Nieuwe bladeren - oude bladeren worden bruin

• 5 Reacties
  • 933 Gelezen

Nieuwe bladeren - oude bladeren worden bruin
« Gepost op: juli 05, 2013, 12:05:29 pm »
Ik heb vorig jaar deze orchidee gekregen. Hij zat aanvankelijk in een hoge, smalle vaas. Ik geraakte niet aan de grond of wortels en wist dus ook niet goed of hij teveel of te weinig water kreeg. Tot ik hem verpotte. Hij stonk want de wortels waren rot van teveel water. Wortels deels weggeknipt en bloemstengels volledig weggeknipt. Dan verpot in gewone potgrond. Intussen zijn we een half jaar verder. Hij heeft 3 nieuwe bloemstengels, 4 nieuwe bladeren aan beide kanten en tussen de bladeren zijn blijkbaar ook scheuten. Weet alleen niet of het bloemscheuten zijn of niet. De oude bladeren zijn bruin aan de buitenkanten. Wat moet ik doen met mijn plant? Hij wordt zwaar, waardoor hij sinds een paar dagen schuin begint te hangen. Kan ik de plant splitten door de nieuwe bladeren met stam te verpotten? Ben nog maar in de leer, dit is mijn eerste plant. Alvast bedankt.

Groetjes, Ilka.

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Re: Nieuwe bladeren - oude bladeren worden bruin
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2013, 01:17:05 pm »
Ilka,

Welkom op ons forum.  Kan je een foto plaatsen ?  Dat zal het wat duidelijker maken.

Groetjes

Angrek
Once an orchid lover, always an orchid lover !

« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2013, 02:46:36 pm »
Sorry, zonder foto's is er natuurlijk niet uit te kunnen aan mijn uitleg.
Daar had ik niet aan gedacht.

Heb ze proberen online te plaatsen. Hoop dat het lukt.

Groetjes, Ilka.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2013, 07:01:27 am »
Die plant ziet er erg goed uit!

Je moet weten dat de ouders van deze planten (want de phaleanopsissen die wij hier kopen zijn hybriden!) epifieten zijn. Ze groeien gewoonlijk op de stam of zware onderste takken van bomen. Ze hangen eigenlijk naar beneden, in het hard van de scheut kan geen water blijven staan en de wortels zijn dagelijks nat, maar ook weer opgedroogd door zon en wind.

Dus dat zo'n plant -als hij topzwaar is- gaat hangen is heel normaal!  Elke plant moet om de 2 a 3 jaar verpot worden. Dan kan je hem weer even rechtop verpotten.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2013, 01:05:42 pm »
Dankjewel Phal.

Ik dacht dat het ongewoon was dat hij zoveel bladeren heeft want dat heb ik niet eerder gezien. Maar ik ben al blij dat hij niet dood is gegaan na mijn heftig snoeiwerk vorig jaar.

Hoe kan ik het bruin worden van de oudere bladeren voorkomen? Of gaan deze gewoon afsterven?

Groetjes, Ilka.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2013, 10:15:14 pm »
Zo'n plant groeit Monopodiaal.  Dat wil zeggen, alsmaar nieuwe bladeren vormend in de top en onderaan bladeren laten afsterven. 5 tot 7 bladeren is erg normaal. Soms doen hybriden het met slechts een 3-tal bladeren. In Uw geval gok ik dat er wat van het geslacht Doritis in deze hybride zit. Die vormen meestal meer bladeren.
Groetjes,
Patrick - Phal