brassia probleem.

• 3 Reacties
  • 443 Gelezen

brassia probleem.
« Gepost op: juni 04, 2014, 05:58:56 am »
Beste
Ik hb vorig jaar rond deze tijd een mooie brassia gekocht bij orchid jacky.het hele jaar was het een mooie groen plant en er is zelfs een scheut bijgekomen maar sinds enkele dagen zie ik dat de bladeren van de plant geel worden.de schuet is nog mooi groen.wat is het probleem en hoe kan ik het oplossen.ik heb veel phalaenopsis planten staan en deze doen het goed.de brassia staat samen met d andere orchidee planten op de vensterbank.hopend op enige reactie.....grts twice

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: brassia probleem.
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2014, 06:07:42 am »
Zonder de plant echt te zien is het moeilijk antwoorden. Ik heb een Brassia met 2 grote bloemtakken voor het moment!
- Zou kunnen zijn, te veel water of te veel meststof (stikstof maakt gele bladeren)
- Zou kunnen zijn te veel licht, maar dan zou ook de nieuwe scheut verkleuren.
Het is al wat laat op het seizoen, je verpot beter vroeger maart-april, maar als het is om een plant te redden... Verpotten is vaak een goede reflex. Wellicht is je substraat verzadigd met meststof of zouten/mineralen/kalk/...
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2014, 03:41:59 pm »
Bij Orchideeën met bulben , is het ook best mogelijk dat de bladeren van een oude bulb geel worden en afvallen.
Zolang de scheut goed groeit en er zijn geen sporen van bruine plekken (rot) op de oude bulb , dan zou ik me geen zorgen maken...
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2014, 04:50:11 pm »
Ondertussen heb ik via een pm begrepen dat de plant verpot is. In die pm spreek je de vrees uit dat de luchtvochtigheid wellicht laag is...
Dat zou geen invloed moeten hebben op het geel worden van bladeren. Het kan wel aanleiding zijn tot een ander vervelend fenomeen waar ondermeer Miltonia en Brassia erg gevoelig aan zijn. Nl, gharmonicablad, of bij het ontwikkelen van scheuten en niet regelmatig water geven en/of lage luchtvochtigheid , dat de bladeren plakken en slecht ontwikkelen. ZE vervormen dan en gaan dwars plooien vertonen.  Hopelijk gaat dat nu niet het geval zijn.
Groetjes,
Patrick - Phal