Cypripedium

• 0 Reacties
  • 633 Gelezen

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Cypripedium
« Gepost op: oktober 09, 2006, 05:45:08 pm »
Komt van het vorige forum :

Pierre
Nieuweling

Heb onlangs een jonge Cypripedium fargesii kunnen bemachtigen. Heeft iemand ervaring met deze "aard" orchidee? Kan die ook in een pot binnen gekweekt worden, of moet hij sowieso buiten worden geplant? Zon, schaduw? Winter - zomer ?

Phal
Site Admin

Bron : The Genus Cypripedium door Phillip Cribb ISBN 0-88192-403-2

Een foto of kleurenprent staat er niet in. Maar wel een tekening, eigenlijk is C.wumengense als basis genomen, daar de plant qua habitat niet verschild. Duidelijk heeft hij minder tekening in de lip en bloembladen. Ook een verspreidingskaart is vermeld. Blijkt dat de planten voorkomen in China Oost Sichuan, Zuid Gansu en West Hubei, op graslanden in open plekken in het bos op 2000 tot 2200m hoogte. En de plantenbleoien in mei tot juli.
Ooit is de plant beschreven als een variëteit van C.margaritaceum. Maar dat is achterhaald.
Of die plant tegen onze winters kan staat niet vermeld. Maar ik ben haast zeker dat een plant van die hoogte wel wat vorst kan verdragen. Enkel is er in bergstreken, vaak een duidelijkere afscheiding tussen winter en zomer. Wat maakt, dat na intreden van dooi, haast nooit d evorst herneemt. Hier is dat anders. Bij zacht regenachtig weer kan water in de scheut staan en daarop volgende vorst zou voor onherroepelijke schade kunnen zorgen. Ik denk dat je d eplant best afschermt met glasplaten, tot begin mei!

Waar heb je die plant op de kop getikt. Hij lijkt me zeldzaam, duur en heel speciaal...

Groetjes,
Eén van de Patricken, (Phal)

Phal
Site Admin

Een tekst die ik op een Duits forum vond. Hij was begeleid door een foto van een plant met twee bloemen. Prachtig gewoon, behaard langs de buitenzijde van de bloembladen. Groen gelig, met rood-bruine stippen en strepen. Ook de bladeren zijn gevlekt.

Here is a picture of my Cypripedium fargesii. I love the spotted leaved types but they are sometimes a bit difficult. I have been growing this one in a pot with mostly mineral substrate and only a touch of organics on top of the medium and excellent drainage on the bottom. It seems to like enough water during its growth cycle and enjoys a bit of fertilization now and then. In contrast to this, in winter I keep it very dry and at a constant temperature of 2°C during dormancy.

http://www.cypripedium.de/forum/messages/1487.html

Pierre
Nieuweling

Dank je Patrick voor het researchwerk. Heb hem kunnen kopen via Ebay (internet), als jong plantje, nog minstens een jaar voor de bloei.
Dus echt afwachten wat het wordt. Ondertussen ben ik op zoek naar informatie voor de optimale groeiomstandigheden.

Pierre

Phal
Site Admin

Verkopers !

Wellicht toch wel nuttig om weten!
Ik was op zoek naar verkopers van Cypripedium's. Botste daar op een adres via Google en vroeg informatie op. Daarbij stuurde men per kerende een prijslijst. Daar ik geen voorstander ben van het kopen van een kat in een zak, vroeg ik de kweker te mogenbezoeken. Daarop kreeg ik een bericht terug, dat men geen bezoeken toeliet, daar men diefstal vreesde. En praktijk, waar ik wel een beetje begrip voor wil opbrengen, maar waar ik ook mijn bedenkingen bij heb.

Ik sprak hierover met een andere kweker. Die verwittigde me voor niet bonafiede handelaars, die planten uit het wild verhandelen, zonder CITES reglementen te volgen. Of met andere woorden, ilegaal verzamelde planten. Ik noem mezelf graag milieubewust, natuurbeschermer, en zeker iemand die zal trachten de natuur niet bewust schade te berokkenen. Ik weet dat dergelijke kwekers ooit al werden opgepakt dat dat liefhebbers die handel dreven met deze mensen mee in de problemen kwamen. De wetgever gaat er van uit, dat wij allemaal beseffen, dat de meest zeldzame planten nu eenmaal niet zonder meer te verkrijgen zijn. En dat we allemaal goed moeten uitmaken, vanwaar een plant komt en dus beseffen, dat we riskeren de wet te overtreden!

Of de hoger beschreven handelaar bonafiede is, weet ik niet. Net zomin dat ik weet dat hij het niet is! Maar zolang het tegendeel niet bewezen is, ga ik er veiligheidshalve van uit dat ik voormezelf het veilige standpunt inneem en er geen handel mee drijf!

Een overweging in de marge, die toch het lezen waard is me dunkt!

cypripedium
Nieuweling

Geachte Heer,

vorige week kreeg ik van je een mail waarin je een prijslijst opvroeg aangaande cypripedium's.

Na je een antwoord gestuurd te hebben, kreeg ik de vraag om eens te mogen komen kijken naar onze planten.
Waarop ik je antwoorde dit niet toe te laten , daarop mail je me terug met allerhande uitleg en
gegevens aangaande je website.

Ik ben daar nu eens naar gaan kijken en zie volgende tekst staan:

Verkopers !

Wellicht toch wel nuttig om weten!
Ik was op zoek naar verkopers van Cypripedium's. Botste daar op een adres via Google en vroeg informatie op. Daarbij stuurde men per kerende een prijslijst. Daar ik geen voorstander ben van het kopen van een kat in een zak, vroeg ik de kweker te mogenbezoeken. Daarop kreeg ik een bericht terug, dat men geen bezoeken toeliet, daar men diefstal vreesde. En praktijk, waar ik wel een beetje begrip voor wil opbrengen, maar waar ik ook mijn bedenkingen bij heb.
ENZ....

Daarop deze uitleg:

Al onze planten zijn in het begin aangekocht en in het voorjaar worden deze dan opgesplitst
om neuzen die bloeibaar zijn als bloeibare planten te verkopen.
De jonge planten zijn uit zaad opgekweekt , die we zelf zaaien of als zaailingen aankopen en verder opkweken.

Ik veronderstel dat je ook wel weet dat Cypripedium planten in de natuur zo goed als onvindbaar zijn
en dat indien je er één vindt ( in het buitenland ) er zware straffen en geldboetes op staan.

Wij kunnen aan de hand van de oude aankoopfakturen aantonen dat we onze planten in der tijd aangekocht hebben
en aan de hand van de recentere fakturen kunnen aantonen dat we zaailingen aankopen.

En om af te sluiten staan hieronder mijn gegevens.
De planten staan wel op een ander adres en indien je wilt , zal ik je een mail sturen als de planten
bloeien dan kan je eens komen kijken.
Zo kan ik je overtuigen dat we niet bonafiede zijn.

De aangeboden cypripedium plantjes op Ebay zijn jonge zaailingen net uit vitro
en met moeite afgehard. Ik weet dit omdat ik kontakt gehad heb met de verkoper.
De prijzen die voor plantjes net uit vitro gevraagd worden zijn ronduit schandalig,
met de vraag of een liefhebber die dit aankoopt de kennis van zaken heeft deze plantjes op te kweken tot bloeibare planten.
Als de plantjes net uit vitro zijn is er heel wat kennis en ervaring gewenst ze te kunnen behouden,
wij verliezen er ook een 20% van het eerste jaar na uit vitro.
De beste aankoop die een liefhebber kan doen zijn bloeibare , bijna bloeibare of minimum 2 jaar oude zaailingen aan te kopen. Dan pas zal een liefhebber meer kans maken de plantjes te kunnen behouden.

Wij sturen nooit of nooit planten op die uit het potmedium gehaald zijn ,
verzendingen gebeuren enkel en alleen met de plant in de pot met potmedium en groot genoeg
dat de planten er zeker nog 2 à 3 jaar kunnen in blijven zitten.
Planten kunnen bij bestelling ook afgehaald worden op ons adres in Nevele.

Zo zien andere lezers dat er geen bonafiede praktijken mee gemoeid zijn.

Met vriendelijke groeten

http://www.cypripedium.be
cypripedium@skynet.be

Fam.Grijp
Prosper cocquytstraat 45
9850 Nevele
Belgié

Phal
Site Admin

Fantastisch,

Ik waardeer deze reactie ten zeerste en zal U zeker nog contacteren!
Ik ben ook lid van SEMO (Studie groep voor Europese en Mediterene Orchideeën) en ook van Natuurpunt Vlaanderen en geloof me ook daar hoor ik bij diverse leden dat er een grote bezorgdheid is i.v.m. eventuele roof uit het wild.
Ik heb geen enkele bevoedheid om U of anderen te controleren, maar wetende dat onze site toch wel wat aandacht krijgt zou ik het zeker niet nalaten praktijken in vraag te stellen. Ik waardeer dus des te beter Uw reactie, het toont aan dat ik voorzichtig moet zijn met oordeel vormen.

Anderzijds loof ik ook uw vermelding van de oorsprong en slaagkansen om de aangeboden plantjes groot te krijgen. Vooral de zin ;
'Als de plantjes net uit vitro zijn is er heel wat kennis en ervaring gewenst ze te kunnen behouden,
Wij verliezen er ook een 20% van het eerste jaar na uit vitro.
De beste aankoop die een liefhebber kan doen zijn bloeibare , bijna bloeibare of minimum 2 jaar oude zaailingen aan te kopen. Dan pas zal een liefhebber meer kans maken de plantjes te kunnen behouden. ' Is erg belangrijk.

Ik kom hierop zeker nog terug,
Alvast welgemeende verontschudligingen voor de wat agresieve eerste reactie.
Patrick (Phal)
Once an orchid lover, always an orchid lover !