kattenbak vulling gebruiken

• 8 Reacties
  • 1465 Gelezen

kattenbak vulling gebruiken
« Gepost op: oktober 28, 2013, 06:47:20 pm »
Ja hoor,

waarschijnlijk al eens besproken, maar voor mij nog niet helemaal duidelijk. Je hoort nogal eens dat sommige orchideeën liefhebbers gebruik maken van katten bak vulling inplaats van perliet of vermiculite. Wie heeft hier ervaring mee?
Na lang zoeken kwam ik het merk Foetsie ba tegen als bruikbaar medium. Wie , o wie ?

groet Peter

:?:

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: kattenbak vulling gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2013, 05:06:05 pm »
Ik gebruikte ooit - en andere liefhebbers vonden het ook goed - perliet en vermiculiet in mengsels vermengd. Nooit puur.
Dat kattebakmengsel zou ik niet durven gebruiken. Ik hoorde ooit iemand het commentaar geven dat er geurstoffen zijn aan toegevoegd, om de stank van natte kattepis te onderdrukken. Of die toevoegsels gezond zijn durf ik de betwijfelen.

Maar probeer het uit met enkele planten. En hou ons op de hoogte zou ik zeggen. Maar verpot niet gelijk een massa planten op die wijze!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: oktober 29, 2013, 09:19:28 pm »
Zal ik zeker doen. Dat van die geurstoffen is inderdaad een aandacht puntje. Het zit er niet altijd in. Ik heb tot nu toe kunnen achterhalen dat Foetsie ba nogal eens wordt ( werd) gebruikt. Ik zal deze eens proberen en hou jullie op de hoogte,

groet Peter

« Reactie #3 Gepost op: november 01, 2013, 02:36:41 pm »
Inmiddels ben ik weer wat verder met mijn onderzoek en het volgende gevonden:

een kattebakvulling bij de JUMBO ( huismerk), bestaande uit 100% Sepioliet( meerschuim). Geen geurstoffen aan toe gevoegd. Een grijs witte korrel op magnesium basis. Volgens mij een hele goede vervanger en verpakt per 10 kilo voor 2,95 euro!!
Ik zal binnenkort eens een zak kopen en wat Sepioliet in water laten staan voor een paar dagen. Als het dan nog hard is ( ik denk het wel, want het sepioliet heeft een hardheid 2), dan denk ik een goed materiaal te hebben  om te gebruiken.
Ik hou jullie op de hoogte,

groet Peter

:idea:

« Reactie #4 Gepost op: november 05, 2013, 04:16:42 pm »
Vandaag aan geschaft en zal het eens een paar dagen in water laten staan. Even kijken wat het doet!

Ik zal jullie op de hoogte houden. De prijs is 2,69 euro voor 10 liter.

groet Peter

:roll:

« Reactie #5 Gepost op: november 06, 2013, 09:57:23 pm »
Ben benieuwd Peter,  wat het resultaat zal zijn. Ik volg dit in ieder geval op. Hier in België heb ik nog nooit van Jumbo warenhuizen gehoord . Iemand een idee waar je die kattenbakvulling  100% sepioliet kan vindenaan een redelijke prijs?  Zou het ook bruikbaar zijn voor Rotsplanten?
Groetjes
Lily-Anne

« Reactie #6 Gepost op: november 07, 2013, 10:36:35 am »
Hoi L-A,

het is een huismerk van de Jumbo zelf, dus ik denk niet dat het elders verkocht wordt. Als je redelijk dicht bij de grens woont, dan kan je daar waar een winkel net over de grens vinden, denk ik. Mijn idee is dat het zeker goed bruikbaar is voor rotsplanten. Het werkt het zelfde als perlite, waar ik afgelopen zomer Campanula scabrella in gezet heb en naar volle tevredenheid!
Sepioliet bevat wel een hoger gehalte aan magnesium, maar als het verder niet oplost zal dat geen probleem zijn. Vandaag zal ik eens wat op water zetten en kijken wat het doet.
Als je ooit nog eens van plan bent om hier langs te komen L-A, dan heb ik waarschijnlijk ook vulca korrels voor jou en eventueel die kattenbak vulling.
Ik kan vulca bestellen in een big bag, dus ik denk er aan om dat volgend jaar te doen voor mijzelf en iedereen die er belangstelling in heeft.

groet Peter

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2013, 07:50:48 am »
De kattenbakvulling van Foetsie Ba kun je goed gebruiken, wel even spoelen voor gebruik. Het is een kleikorrel gelijk Seramis maar dan minder fel oranje en wat grover hetgeen ik prettiger vind.

Ruud

« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2013, 06:27:37 pm »
Bedankt Ruud,

de kattenbak vulling van de Jumbo is wat aan de fijn kant vind ik. Je moet het wel spoelen en ruikt wat naar zeep ( vandaar Sepia). Ik denk toch liever foetsie ba te gaan gebruiken.

groet Peter