Poll

Hoe ziet U bij voorkeur de Plantenbespreking

1. - Planten worden rond gegeven
0 (0%)
2. - Planten één iemand bespreekt
1 (16.7%)
3. - Planten staan tentoon iedereen bespreekt zijn planten
1 (16.7%)
4. - Planten worden tentoongesteld keurmeester
3 (50%)
5. - Iemand centraal, niet geïnteresseerd afzijdig
1 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 6

Poll gesloten: september 09, 2006, 11:24:34 pm

Plantenbespreking

• 7 Reacties
  • 745 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Plantenbespreking
« Gepost op: september 09, 2006, 11:24:34 pm »
Ik kreeg een interessante vraag betreffende de manier dat men plantenbesprekingen houdt in clubverband.

Ik bezocht al heel wat clubs en onderafdelingen/kringen van clubs. Overal lijkt men het verschillend aan te pakken.
1. - Planten worden rond gegeven en afhankelijk van de draagkracht van de stem en het feit dat niet iedereen zich gemakkelijk voelt voor een groep toehoorders krijgt de bespreker aandacht.
2. - Planten staan op een tentoonstellingsruimte en één iemand van de club bespreekt enkele of alle planten die meegebracht zijn.
3. - Planten staan tentoon en iedereen bespreekt zijn eigen planten.
4. - Planten worden tentoongesteld en wie een plant meebrengt kan die aanbieden voor keuring, door een keurmeester of lid wat die avond als keurmeester optreedt.
5. - Iemand die zijn planten bespreekt moet zich centraal bewegen en wie niet geïnteresseerd is, moet zich afzijdig kunnen houden.

Wat vinden jullie de beste werkwijze.
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2006, 08:58:40 am »
Hoi Hoi iedereen,
Ik vind dat iemand die zijn plant wil bespreken dat die zich dus ergens opstelt en hem luid en duidelijk bespreekt. Zodanig dat iedereen die wil weten hoe die persoon zijn plant kweekt ook alles kan horen.
Het gebeurt soms dat iemand dan toch zijn plant wil bespreken en dat dan uiteindelijk doet voor de 1ste vier man voor hem...
zo onstaat het effect dat er achteraan gepraat wordt.

van de andere kant, als de spreker luid genoeg praat zodat iedereen hem kan horen, is er zelfs nog mogelijkheid om even iets tegen elkaar te zeggen, en verplicht niemand je van ernaar te luisteren.

Ben je verlegen :oops:  om te voor publiek te spreken (wat best logisch is, niet iedereen is hier even sterk in) dan kan je je plant nog gewoon doorgeven.

Wat hier nu staat kan je misschien als pietluttig ervaren, maar ik vind dat soms op deze manier belangrijke info niet overkomt.

Groetjes

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2006, 11:15:40 am »
Het doorgeven van planten is toch steeds een ietwat moeilijke beslissing, want niet iedereen heeft evenveel liefde voor andermans plant!! :shock:

Er zijn er die graag voelen of je plant wel vast in de pot zit ed.

Dus ikzelf hou ervan om mijn planten zelf te bespreken, en eventeel zelf even mee langs de tafels te gaan, dan kan je eventueel nog vragen beantwoorden!! :)

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2006, 06:30:14 pm »
Ik deel het idee van Maggi, in de zin zoals ze het hier beschrijft, maar ook uit respect voor wie aan het woord is.
Immers een interessante plant die wordt doorgegeven wordt plaatselijk het gespreksonderwerp tussen enkele personen. En de aandacht van de man die ondertussen de volgende plant bespreekt is helemaal verloren.

Een ander punt wat hier tussen de regels ook te behandelen valt is jurering! Keuring, of hoe je het ook noemt.  In sommige clubs is het regel dat planten worden gekeurd. Soms schrikt dat mensen af. Ikken iemand die erg goed scoorde en vaak in d eprijzen viel, ze kreeg daarvoor commentaar en haakte af... Sommige mensen kunnen moeilijk omgaan met commentaar, sommige mensen zijn slechte verliezers, enz...

Bovendien is het erg problematisch voor een beginneling, die fier zijn voor het eerst bloeiende Cymbidium hybride meebrengt. Die te horen krijgt, dat het de zoveelste hybride is van Cymbidium een oninteressante fletse kleur betreft en dat een plant met tien bulben zwak bloeit met slechts één bloemtak... Zo'n beginneling brengt het eerste jaar niets meer mee, dat kan toch niet de bedoeling zijn!

Ik ben pro keuring, maar dan op specifieke avonden en onder begeleidende voorlichting!

In mijn eigen club breng ik zelf al een hele tijd geen planten meer mee! Ik wilde daar nooit een hetse over starten, maar dat kadert helemaal in de beschrijving van Maggi!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline frits

• 85
    • Bekijk profiel
    • http://www.karels-online.nl
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: september 10, 2006, 08:44:28 pm »
Hallo allemaal
Over alle manieren valt wat te zeggen maar in onze kring.
dat is kring Amsterdam,
Hebben we 4 vaste keurmeesters die ook landelijk keuren.
de leden hangen en zetten hun plant(en) neer zetten er een nummer op
en in de pauze gaan wij keurmeesters er de best gekweekte plant uit halen en hem een punt geven. en het lid mag wat over zijn plant zeggen of
het overlaten aan de keurmeester tot nu toe zonder problemen gegaan

het keuren is natuurlijk niet oppervlakkig en word serieus gedaan.
het gaat er niet om wie de meeste bloemen heeft.

misschien een leuk spelletje voor de mensen die naar arcen gaan en
de planten nauwkeurig bekijkt en ervoor zich zelf een punt aangeeft
nummers zitten op de plant zijn er dan vragen over de uitslag wil ik proberen er een uitleg over te geven.

ps keuren gebeurt niet op hele punten dus ook achter de komma.

Groeten
Frits

(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2006, 08:02:02 am »
Hoi Frits,

Ben jij keurmeester? Wist ik niet! Dom, maar ja.

Kan je eens uitleggen hoe men keurt?

Ik deed vroeger hondenshows en daar ken ik het wel, maar bij orchideeën weet ik er helemaal niets van, kan je dit eens meedelen?

Alvast dank :roll:
Onwetende liefhebber

Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline frits

• 85
    • Bekijk profiel
    • http://www.karels-online.nl
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2006, 11:52:55 am »
Hallo Maggi
ik ben inderdaad keurmeester.
maar je kunt nu eenmaal niet alles weten van iedereen.

ik wil het je wel uitleggen hoe het werkt maar ik stuur je wel een privemail met een worddocument kun je het zelf lezen

Groeten
Frits

(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2006, 07:43:59 pm »
Dank je Frits,

Mooi klaar en duidelijk!

Ik probeer ervan te leren, en toe te passen!

groetjes
Maggi