Zygo probleem?

• 6 Reacties
  • 1063 Gelezen

Zygo probleem?
« Gepost op: april 17, 2013, 04:36:38 pm »
Ik heb sinds een paar dagen nu rare (bruin doorzichtige) plekken op mijn 4 zyfo planten. Graag had ik jullie mening over dit probleem gehad.

Ik moet wel zeggen planten hebben altijd in een lokaal gestaan met lichte verwarming (ongeveer 15gr). Paar dagen terug dacht ik van ok het vriest niet meer, mss hebben ze deugt van een paar dagen frisse lucht te nemen. Ze hebben ook wel lichte regen op zich gehad. Daarna heb ik ze gewoon terug op hun plaats binnen gezet. Is/was het misschien toch te koud voor de plant? Of zijn het terug beestjes :(

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Zygo probleem?
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2013, 04:57:56 pm »
Aan spint of zuigende insecten zou ik niet denken.
Vaak treedt verkleuring op als reactie op direct zonlicht. Als er voldoende luchtbeweging is, kleuren planten roder, zonder luchtbeweging zou echte zonnebrand optreden en gaan de bladcellen dood, dan krijg je midden in die vlekken of aan de bladuiteinden percament droge en gele bladdelen.
Ik gok op een schadeloos verkleuren naar rood.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2013, 06:58:18 pm »
hmm dat zou wel een kunnen. Wit gordijn was opzij geschoven waardoor de zon natuurlijk volle bak op de plant terecht kon komen. thx voor advies.

« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2013, 07:03:53 am »
hallo iedereen

kunnen jullie mij helpen met de zygo's? De planten hebben allemaal nieuwe bulben aangemaakt. allemaal hebben ze volgroeide bladen of bijna toch. Alleen zijn er maar een paar bulben die echt dikker worden. De rest blijft zo erg dun en kwetsbaar. Enig idee hoe ik deze kan laten aandikken zodat ze gezond zijn en blijven? Momenteel krijgen ze 1x per week een water door middel van erdoor te laten lopen en om de 2 weken is er meststof bij.

Alvast bedankt.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2013, 12:06:06 pm »
Hebben jullie een tuin? Zet ze buiten in de schaduw tegen de grond.
Deze tijd van het jaar is de ochtend dauw en koelte 's nachts iets wat ze erg graag hebben. Pas binnen halen wanneer het echt fris begint te worden, oktober...  ENKEL HEEL WEEL AANDACHT VOOR SLAKKENVRAAT !
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2013, 09:15:44 am »
ok super. Slakken is nu net een gigantisch probleem in onze tuin. Ze zitten zelfs aan mijn spaanse pepers te vreten dat het niet meer normaal is....

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2013, 10:36:01 am »
Water is een perfecte buffer tegen slakken.  Hoya liefhebbers worstelen daar ook mee.
Je neemt een bak met water, zorg er voor dat je daar steeds enkele cm water hebt. Zet er ronde stukjes buis in de die bak en zet daarop -boven het waterpeil- de bloempotjes. De slakken geraken gewoon niet bij de pot. Let wel op dat ze niet vanop nabij staande planten van blad tot blad kunnen kruipen.
Groetjes,
Patrick - Phal