2 kapotte plantjes?

• 4 Reacties
  • 620 Gelezen

2 kapotte plantjes?
« Gepost op: mei 14, 2013, 03:40:54 pm »
Ik heb 5 jaar geleden 2 orchideeën gehad voor Moederdag en vorig jaar waren ze uitgebloeid maar was ik op reis dus mijn schoonmoeder had de verantwoordelijkheid ze te verzorgen en als ik thuis kwam had ze de bloemstengel tot in het plant weggeknipt. De planten heb ik intussen al verpot en de rotte wortels weggeknipt maar nu krijg ik geen nieuwe stengels. Ik geef elke week een bad en elke maand met meststof maar het helpt niet. Hebben jullie tips?
Alvast bedankt
Groetjes

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: 2 kapotte plantjes?
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2013, 06:14:25 pm »
De wortels horen goed te groeien en de plant moet hersteld zijn!  Als je dan bloei wil, is er een manier om dat te verkrijgen. Namelijk een natuurlijke trigger!
In de natuur is er een seizoenswissel, waarbij de temperatuur iets zakt. Wij kunnen dat simuleren door de planten een tweetal weken iets koeler te zetten. Bij Phalaenopsis wil dat zeggen 18°C i.p. v. 23-25°C. De plant ziet dat als een seizoenswissel en zal enkele weken later zijn bloei starten. Dus vandaag van het zwakke voorjaar profiteren, de planten wat koeler zetten, binnen een tweetal weken terug warm en binnen een zestal weken zullen de eerste bloemstelen ontwikkelen.
Overigens Phaleanopsis hoeft niet te veel extra voeding. Geef voldoende licht temperatuur en luchtbeweging. Overdrijf niet met water en zeker niet met meststoffen. Laat de plant zeker even opdrogen tussen gietbeurten door.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2013, 07:59:16 pm »
Ze hebben allebei in mijn veranda gestaan en was in putje winter zelf kouder want chauffage brandde niet en nu staan ze in living sinds gisteren

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2013, 05:29:27 am »
Als ze dan goed staan, qua licht en temperatuur zal nu binnen enkele weken wel bloei starten.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2013, 05:40:51 am »
Hoop het! :) dank u phal