Waar zaad verkrijgen ?

• 0 Reacties
  • 486 Gelezen

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Waar zaad verkrijgen ?
« Gepost op: september 08, 2006, 11:36:14 am »
    Geplaatst: Vr Sep 30, 2005 9:56 pm    

Je vindt op internet redelijk wat bedrijven die allerlei orchideeenzaad aanbieden. Bestaat dit ook op Belgisch, Nederlands... vlak? Het gaat er gewoon om dat amerika wat ver gezocht is. Het moet uiteraard niet voor niks zijn. Maar ik vind amerika gewoon wat ver gezocht...
Is er iemand die een site, winkel of wat dan ook weet??
Bedankt alvast...
Nick

Geplaatst: Za Okt 01, 2005 6:20 pm    

Ik kom net thuis van een vergadering met het SEMO te Meise. Daar waren enkele mensen van de 'werkgroep zaaien en meristemen' aanwezig. Uw vraag lees ik dus een dag te laat! Anderzijds was het vandaag NOV-dag in Utrecht. Daar had men U ook verder kunnen helpen.

Maar geen nood ik ken wel wat mensen. Geef me de tijd. Op 16 oktober geef ik een lezing in Deinze. Ik heb een Phalaenopsis mariae met zaaddoos, die ik daar naar toe mee neem als didactisch materiaal. Hopelijk is de zaaddoos nog niet open. Maar aansluitend kan je die krijgen.

Verder is er een kleine -onofficiele- werkgroep die samenkomt in Aardselaar bij Antwerpen. Ik wil me eens informeren bij die mensen...

Ik kom er nog op terug.

Geplaatst: Za Okt 01, 2005 10:19 pm    

die onnoficiele werkgroep in aartselaar is mij al bekend. Ik ben reeds zeer goed geholpen geweest door gerard verhulst. Waarvoor mijn dank trouwens. Ik was eigenlijk eerst van plan om 16 october niet te komen omdat ik het spreekschema al gezien had, en ik een beetje bang had dat ik veel dingen ging horen die ik al wist... Niet dat mijn kennis al danig groot is  . Maar het zou misschien toch eens de moeite zijn om de mensen van p&p in levende lijven te ontmoeten. Het kan zijn dat ik ons bomma nog meeneem aangezien zij ook een beginner is.

Ik zou zeggen tot dan!
Nick

Geplaatst: Ma Okt 17, 2005 9:20 pm    

voila, het zaad van de phalaenopsis mariae is opgezaaid, nu nog afwachten of dit wel steriel genoeg gebeurde. Ik heb al het mogelijke geprobeerd, maar als beginner zal ik al blij zijn als een van de exemplaren gelukt is .
Het groen zaad opzaaien was inderdaad wel een serieuze klus, maar het is me wel redelijk gelukt om het te spreiden.
Alvast bedankt
Nick

Geplaatst: Ma Nov 14, 2005 9:42 pm    

Is er nog iemand met orchideeenzaad op overschot?
Maar niet uit wat het is, als het maar geen terrestrische soort is want dat is nog wel wat anders.
Het zal dienen vooral om te oefenen, en om de kiemingstijd te vergelijken met de phal die ik reeds
uitgezaaid heb.

Groeten NIck

Geplaatst: Di Nov 15, 2005 6:57 pm    

Ik heb zaaddozen van Blettila striata.
Ik begrijp dat dit zowat onkruid moet zijn voor zaaifanaten. Volgens iemand in West Vlaanderen hoef je zelfs niet steriel te zaaien...?
Ik had het zaad beloofd aan Christof, doch vergat het mee te nemen naar een lezing in West Vlaanderen. Ik heb een vijftal zaadbeurzen. Dus er is genoeg voor iedereen.

Ik hoor het wel als er interesse is.

Geplaatst: Di Nov 15, 2005 7:51 pm    

je mag mij er wel een geven,
maar betreft het hier groen zaad of afgerijpt zaad?
Misschien dat de bijeenkomst van het ovv van de afdeling van antwerpen een mooie gelegenheid is.
Ik moet nog eens kijken.

En als er nog mensen zijn die orchideeenzaad op overschot hebben is dit altijd welkom.

Geplaatst: Di Nov 15, 2005 9:16 pm    

De zaaddozen zijn rijp en zullen eerstdaags openen! Voorlopig heb ik ze in een koffiefiltertje (melitazakje) gestoken. Ik begrijp van zaaifanaten dat dit de beste resultaten geeft om kortstondig zaad te bewaren.

OVV A'pen lijkt me OK, hopelijk vergeet ik het weer niet!

Geplaatst: Di Nov 15, 2005 9:20 pm    

ja ik weet zelf nog niet of ik ga komen, want ik moet nog vervoer hebben enzo, en ik moet kijken of ik voor school alles
klaar heb en dan pas kan ik gaan.
En als ik kom is het niet echt voor de quiz mee te doen maar voor eens te kijken hoe het er zo aan toe gaat,
en wat ze daar in de serre allemaal te bieden hebben.

Ik laat nog zeker wel iets weten

Nick

Geplaatst: Wo Nov 23, 2005 8:24 pm    

het Phal mariae zaad dat ik van een van de patricken gekregen heb is met succes gekiemd, voor zo ver ik kan zien zijn 5 van de 7 flessen gelukt tot hier toe.
Voor de andere twee is het afwachten.
So... not bad for a beginner  

Nogmaals dank voor zaaddoos.

NIck

Geplaatst: Do Nov 24, 2005 12:37 am    

Hallo ,ik weet niet welke orchideezaden je naar op zoek bent.Maar probeer eens http://www.morgenster.nl
Daar heb ik net dactylorhiza - en epipactriszaden gekocht

Geplaatst: Do Nov 24, 2005 6:07 pm    

Bedankt, maar tafels en stoelen zijn niet zo gemakkelijk uit te zaaien...  

Geplaatst: Do Nov 24, 2005 11:14 pm    

Pluistje,

De kiemkracht van dactylorhiza-zaden blijft bij goede bewaring lang bewaard (maanden zelfs jaren).

Bij epipactis rekent men in termen van dagen hooguit enkele weken. Ik vrees dat het zaaien van deze zaden
meer moet gezien worden als een oefening op het steriel leren zaaien. Jonge epipactis-planten verkrijgen wordt
zeer moeilijk.

Oudje

Geplaatst: Vr Nov 25, 2005 10:44 pm    

Hallo, ik had enkele dagen geleden een link doorgegeven waar je aan orchideezaden kan geraken.Maar ik was een deel vergeten ! Vandaar de reaktie dat tafels en stoelen niet zo gemakkelijk uitzaaien . Hier de juiste link
Once an orchid lover, always an orchid lover !