Even voorstellen !

• 23 Reacties
  • 5233 Gelezen

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen !
« Reactie #15 Gepost op: september 26, 2013, 07:05:09 pm »
Zal in het 'warme' gedeelte een opvangtank voorzien, nog even bekijken wat het gaat worden.

Ondertussen nog wat verder gewerkt ; het achterste gedeelte een stuk dieper uitgegraven, vandaag beton in de funderingssleuven gegoten, en dit weekend de blokken metsen. Bedoeling is een muurtje van +- 1 m hoog te hebben (in het diepste gedeelte), dit komt uiteindelijk +- 20 cm boven de grond uit.

Al flink gezweet, misschien er toch maar een zwemvijver van maken  :roll:  :?:

(edit : eigenaardig, maar de foto's verschijnen maar gedeeltelijk, en niet in het originele formaat)
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2013, 04:50:57 pm door Stijn »

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #16 Gepost op: september 28, 2013, 08:51:34 am »
Ik ben niet de computer freak die daarvoor direct de oplossing heeft. Maar waarschijnlijk lost het zichzelf op, mocht je de fotos eerst wat kleiner maken.  Ik maak ze meestal de minimum afmeting die je kan kiezen als je fotos verzend. 640x480. En mijn fotos zijn eerder te klein... Dus wellicht ergens tussenin. 1024x768.

Overigens dat zwembad... Ooit, wellicht zo'n 20 jaar geleden woonde in Poppel op de grens een lid (jerom ...? even de naam vergeten.) . Die had een grote serre in de tuin 3 kappen breed. Hij werkte voor Distrigas en verwarmingskosten waren gratis. Als hij op rust ging viel dat voordeel weg en werd hij geconfronteerd met de hoge stookkosten. Bovendien begon zijn echtgenote te succelen met haar rug en was volgens een kinesist zwemmen één van de betere bewegingen voor haar. Wel die man heeft effectief zijn serre uitgegraven en er een zwembad in gemaakt. Met een brede rand, waar hij dan nog wel enkele tafels met planten had staan. Hij verlaagde zijn verwarming aanzienlijk, en hopelijk voor hem zijn kosten.  Hij bleef wel weg van de club, dus ik ben het laatste nieuws over hem kwijt.

Maar ik stel voor dat jij nog wat wacht met dat zwembad.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 10, 2013, 04:43:54 pm »
Hoi Patrick,

ik heb de foto's wat kleiner gemaakt, en opnieuw geplaatst. Ziet er beter uit nu.

Hier een foto hoe het er nu bij ligt. Het diepste gedeelte ga ik nog wat uitgraven, en een betonvloer ingieten. Ik vrees anders dat bij natte winters het grondwater in de serre staat (zit nu +- 80 cm onder het maaiveld), het is niet de bedoeling om nu al te gaan zwemmen. Het ondiepe gedeelte laat ik zo, een worteldoek erin, grind erop, en zodoende kan het sproeiwater makkelijk weg. Door de 2 'aparte' serres kan ik ook wat spelen met verschillende klimaatomstandigheden. Ik ga alvast wat Masdevallia soortjes uitproberen.

Betreffende dat zwembad heb ik op internet iets moois gezien, het kan dus ook omgekeerd. Iemand uit Zweden heeft over een oud zwembad een glazen dak gelegd. Lekker stabiele temperaturen, zeker in de zomer zal dit relatief koel blijven. Ideaal voor nevelwoudsoortjes.

http://www.flickr.com/photos/lika_swede ... 525044531/

Groeten,

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 15, 2013, 09:39:41 am »
Ziet er erg goed uit!

Overigens die Website van Mikaels orchids is ook de moeite.
Er zijn dus mensen die het nog moeilijker hebben om de boel warm te houden... Als je die serre onder de sneeuw bekijkt!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 31, 2013, 09:37:42 pm »
Dat een vloer in het diepe gedeelte nodig is, is te zien aan het grondwater ... en de overvloedige regen van de voorbije weken heeft er ook niet veel goed aan gedaan.

Dus ondertussen een betonvloertje gegoten (inclusief een putje om het overtollige sproeiwater op te vangen), en het geheel 'gecementeerd'. In het ondiepe gedeelte moet nog een stukje afgewerkt worden om 1 mooi geheel te krijgen.

Vandaag is de serre geplaatst, foto's zullen voor de volgende update zijn. Nu nog wat werk betreffende inrichting (grind op de bodem, trapjes, rek voor epifytenwand, extra noppenfolie in het 'warme' gedeelte, ...). Nog even geduld en dan kunnen er wat plantjes (en op termijn hopelijk ook diertjes) in.

Nog een vraagje : momenteel zit ik met een elektrisch systeem om te verwarmen, evt. zou ik nog een gaskachel willen voorzien om de stroomkosten te drukken, en een backup voor noodgevallen. Nu zag ik volgende systeem :
http://www.biogreen.de/de/gewaechshaush ... /index.php
Lijkt me handig, met een thermostaat, compact, maar er is uitdrukkelijk vermeld dat dit systeem niet geschikt is voor orchideeënkweek ... iemand enig idee waarom ???

Groeten,

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 01, 2013, 11:30:28 am »
Ik ken dat toestel niet !!!

Maar ik heb véél ondervinding met Zibro Kamine. Dat is een petroleumvuur.
Daar was het grote probleem de onvolledige verbranding en ontwikkeling van Ethileengas.  Dat Ethileengas maakt dat Uw planten blijven groeien, maar de bloei achterwegen blijft. En als er al knoppen vormen, die ook vergelen en indrogen.
Blijkbaar geven ook vruchten (appels-peren, bananen, enz.) dat ethileengas af in het late rijpingsproces. Als je bloemen en een schaal vruchten bij elkaar zet in een ruimte verwelken de bloemen ook sneller. Dat weten veel snijbloemleveranciers...
Maar wat ik hier meld, geldt niet enkel voor Orchideeën. Maar voor diverse bloemen.

Of dat ook hier van tel is...?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 11, 2013, 08:00:27 pm »
Betreffende ethyleengas : dit is eigenlijk een 'verouderingshormoon' voor planten. Dit wordt ook op grote schaal gebruikt in commerciële bromeliakwekerijen. Ze voegen dit toe in het gietwater, waardoor alle planten gelijktijdig in bloei komen, zodat ze de ganse partij gelijktijdig kunnen verkopen. Ik wist niet dat dit ook in de verbrandingsgassen van een Zibro Kamin kon zitten.
Van de leverancier kreeg ik ondertussen volgend antwoord :
einige Orchideen können kein CO² vertragen. Das ist der Hintergrund. Hier ist es besser mit Elektro zu heizen. Bitte mal einen Gärtner fragen der sich mit Orchideen auskennt, ob eine Zusatzbelüftung im Bodenbereich eine Abhilfe schaffen kann.
Beetje raar, denk dat de verhoogde CO2 voor planten net gunstig is, of zouden de bloemen afvallen bij te hoge concentraties ? Ben er nog niet uit, aangezien ik mogelijk ook wat diertjes (kikkertjes en kleine hagedisjes) in de serre zou willen houden, bij een slechte verbranding of onvoldoende verluchting kan dit mogelijk problemen geven.
In het 'koude' gedeelte komt in ieder geval een warmtekabel met een thermostaat, welke vanaf 5 °C begint te verwarmen. Hiervan kan ik ook een stuk doortrekken in het warme gedeelte.

Ondertussen is de serre geplaatst   8)  :)  ; hierbij wat foto's.

Nu nog afwerken, vandaag de funderingspunten nog vastgegoten met cement. In het diepe gedeelte moet ik nog wat cement in de hoeken aansmeren, want hierlangs komt nog wat vocht binnen, en het grondwater komt toch hoger dan verwacht, voor de zekerheid ga ik in het ondiepe gedeelte toch maar een drainagebuis + pompputje voorzien.

Groeten,

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 12, 2013, 05:10:34 pm »
Pracht werk !!!
Is dat enkel glas ?  Dat zou spijtig zijn.  
En electrisch verwarmen, ja! dat heeft alle voordelen behalve de prijs.  Werkt gemakkelijk, laat zich regelen, kan gemakkelijk gericht worden, vraagt weinig plaats, enz...  Maar de prijs... Weet wel dat ik bij Electrabel werk en dat je door groot afnemer te worden thuis mijn mondjes spijst.   ... Dank u.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 13, 2013, 09:13:34 pm »
De ganse serre is in dubbel glas ('thermopane'), het dak polycarbonaat. Helaas 0,0 betreffende UV doorlaatbaarheid, er zijn ook materialen die UV doorlaten, maar die zijn dan weer een pak duurder. Het 'warme' gedeelte ga ik nog extra inpakken met 'bubbelfolie', ik ben me ervan bewust dat de stookkosten aardig kunnen gaan doorwegen ... Door de bubbelfolie is de serre gelijk ook wat geschermd tegen de felle zon.

En op termijn ga ik wel naar 'alternatieve' energie kijken, evt. zonnepanelen op het huis ...

Groeten,

Stijn