Encyclia

• 11 Reacties
  • 845 Gelezen

*

Offline Mario

• 12
    • Bekijk profiel
Encyclia
« Gepost op: februari 06, 2015, 07:07:39 am »
Dag iedereen,

Zoals ik bij "ik zoek" hier op het forum al geschreven had, bestel ik wel eens orchideeën online.
Nu,... na lang twijfelen heb ik ook terug een Encyclia gekocht.  Ik vind die (bloemen) orchideeën heel mooi, maar heb ik destijds weggegooid, omdat ik een accordion kreeg ipv van een mooie plant.  Ik ben ervan overtuigd dat ik iets mis deed, alleen weer ik tot vandaag nog steeds niet wat.  Maar nu heb ik terug 1 plant gekocht online, en die is aangekomen met 2 van de vier bulben met hetzelfde probleem.  De kleinste bulb, lijkt alsof er een auto overheen gereden is.  Wordt dus niks meer.

Wanneer ik dit opzoek in boeken of op internet, vind ik als mogelijke oplossing, "niet teveel water geven, en niet te weinig".  Maar is dat werkelijk de oplossing?
Voor zover mijn vorige pogingen, heb ik altijd gezorgd dat, op het moment ik merkte dat de pot opdroogde, ik die terug water gaf boven de gootsteen, liet uitlekken en dan terug op zijn plaats.  Doe ik wat mis of is de vreemde groei niet zo abnormaal (gezien ik ze zo ontvangen heb van een kweker)?  Bij "niet teveel water" denk ik aan, de plant niet met de voeten in het water zetten.  En bij "te weinig water", denk ik dan aan ze te lang te laten uitdrogen.  Of wat moet ik verstaan onder "teveel of te weinig"?

Boeken en internet ben ik weinig mee, dus vraag ik het liever aan kenners.  Misschien kan ik dan eindelijk een Encyclia normaal laten groeien,...

Groeten Mario

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Encyclia
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2015, 12:20:36 pm »
Water geven is soms een kunst. Die harmonoca bladeren is wel degelijk een probleem qua watergift!
De meeste planten rotten als je ze te veel water geeft!  Veel soorten van dit geslacht hebben 'altijd' vocht nodig. Ze mogen niet in het water staan, want dan gaan ze ook rotten! Maar opdrogen mag ook niet. Dus wellicht moet je eens meer water geven, maar minder... Klinkt dat begrijpelijk?

Ik zeg wel sommige soorten! Zeker niet allemaal!

Bovendien hebben sommige soorten, na de bloei, voor het groeien van nieuwe scheuten even een iets drogere periode. Seizoens gevoelig, alleen niet ons seizoen... Dus bekijk waar ze groeien en hoe het klimaat daar is. Ik zag er al enkele in het wild. Ondermeer in Mexico ±300m boven zeeniveau. Hoog in bomen, dikke pakken mos en varens, alle dagen 's morgens mistig nat. En vaak overdag snik heet in de wind en in de zon. Waar ze dan zeker zullen opgedroogd hebben gehangen.

Zelf heb ik (aanverwant maar niet meer Encyclia) Prosthechea cochleata. Die staat gewoon in de huiskamer, groeit als kool en bloeit zowat het jaar rond. Ik heb ook een donkere kleurvariëteit (hybride...?) Die bloeit telkens met een aar met een 3 tot 5-tal bloemen. Maar slechts kort 3 weken en maar eens in het jaar.

Proberen en ondervinden met vallen en opstaan zeker...?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Mario

• 12
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2015, 01:14:20 pm »
Wel, ik had ook de cochleata in gedachte, omdat ik het een prachtige orchidee vind, maar heb uiteindelijk gekozen voor de lancifolia x Epicattleya Miva Etoile, het paarse zusje.  Ik hou nogal van die "spinachtige" orchideeën, de bloemen zijn fijn en sierlijk.

Ik hem deze orchidee ditmaal zo ontvangen, want ik heb hem nog maar een paar dagen in bezit.  Maar goed, mijn ervaring was niet anders.  Ben nieuwsgierig hoe het verder gaat verlopen.
En er zit inderdaad niets anders op om het uit te testen.  Kijken wat de plant doet.  
Ga wel, zoals je aangeeft, es verder kijken naar de afkomst van de plant, had ik misschien beter al eerder gedaan natuurlijk.  :oops:

Bedankt voor de reactie!

Groeten,
Mario

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2015, 08:48:05 am »
Als je een beeld wil krijgen over, hoe ze groeien. Ga dan op de Website op het P&P menu bij reisverslagen eens kijken op het verslag van de Mexico-Yucatan reis. Daar zie je ze hangen op de bomen.  Overigens enkele geslachten leunen sterk tegen elkaar aan. Ik zag daar Epidendrum Stamfordianum.   Lijkt mij ook een absolute aanrader.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Mario

• 12
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2015, 08:40:53 pm »
Je bedoelde toch dat ik op P&P menu moet klikken???  Want er gebeurt niks, ook bij "orchideeën" en "Bibliografie" gaat er niets open.
Verder vind ik niets over reisverslagen.
Op het forum zelf heb ik bij reizen gezocht, en daar vond ik een link, maar die blijkt ook niet te werken.
Heb ik het mis begrepen misschien?

Groeten

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2015, 09:58:08 am »
Mario,

Ga naar de website en vernieuw Uw beeld eens. Of anders tracht je aan te loggen onder onze oude URL www.PnPOrchids.be (zou geen verschil mogen uitmaken.) Ga dan naar 'P&Pmenu'  daar zou een dropbox moeten openen, ga naar 'reisverslagen, dan opent een 2e box, daar kan je Mexico-Yucatan aanklikken. In de inleidende pagina kan je onderaan, net boven de foto, 'hier' (U kunt het volledige reisverslag >> hier << downloaden (in PDF).)  aanklikken, dan opent in pdf het verslag.

Succes,

Als het nog niet lukt laat iets weten AUB.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2015, 09:58:23 am »
Mario,

In de inleidende pagina kan je onderaan, net boven de foto, 'hier'
(U kunt het volledige reisverslag >> hier << downloaden (in PDF).)  aanklikken, Bekijk het ook op de print screen.
Dan opent in pdf het verslag.

Succes,

Als het nog niet lukt laat iets weten AUB.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Mario

• 12
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2015, 03:01:13 pm »
Hallo Patrick,

Bedankt voor de moeite!  Maar helaas bij mij lijkt het niet te werken.  Zal even schrijven wat opent en wat niet op de pagina.
Dat ik het niet kan openen heeft toch niet te maken met een lidmaatschap ofzo die je moet hebben om deze keuzes te kunnen openen???

Op de pagina heb je dus de volgende keuze mogelijkheden:

- OVV - Agenda - Tijdschrift - Orchideeën - P&P menu - Forum - Links - Bibliografie - Contact

Hiervan opent = Agenda - Tijdschrift - Forum - Links - Contact
Hiervan opent niet = OVV - Orchideeën - P&Pmenu - Bibliografie  

Groeten,
Mario

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2015, 05:01:32 pm »
Ik zal Patrick Denissen moeten inschakelen... Ik laat zo snel mogelijk iets weten.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
« Reactie #9 Gepost op: februari 11, 2015, 06:44:27 pm »
Mario,

Lijkt me een browser probleem.  Wellicht helpt het als je je browsergeschiedenis wist.  Even zoeken in de settings van je internetbrowser.  Dan de browser afsluiten en terug opstarten.  Er is in c niets mis met de website.

Suc6

De andere Patrick

Citaat van: "Mario"
Hallo Patrick,

Bedankt voor de moeite!  Maar helaas bij mij lijkt het niet te werken.  Zal even schrijven wat opent en wat niet op de pagina.
Dat ik het niet kan openen heeft toch niet te maken met een lidmaatschap ofzo die je moet hebben om deze keuzes te kunnen openen???

Op de pagina heb je dus de volgende keuze mogelijkheden:

- OVV - Agenda - Tijdschrift - Orchideeën - P&P menu - Forum - Links - Bibliografie - Contact

Hiervan opent = Agenda - Tijdschrift - Forum - Links - Contact
Hiervan opent niet = OVV - Orchideeën - P&Pmenu - Bibliografie  

Groeten,
Mario
Once an orchid lover, always an orchid lover !

*

Offline Mario

• 12
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 11, 2015, 07:12:37 pm »
Hallo "de andere Patrick"  lol  :D

Bedankt voor de moeite!  

De browsegeschiedenis staat zo ingesteld, dat deze telkens ik de PC afsluit, automatisch gewist wordt.  Maar,... zelf als ik deze nu wis, dan nog gaan die bepaalde balken niet open.
Intussen heb ik daarnet het op de pc van ons bedrijf gaan proberen, en wanneer ik op internet ga met "Google Chrome", dan kan ik de balken WEL openen, maar met Internet Explorer lukt het niet.  En ik gebruik op mijn privé PC nog steeds Internet Explorer.

MAAR,... ik heb gisterenavond laat, toch het prachtige reisverhaal kunnen lezen, zonder gebruik te maken van de balken.  Ik tikte gewoon toevallig in Explorer "orchideeën in Mexico" in, en het eerste wat ik kreeg, was het in PDF reisverslag van Patrick.  Zo heb ik het toch kunnen lezen.
Prachtig geschreven, prachtige plaatsen en heerlijk die orchideeën in de natuur, gewoon om van weg te dromen,...  Heb het tweemaal gelezen, heel interessant en boeiend!  

Groeten,
Mario

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
« Reactie #11 Gepost op: februari 13, 2015, 09:57:03 am »
Mario,

Probleem stelt zich in IE 11 :

Heb een nieuwe versie van de menu geïnstalleerd en alles werkt nu weer prima.

Nog veel plezier.

Patrick
Once an orchid lover, always an orchid lover !