Vanda: trips? Wat te doen?

• 7 Reacties
  • 544 Gelezen

Vanda: trips? Wat te doen?
« Gepost op: oktober 15, 2015, 08:24:36 am »
Hoi, ik ben echt een leek, ik heb al jaren gewone orchideeën maar nooit echt problemen en nu heb ik van mijn mama deze luchtorchidee gekregen. Ze heeft daar een jaar niet meer gebloeid en staat nu een maand bij mij en nu is ze een nieuwe bloemstengel aan het krijgen.
Dat is dus wel positief maar mijn mama heeft al haar orchideeën weggedaan thuis omdat ze allemaal kapot gingen. Nu blijkt de deze dus ook beestjes te hebben, ik zag ze gisteren op de nieuwe bloemstengel en daarstraks ook. Ze zijn langwerpig en donker, als ik het Google ben ik vrij zeker dat het trips zijn.
Ik heb net de plant heel lang onder warm water gespoeld en de onderste bladeren afgeknipt, mag dit eigenlijk zomaar?
Waar de blaadjes bij elkaar komen zit ook zwart op de onderste helft van de plant en op bladeren zijn zwarte puntjes of strepen.
Wat moet of kan ik doen?
En slappe wortels, moet ik die gewoon wegknippen?
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Tessa

Re: Vanda: trips? Wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 15, 2015, 08:41:42 am »
Kan de foto's niet plaatsen, zijn te groot

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 15, 2015, 09:02:13 am »
Als je  "foto's verkleinen" googled vind je talloze programma's om foto's te verkleinen.

Ruud

« Reactie #3 Gepost op: oktober 16, 2015, 09:31:34 pm »
[attachment=2:f6pej8ir]image.jpg[/attachment:f6pej8ir]
Ok de foto's van gisteren, zat net weer een fijn smal zwart beestje op de bloemstengel

« Reactie #4 Gepost op: oktober 16, 2015, 09:52:08 pm »
[attachment=2:shihihp6]image.jpg[/attachment:shihihp6]

Vanavond is het zo

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2015, 08:58:00 am »
Ik heb ooit veel werk gemaakt van een pagina 'Ziekten en PLagen' die je op onze website kan vinden.

http://www.pnporchids.be/nieuwe_site_13 ... iekten.htm

Maar zoals je kan zien uitgerekend voor trips, is er niets vermeld.  Ook als ik ga zoeken vind ik voorlopig niet veel. Ik ga er werk van proberen te maken, maar het lijkt niet voor de hand.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #6 Gepost op: oktober 18, 2015, 08:57:35 pm »
Ja, had ook al eerst veel zelf proberen te vinden, ik wil deze orchidee zo graag houden want was zo'n chique, met supergrote blauwe bloemen, was mijn cadeau voor mijn mama vorig jaar. Ik hoor het graag moest je iets vinden

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2015, 06:22:31 am »
Ik las wel ergens, dat trips niet echt aan planten vreten. Enkel op afstervend materiaal. Een veel gebruikte manier om dergelijke planten water te geven is door onderdompeling. Op die wijze spoel je wellicht de diertjes af.
Groetjes,
Patrick - Phal