Cypripedium

• 6 Reacties
  • 1369 Gelezen

Cypripedium
« Gepost op: september 18, 2006, 08:21:32 pm »
Mijn Cyp ziet al helemaal bruin, is dit niet te vroeg?
 :)

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

Bruine Cypripedium
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2006, 08:29:01 pm »
Dag Maggi,

Ik denk dat dat normaal is.  Ik heb een Dactylorhiza fuchsii die nu ook bovengronds is afgestorven (dat hoop ik tenminste  :mrgreen: )
Cypripediums bloeien normaal iets vroeger dan D. fuchsii, dus is dat niet meer dan normaal dat het loof nu begint af te sterven of is afgestorven.
Met vriendelijke groeten,
Native Orchid lover

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: september 18, 2006, 10:10:32 pm »
Ja hoor mijn aardorchideeën zijn ook deels of helemaal afgestorven. Behalve Bletilla, die zit nog volledig in het blad.
Maar Ophryssen zijn weg, dactylorhiza is deels verdoogt, Cyp ook deels. Epipactis heleborine staat noggroen, maar zijn zaaddozen barsten al open. Als je er tegen tikt, stuift het zaad als het ware weg.
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2006, 03:39:55 pm »
Hoe bewaar ik mijn Cyp daarna het beste, donker en koel of gewoon laten staan!

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2006, 04:57:38 pm »
Ik heb cypen in de tuin staan in de grond in aparte buizen, die ik daar overwinter onder een glazen stolp (Wasmachine deurtje!)
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline spat

• 33
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2006, 07:17:00 pm »
Waarmee heb je die buizen gevuld, Phal? Stenen onderaan? En welke grond? Ksta op t punt mn C. reginae te verpotten, maar kweet niet goed waar k ze moet inzetten.
De bovengrondse plant is inderdaad ook al helemaal bruin.
Mn serapias was vroeg in de zomer al afgestorven, maar loopt u op 2 plekken trug uit. Goed nieuws of niet? Heeft die nog tyd voor n cyclus of moetk hem deze winter in mn koude serre zetten?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: september 20, 2006, 03:57:48 am »
Ook hier weer. Je moet er wat naslagwerk op nakijken!
Waar komt die plant in de natuur voor? Welke ondergrond heeft hij nodig? Ik heb een erg goed boek over Cypen thuis, maar zit nu op het werk... (Ik zal het eens trachtten op te zoeken, morgenavond...
Maar de bedoeling is te kijken of het basis of eerder zure grond is wat de plant vraagt. Nat of eerder droog. En vanzelfsprekend de temperatuur is ook belangrijk.
Cyp.reginae staat bij mij in een buis die ingegraven is in de tuin (zie persentatie Bletilla, = ongeveer hetzelfde.) Onderaan wat steengruis en dan wat zure bladgrond. Hij staat redelijk licht! Maar ik moet bekennen dat hij niet gebloeid heeft dit jaar, wel werd de scheut van vorig jaar twee scheuten dit jaar! Ik zag ooit bij iemand succesvol Cyp.reginae in een metserskuip. Onderaan was die dicht, dus er ontstond onderaan een waterreserve. Ongeveer halverwege in de zijkant had de man een aantal gaten geponsd. De wortels waren ongeveer op die hoogte in zijn mengsel gelegd. Op die wijze had de plant zelf de keuze zich wat hoger of lager in het mengsel te nestellen.

Voor Serapias ligt dat vast anders. Ik ken ze van het droge, kalkrijke Middelandse zee gebied. Ik zag ze nog nooit in een tuin. Ik zou opteren voor een mergelgesteente en zeer goede drainage. Maar ook voor een zonnige plaats en veel beschutting in de winter! Of haal je ze binnen?
Groetjes,
Patrick - Phal