schimmel op phragmipedium sorcerer's apprentice

• 9 Reacties
  • 2074 Gelezen

schimmel op phragmipedium sorcerer's apprentice
« Gepost op: september 07, 2006, 08:37:01 pm »
Hoi

Anderhalve maand geleden heb ik een phrag. sorcerer's apprentice gekregen in volle bloei, nu hangen er nog steeds enkele bloemen aan. Op het grondmengsel lag een laagje mos. Daar kwam meer en meer schimmel op, een bruine harig laag Omdat hij ook niet meer fris rook en onderaan de pot ook al aan het schimmelen was, heb ik hem vorige week ondanks bloemstengel en 2 scheuten gewoon verpot.

En maar goed ook... Er zat amper bark in, het waren allemaal vierkante blokjes rotswol. Een viezigheid! Ik kreeg het niet volledig van de wortels (in wortels gegroeid?) af, dus ik kon moeilijk zien of er ook schimmel op de wortels zat. In ieder geval wortels 2 keren afgespoeld en laten drogen. Plant deed het prima na het verpotten, zelfs al snel nieuwe bloemen. Alleen de schimmel is nu terug. Ik denk door de laatste restjes rotswol aan de wortels en vervolgens richting bovenste laag spaghnum. Bovendien moet deze orchidee constant vochtig staan...

Ik heb bij het verpotten eerst een laag spaghnum, dan bark met houtskoolstukjes en dan weer een laag spaghnum. Op een Engels forum had ik gelezen dat wat stekpoeder de wortelvorming zou bevorderen bij deze soort, dus dat er een beetje op geblazen.

Enkele vraagjes...
- Ik ben quasi zeker dat het schimmel is, maar toch, zou het ook een spinachtige kunnen zijn, zoals spintmijt? Over dit beestje twijfel ik, omdat ik een vermoeden heb dat een andere plant er last van heeft.
- Als het schimmel is, kan ik dan gewoon een fungicide in water op de plant gieten of helpt dat niets en moet die sowieso weer verpot worden?
- Hoe zit het met die rotswol? Krijg ik die er ooit nog af of is dat niet nodig?

Groetjes,
vertigo

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2006, 01:53:24 am »
Hey vertigo,
er zijn meer mensen die hun phraggen op rotswol kweken, dus dat kan het probleem niet zijn.
ik heb ook al in kwekerijen gezien dat de schimmel er cm's dik opstaat, dit zou in principe geen kwaad kunnen omdat je over een volwassen plant spreekt.

natuurlijk als je een pot met schimmel op de vensterbank zet, dan weet het kleinste kind dat zoiets estethisch gezien niet kan.
wat je eens kan proberen is een fungicide, ik denk dat een lage concentratie volstaat.

Voor de rest goed ventileren en stilstaande fases vermijden,
bvb ook het water waar je pot instaat geregeld verversen, en niet teveel tegelijk.

succes,

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2006, 05:38:18 am »
Hey Nick,

Is dat een plant die je bij Klinge kocht?
Hij kweekt op rotswol. Er is een periode geweest dat veel mensen overschakelde op rotswol, het heeft zo zijn voor- en tegendeel. Ik kocht bij hem ook een Phrag en wat extra rotswol. Hij houdt er zijn planten hoogstens een half jaar in.
Waarom slechts een half jaar? Wel het is vooral een kwestie van verzouten. Die kwkeers gebruiken veel meststoffen, en steenwol accumuleert zouten. Dus steenwol wordt steeds zouter en ten lange laatste zou je wortels verbranden. Bij ons kan het dus iets langer!

Veel liefhebbers van zaaien van orchideeën planten er graag hun jonge plantjes in uit. Ze lijken gemakkelijk wortels te vormen in steenwol.

Steenwol is wel geschikt voor kweekwijzen, waar het mengsel steeds vochtig wordt gehouden. Want als je eenmaal het mengsel laat uitdrogen, wordt de rotswol beenhard en lijkt die geen water meer op te nemen.

Tenslotte lijken we als liefhebber er zo niet van wakker te liggen. Maar voor de beroeps is de afval ook een probleem. Steenwol, mag je niet composteren en moet als bedrijfsafval afgevoerd worden!

Kwestie schimmel:
Wellicht geen echt probleem, heel wat schimmels doen helemaal geen kwaad. Verpotten verhelpt alle miserie. Er een stukje rotswol wat vastzit, laat je gewoon zitten!
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2006, 05:38:20 pm »
Ah ik dacht dat men rotswol normaal gezien mengde met bark en andere 'ingrediënten', ik wist niet dat het ook puur gebruikt werd. Persoonlijk ga ik toch liever voor een natuurlijker potmedium...

Als die schimmel niet zo veel kwaad kan, ga ik de phrag nog eerst even een weekje rust gunnen denk ik, zodat hij wat kan stabiliseren na het verpotten van vorige week. Dan eens kijken voor een fungicide....

Bedankt voor de antwoorden!
vertigo

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2006, 10:26:04 pm »
In het Brussels zat vroeger een kweker die een mengsel maakte van twee soorten steenwol. (Water opnemende en afstotende) en mouse. Dus een volledig anorganisch mengsel! Die steenwel was los in plukken en hij maakte de mengsels door ze door elkaar te halen in een omgebouwde betonmolen die hij in zijn serre had staan.
Paul Van Bosstraeten, zo hete die man, heeft spijtig genoeg zijn handel verkocht. Spijtig zeg ik wel, want ik heb het steeds een kleurrijk en erg inteligent man gevonden! Hij was één van de enige die ik ken, die zo lang, zo succesvol doorging met dit mengsel!
Klinge gebruikt dus ook rotswol, maar een heel ander type. In vierkante blokjes van ongeveer een cm groot en hij gebruikt het puur, zonder enige toevoeging dus. Maar hij verpot erg snel, na een half jaar al !!!
Ook enkel zaaifanaten zetten er jonge plantjes in, omdat ze er zo gemakkelijk wortels op vormen!

Wellicht zijn er nog die het gebruiken, maar het aantal steenwol kwekers lijkt terug te lopen.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2006, 10:22:12 am »
Ikzelf ben niet zo voor die rotswol toestanden en verpot ze altijd in het mengsel van Akerne!

Bezit een redelijk aantal Phrags en deze schimmelen toch niet op de pot, dus zou ik de schimmelende plant eens dompelen in water met fungicide en een aantal minuten laten intrekken, laten opdrogen en terug met voeten in water zetten! :wink:

Hoop dat je er iets aan hebt.

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: september 10, 2006, 09:51:13 am »
Waaw, venusschoen, dan heb je heel wat geduld. We hebben hier met 2 man zeker een uur geprobeerd om al die rotswol eraf te krijgen en dat vond ik al lang genoeg. Ik heb hem nu ook in het Akerne mengsel gezet en hij doet het nog steeds goed.

Ik ben bij br*c* en av*v* gaan zien, maar ze hadden geen fungicide. Is het logisch dat je daarvoor naar een speciaalzaak moet?

groetjes vertigo

(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: september 10, 2006, 11:09:26 am »
Volgens sommigen moet je het vragen bij A....., bewaren ze dit achter slot!!

Ik heb het ooit gevraagd maar noppes!

Ik ben dan van armoe naar Life & Garden in NL (Hulst) moeten rijden en daar staat het gewoon in het rek!

Dus zeker niet opgeven het is zeker te vinden bij de juiste winkel!! :roll:

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2006, 06:21:14 pm »
Jongens jullie spreken in code!

Bij Aveve of Brico, versta ik dat goed?
Nu of je daar alles eenvoudig kan vinden weet ik niet. Wetgeving is zeer verschillend in België en Nederland en zaken passen de wet heel verschillend toe. Vaak bewaard men zaken achter slot, die daar wellicht niet absoluut horen. Dus louter uit voorzorg, ik vind dat geen slecht idee! Het blijft allemaal fragiele materie, wat je best buiten bereik van kinderen en onachtzame personen houdt.

Ik reed vandaag met mijn echtgenote door de Kempen en stopte bij een Intratuin nabij Onze Lieve Vrouw Olen. Ik stond versteld van het grote gamma aan peticiden wat daar werd aangeboden. Nu heb ik niet echt gekeken naar schimmeldodende stoffen!

Ik denk wel dat je het eventueel kan bestellen bij zaken als AVEVE.
Maar welk merk, welk product. Ik heb al jaren UNDEEM in huis. Ik begrijp van iemand dat dit product niet meer te koop is (in België). Undeem is een stubstatie die als basis gebruikt is in enkele producten die wel nog op de markt zijn. Maar welke merknamen weet ik niet!

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2006, 07:57:05 am »
Phal,

Code wij willen gewoon geen reclame maken! :wink:

groetjes
Maggi