een vraagje aan jullie

• 4 Reacties
  • 542 Gelezen

een vraagje aan jullie
« Gepost op: augustus 20, 2013, 04:32:11 pm »
hallo,mijn naam is Peggy en ik hou enorm veel van orchideeën, maar het wil allemaal niet lukken. Dit jaar heb ik enkele planten (phalaenopsis)die mooie stengels en bloemknoppen vormen maar deze verdrogen en vallen af. Ik vraag mij af wat ik verkeerd doe? Ik heb mij net een Brassia aangeschaft en nu wil ik wel weten hoe ik deze het beste verzorg? Ook heb ik een phalaenopsis gekregen die de eigenaar wat heeft laten verkommeren, ik heb deze nu 2jaar in mijn bezit en geeft mooie sterke bladeren maar....geen bloemen,zelfs geen stengel .

Re: een vraagje aan jullie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2013, 06:43:54 am »
Dag Peggy

Ruwe gok, te lage luchtvochtigheid?

Maar beetje extra info kan geen kwaad  :(. Hij maakt wel elk jaar mooie nieuwe scheuten aan.

grtjs Björn

« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2013, 09:17:38 am »
Hey Peggy

Voor het eerste probleem (het afvallen van de bloemknoppen) moet ik eerst weten of deze nieuw gekocht zijn! Als deze nieuw gekocht zijn vallen de knoppen af omdat de plant zich moet aanpassen aan de kamer waar hij staat! Als deze niet nieuw gekocht zijn, komt het door verzorgingsfouten (tocht, koude wind,...)! TIP: koop Phalaenopsis als de bloemen al voor de helft open zijn, zo kan deze veel beter tegen het vervoer, aanpassing,...!!

Om een Brassia in bloei te krijgen moet je ze gewoon gerust laten! 's Nachts moet er een temperatuursdaling zijn van ongeveer 3°C (voor de bloemvorming!).

En dan voor de Phalaenopsis die je al 2 jaar hebt zou ik deze op een kamer zetten met een temperatuur van 16°C (zo dwing je de orchidee om een rustperiode in te lassen) en deze daar ongeveer 3 weken te laten staan. Na ongeveer 3-4 maanden zal er een stengel komen. Als je de plant in een kamer met een temeratuur van 16°C zet moet de hoeveelheid licht en water ook verminderen!

Ik hoop dat je hieraan iets had  :)

MVG
Gerben
Het is beter dat je je verliest in je hobby, dan dat je je hobby verliest!
Mijn persoonlijke blog: http://mijnorchideeen.wordpress.com/

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2013, 12:08:30 pm »
Weinig of niets aan toe te voegen. Wellicht wel dat Brassia ook graag extra vellicht heeft en wat koeler mag staan dan Phalaenopsis.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2013, 12:01:00 pm »
dank jullie voor de reactie.Wat betreft de phalaenopsis ik denk wel dat ik ze goed verzorg: ze staan met zn allen voor het raam, krijgen 1 maal in de week een badje en als er teveel zon op schijnt achter de venster dan zet ik er papier voor dat de zon tegen houdt.De plant dat ik gekregen heb staat in de keuken.Ik heb 9 phalaenopsis planten die ik ongeveer 2jr heb,het zijn dus geen nieuwe planten.
Ik heb wel wat gehad aan jullie reacties en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen als ik met deze uitleg toch nog verzorgingsfouten maak.