Phalaenopsis: eerst schildluis, daarna zieker

• 3 Reacties
  • 910 Gelezen

Phalaenopsis: eerst schildluis, daarna zieker
« Gepost op: september 03, 2013, 08:54:54 am »
Beste forumleden,

Sinds vele jaren heb ik Phalaenopsis orchideeën die het prima doen. Twee maanden geleden ben ik verhuisd, met de orchideeën die allemaal in volle bloei stonden, en sindsdien zijn ze ziek geworden.
Eerst had ik er 4 met schildluizen, zowel op de bladeren als op de bloemen. Deze schildluizen heb ik manueel verwijderd en afgewassen met Dreft afwasmiddel. Ze waren niet weg en daarom heb ik met pijn in het hart alle bloemstengels afgesneden. De schildluizen bleven terugkomen op de bladeren en toen heb ik ze behandeld met EcoStyle Promanal spray tegen wol, dop en schildluizen en mijten op kamerplanten en orchideeën.
Sindsdien gaat het verder bergaf met 2 orchideeën, ondanks dat ik geen enkele schildluis meer vind. De bladeren hangen niet slap maar ze vertonen langs de onderzijde aan de randen fijne kleverige druppeltjes en verspreid op de bladeren komen er doorzichtige plekjes. Er zitten ook donkere verheven bultjes op de bladeren. Na verloop van dagen worden de bladeren bruin.
Ik sta op het punt om ze weg te gooien, omdat ik bang ben dat ze de andere planten besmetten. Of bestaat er nog een oplossing?

Ik voeg hieronder enkele foto's toe.
(heb ze moeten verkleinen en pdf kan ik niet uploaden, hoe kan ik ze scherper op de website krijgen?)

[attachment=1:7cjymrft]orchidee 2.JPG[/attachment:7cjymrft]
[attachment=2:7cjymrft]orchidee 1.JPG[/attachment:7cjymrft]
[attachment=0:7cjymrft]orchidee 3.JPG[/attachment:7cjymrft]

Re: Phalaenopsis: eerst schildluis, daarna zieker
« Reactie #1 Gepost op: september 03, 2013, 02:11:53 pm »
Hey Anke

De kleverige druppeltjes betekend dat de plant(en) stress hebben maar de andere dingen weet ik ook niet hoe het komt!

Gerben
Het is beter dat je je verliest in je hobby, dan dat je je hobby verliest!
Mijn persoonlijke blog: http://mijnorchideeen.wordpress.com/

« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2013, 08:06:48 am »
Ondertussen zijn er 10 dagen verstreken en evolueert de ziekte verder... Er lijkt van binnenuit iets in het blad te vreten. Help!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: september 05, 2013, 05:16:10 pm »
Ik denk dat het een wormpje 'nematoden' is dat in het blad zit er kanaaltjes door vreet en van binnen uit schade veroorzaakt.
Stap eens binnen bij AVEVE, die hebben vast iets om je planten te behandelen. En wees voorzichtig met contact met andere planten.
Groetjes,
Patrick - Phal