden wat me wel wat lijkt, het dak is polycarbonaat, de zijwanden zijn te kiezen : polycarbonaat 16 mm of dubbel glas ... mij lijkt de beste optie polycarbonaat ?
Ik heb alvast bij de leverancier gegevens opgevraagd ivm isolerend verschil (en verschil in prijs).

Ik dacht eraan om de serre op electriciteit te verwarmen (gas achteraan in de tuin krijgen lijkt me wat lastig ...) ; iemand enige ervaring met volgende type :
http://www.acd-serres.be/nl-8938-4949-8 ... diana.html

Groeten,

Stijn

*

Offline WdG

• 124
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2013, 08:18:34 pm »
Stijn,

ben in bezit van een plantenkas, volledig in 16 mm polycarbonaat en dat bevalt prima.
Ivm sterk aflopend grondperseel zit de vloer aan de voorzijde op -50 cm en achteraan op 0, gelijk met de tuin. Dit heeft toch wel voordelen zoals Patrick al aangeeft.

De kas wordt verwarmd door een gasgestookte aparte CV verwarming.
Gas lijkt mij altijd voordeliger dan elektrisch. Ook al is het gasnet niet direct beschikbaar, een gastank is misschien een optie.

Groetjes,

Wim

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2013, 02:38:26 pm »
Ik werk bij Electrabel. In de electrische productie (Doel)
Dus electrisch verwarmen doet de productie stijgen !!!   DOEN, DOEN, DOEN !!!

Toen ik zelf mijn kastje bouwde ± 5x3m, vroeg ik raad aan Electrabel. Het nodige vermogen om zo'n kastje 'Warm' te stoken met electriciteit (ik mikte op minstens 20°C) was wel erg veel. Electrabel levert ook gas, dus werd dat als alternatief aangeprezen. Alleen dat aanvoeren is niet zo eenvoudig, dan een kabel trekken!  Maar het idee van Wim lijkt me een goede keuze. Kan je je kas tegen het huis aanbouwen, dan zijn er zelfs mogelijkheden om de CV-installatie te gebruiken...

Succes,

Overigens Bart had hier ook ergens op het forum een topic over de bouw van zijn serre. Wellicht vind je bij hem handige tips.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2013, 08:08:25 pm »
Stijn,

Ik heb mijn polycarbonaatserre gekocht bij:

Serrebouw VANDENDIJK NV
Weertersteenweg 451
B-3640 Kinrooi-Molenbeersel
Tel.: +32 (0)89 700 130
Fax: +32 (0)89 700 139
E-mail: info@vandendijk.be

Die maken ook professionele serres en gebruiken recuperatiematerialen voor hobbyserres. Adres aangeraden geweest door Herman van Botorch. Zij plaatsen ook. Was 7 jaar geleden "maar" 500€ voor serre met fundering. En topservice. Stonden op dag en uur voor de deur.
Zeker de moeite.

Jurgen

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2013, 09:38:39 pm »
Naar mijn zin sponsor ik Electrabel al genoeg ... (diverse aquariums en terrariums, dat is 24/24 energie verbruiken) ... dus in de toekomst komt er mogelijk nog wel een alternatief zoals zonne-energie.

De serre staat +- 50 m van het huis, dus gas is wel lastig. Ook een gastank lijkt me wat lastig. Idee is alvast om de serre in 2 te verdelen, en dan een kleiner gedeelte warmer stoken in de winter. Evt. zou ik dan nog een laag noppenfolie kunnen aanbrengen voor extra isolatie.

Jurgen,

500 Euro is wel een erg scherpe prijs, ik veronderstel dat het dan relatief dunne polycarbonaat geweest is ? Wat formaat was deze serre dan ?
Zoals gezegd investeer ik liever wat meer in goed isolerende platen, waardoor de stookkosten wat gedrukt kunnen worden.
Ik heb ze alvast een mailtje gestuurd voor wat meer info te vragen, bedankt voor de tip.

Ze hebben trouwens polycarbonaat en polyacrylaat - iemand enig idee wat de belangrijkste verschillen zijn ?

mvg

Stijn

« Reactie #9 Gepost op: mei 27, 2013, 07:33:16 pm »
Stijn,

Sorry voor verwarring. 500€ was voor volledig plaatsen. Serre was wel duurder. Volledig 16mm polyacrlaat. Serre is 583cm x 320cm.

Jurgen

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 29, 2013, 12:35:10 pm »
Hoi Jurgen,

dacht ik al, voor een deftige polycarbonaatserre ben je al gauw ruim het 10voudige kwijt. Plaatsingkosten bij de adressen die ik nu heb zijn nog vergelijkbaar.
Aanvankelijk dacht ik dat het een serre in 4 mm polycarbonaat was, van misschien 2 x 2 m, zoals ze wel eens worden aangeboden in de 'doe het zelver' ...
Ondertussen al een reactie van hen gehad, ik denk dat ik best eens een kijkje ga nemen en de wensen bespreek, moeten zij er enkel nog een mooi prijskaartje aanhangen  :shock:

Groeten,

Stijn

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 13, 2013, 06:08:02 pm »
Ondertussen is 'de kogel door de kerk' en gekozen voor een serre uit thermopane glas, met een polycarbonaat dak. Prijs voor polycarbonaat of thermopane is gelijk, en ook de isolerende waarde is gelijk. Glas lijkt me op termijn toch iets duurzamer, enige nadeel is dat schermen wel noodzakelijk zal zijn.
De serre zal 7 x 3 m worden, welke in 2 delen zal worden verdeeld. Zodoende kan ik het achterste stuk (3 x 3 m) gebruiken voor tropische planten, en moet niet gans de serre in de winter verwarmd worden. Ondertussen ook nog een 'hobbygenoot' gevonden die een zelf gebouwde gasverwarming (op thermostaat) gebruikt, naast een verwarming op elektriciteit als 'back up' moest er iets fout gaan.
In het laatste stuk zou ik ook een nevelsysteem willen plaatsen.  

De werken zijn gestart ; tuin geegaliseerd, en meteen laten uitgraven tot +- 45 cm diepte. Ik ben van plan om het laatste 'tropische stuk' nog iets dieper uit te graven, en daar een betonvloer in te gieten (tegen het grondwater in de winter).
Moesten er opmerkingen zijn, laat maar horen !

Groeten,

Stijn

« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2013, 04:20:55 pm door Stijn »

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2013, 06:45:47 pm »
Heb je aan opvang, opslag en gebruik van regenwater gedacht!
Na de verwarming wellicht het belangrijkste!  Overigens ik gebruik een 'dagtank' in de serre. Mijn opvang zit ingegraven onder vloerniveau = koud water! Ik pomp naar een 100liter PVC tank die op de tablet wel wat ruimte neemt. Maar dan is het sproei en gietwater minstens even warm als d eomgeving. Mits een aquarium verwarming enige graden opwarmen zou erg goed zijn. Wubben verwarmt zijn gietwater gemiddeld 5° boven ruimtelijke temperatuur. Er staat onder techniek een foto op de fotogalerij !
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 16, 2013, 06:41:23 pm »
Hoi Patrick,

even nog een late reactie ; voor het stockeren van regenwater in de kas dacht ik eraan om een opslagtank te maken van een PVC buis (breed model) ; ik gebruik een dergelijke tank voor m'n sproeisysteem voor paludaria (pijlgifkikkertjes). Ik tracht kortelings nog een foto te maken en hier te posten.
Tegenwoordig worden er in diverse tuincentra ook 'design' regentonnen aangeboden, die beperkt zijn in oppervlakte, maar wel hoog zijn. Hierdoor kan er ook wel wat plaats bespaard worden.

Wat is de reden om het water voor te verwarmen - snellere verdamping en minder kans op rot ? In de zomer lijkt me relatief koel water dan weer interessant om af te koelen ?
Idee is om een nevelsysteem te plaatsen, niet echt een sproeisysteem.

Groeten,

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 19, 2013, 07:18:41 pm »
Volgens Wubben is 'koud' water nefast voor de planten.

Ik was zelf al vaak in de tropen, geloof me regen is daar 'warm'! Meestal daalt de temperatuur even voor de regen, de wolken schermen de zon af, de gevoelstemperatuur daalt en de neerslag is echt warm.

Bovendien is het een erkend natuurlijk effect dat door verdamping temperatuur daalt. Dus indien je 'koud' water gebruikt, en de basis (potmengsel met wortels) is warm, zodat er verdamping plaats gaat vinden, daalt -erg plaatselijk- de temperatuur nog eens!

Geloof me op mijn woord een reservoir in de serre , zodat het water minstens de zelfde temperatuur heeft als de omgeving is de minimale eis.

Er zijn heel wat planten die door besproeien en verdampen van waterdruppeltjes op de bladeren schade op die bladeren oplopen. Als er te weinig luchtbeweging is krijg je ook brandschade als druppeltjes op de bladeren als loupe gaan werken...

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal