vraag aankopen variëteiten

• 3 Reacties
  • 518 Gelezen

*

Offline jvl

• 2
    • Bekijk profiel
vraag aankopen variëteiten
« Gepost op: mei 12, 2014, 07:40:36 pm »
Beste,

Waar kan ik volgende variëteiten vinden (om ze te kopen):

phalaenopsis Mad Milva
              phalaenopsis Silky Moon

Er zijn nog andere variëteiten waarin ik geînteresseerd ben. Kunt u mij een hint geven waar ik moet zoeken?

Dank U hartelijk bij voorbaat

Groeten

Jozef Van Looy

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: vraag aankopen variëteiten
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2014, 03:09:41 pm »
Jozef,

Wat je daar opsomt zijn hybriden, geen variëteiten.

Een variëteit  vindt je bij soorten, die zich bijzonder onderscheiden van andere soortgenoten, door een afwijkende kleur of ander kenmerk.  Bv. Laelia purpurata coerulea zal iets donkerder blauw-purper gekleurde lip hebben, dan de wat rodere Carnea variëteit.  En die variëteitsnaam verklaart dan vaak die speciale kenmerk. bv Carnea = bloedkleurig.

Als je hybriden zoekt op naam is dat uiterst moeilijk! Elke verkoper heeft zijn hybriden wel, maar die komen van de bloemveiling in Alsmeer en op naam die bestellen is quasi hopeloos. Trouwens qua naamgeving is de betrouwbaarheid van namen van de populaire Phalaenopsis hybriden hoogst onbetrouwbaar.
Theoretisch is het verkrijgenvan een officiele naam een administratief moeilijke opdracht. Iemand die een erg speciale hybride kweekt zal die moeite nemen, maar de grote Phalaenopsiskwekers doen dat al lang niet meer. Ze kennen gewoon zelf een naam toe aan hun hybrides. Dat bespaart hun kosten en moeite.

Officeel worden hybriden geklasseerd in de Saunders list.

Maar als je gaat kijken, waar je die naam vond, dan kan je via dat kanaal wellicht achterhalen, waar zij hun plant haalden.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline jvl

• 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2014, 12:57:47 pm »
Beste Patrick, Phal,

Bedankt voor uw toelichting en voor de verbetering van mijn terminologie (ik ben een nieuweling in het vak)

De namen voor de hybriden die ik vermeldde heb ik uit het boek "Orchideeën. Alles over de teelt en verzorging" van Brian en Wilma Rittershausen. Maar ik vind niet waar ik ze kan krijgen, ook niet wanneer ik de naam Rittershausen er bij vermeld.

Ik denk dat het beste is dat ik maar bij de plaatselijke kwekers ga kijken en zien of ik daar even mooie hybriden vind.

In elk geval: nog eens hartelijk bedankt

Groetjes

Jozef Van Looy

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2014, 06:02:45 pm »
Misschien een kleine aanvulling, als ik je zie refereren naar Ritterhausen.

Boeken leveren bijzonder waardevolle info. In dit internettijdperk sterk onderschat. Maar denk er wel bij, dat de meeste boeken wat ouder zijn. In die tijd was die wilgroei van hybriden nog beperkt, toen was naamgeving een punt van eer en erkenning. Niet commercieel ingegeven!
Groetjes,
Patrick - Phal