Nieuw hier op het forum

• 7 Reacties
  • 726 Gelezen

Nieuw hier op het forum
« Gepost op: oktober 16, 2014, 06:34:30 pm »
Beste allen, de winter komt eraan dan maar beetje op de computer..., heb al lang wat orchideeën staan, in de living en op de bovenkamers, meestal gekregen en ook enkele gekocht, meestal de gewone soorten en enkele voor mij nogal bijzondere, ik heb nogal 'groene vingers' en meestal succes met de exemplaren die snel nieuw blad én bloemtak krijgen, hier een paar foto's, van de ene ken ik de naam niet meer en het venusschoentje is van paar jaar geleden dat het bloeide, bedankt admin. om mij toe te voegen en groeten aan de lezers dit, Erik Roels  9270 Kalken

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Nieuw hier op het forum
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2014, 09:09:39 am »
Welkom Erik,

Mooie foto's, maar de laatste baart me zorgen.
Orchideeën staan in vele gevallen graag wat vochtig, maar de meeste stammen af van Epifieten, die in de tropen wel quasi dagelijks wat regen krijgen, maar ook veel zon en luchtbeweging. Dat maakt dat tussen de regenbuien door, de wortels quasi helemaal opdrogen. Als die constant nat staan treed vaak rot op.  In die glazen pot is dat gevaar dus vrij groot.
Hier lijkt het me over een Zichopetalum hybride te gaan.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2014, 05:30:29 pm »
Bedankt Patrick voor de reactie, wat 'vocht' betreft... al mijn exemplaren staan in een glazen - meestal hoge - vaas (of pot) die ik stelselmatig laat uitdrogen, het wortelgestel in de hoge vaas heeft 3 zones, onder nat - midden vochtig - boven droog, daarom kies ik steeds hoge glazen vazen die ik in de kringloop haal  :D , dit al meerdere jaren, zeker in mijn living kan ik onmogelijk een 'serre-milieu' scheppen, daarom mijn zoektocht naar een andere oplossing, ik meen daarmee nogal succes te hebben, ze rotten niet de planten, enkele oude wortels soms wel, regelmatig opvullen met regenwater en uitgieten doe ik ook soms, kan ik hier nog enkele resultaten (foto's) posten?  of maak ik nieuwe topic?  Groeten, Erik

http://www.servimg.com/image_preview.ph ... u=10044015

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2014, 06:42:36 pm »
Als je er succes mee hebt, dan best niets wijzigen zou ik zeggen. Zodra je toch rot krijgt denk dan aan mogelijk 'teveel' water.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: november 18, 2014, 09:24:11 am »
Venusschoentje gaat terug bloeien, is al een oudje  :) , grtn. erik

« Reactie #5 Gepost op: november 18, 2014, 12:22:14 pm »
Mooi! Bij is die begin dit jaar terug in bloei gekomen. Ondertussen al 2 nieuwe scheuten die flink zijn gegroeid. Benieuwd of deze volgend jaar terug gaan bloeien.

*

Offline Blink

• 28
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 18, 2014, 02:40:04 pm »
Hallo Erik,
Mooi om te zien dat het zo ook gaat.Welk substraat gebruik je
daar bij ?
Groeten Bram

« Reactie #7 Gepost op: november 18, 2014, 04:08:25 pm »
Substraat... heb ik moeten googlen  :oops: , daar bedoel je de 'vulling' mee denk ik, ik gebruik voor al mijn orchideeën de houtsnippers uit den hof die er al lang liggen, eerst de kleine en naar boven wat grovere, na een tijdje wordt er steevast mos ontwikkelt tussen de snippers, de sporen komen mee uit den hof, soms komt er een varen bij zelfs, regelmatig es uitspoelen met regenwater doe ik ook, uitgebloeide zet ik koel en droog... grtn. erik